בתום דיון הקבינט המדיני-ביטחוני אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ הוסמכו על ידי חברי הקבינט לנקוט בצעדים מידיים שיגבירו את הסיוע ההומניטרי לאוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה.

בלשכת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר טענו אמש כי לא התקיימה הצבעה על הסמכת השרים גלנט וגנץ על הגברת הסיוע ההומניטרי. אולם הבוקר (שישי), אנשי ראש הממשלה עדכנו את השר כי כן היתה הצבעה, בתחילת הישיבה לפני שהגיע. "ממתי עושים הצבעה בתחילת ישיבה?! מעולם לא. תמיד עושים בסוף. ידעתם שאני מתעכב בישיבה בטחונית. ידעתם שאני אתנגד, אז רצתם לעשות מחטף בתחילת הישיבה! איזו מן התנהגות זו. ככה גונבים החלטות קריטיות בקבינט?!", מסר בן גביר.

אנתוני בלינקן בקבינט המלחמה (צילום: שגרירות ארה''ב)
אנתוני בלינקן בקבינט המלחמה (צילום: שגרירות ארה''ב)

בעקבות השיחה אנשי ראש הממשלה הודיעו שירשמו התנגדות בן גביר לפרוטוקול לפיכך נרשם כי השר בן גביר הצביע נגד ויתר השרים הצביעו בעד בעניין הסמכת ראש הממשלה וגלנט לקבל החלטות להרחבת הסיוע ההומניטרי.

בדיון עצמו שר החוץ ישראל כ"ץ דחף להגדלת הסיוע ההומניטרי בשל הצורך המדיני הדחוף, אך התנגד לשימוש בנמל אשדוד להכנסת סחורות, מאחר שהדבר סותר את גישתו לפיה חייבים לנתק את הקשר בין ישראל לעזה, ומאחר שפתיחת הנמל מטילה מחדש את האחריות על אספקת הסיוע לעזה על מדינת ישראל.

"סיוע מוגבר זה ימנע משבר הומניטרי והוא הכרחי להבטחת המשך הלחימה ולהשגת יעדי המלחמה", נמסר בסיום הדיון. לאור זאת, ישראל תאפשר אספקה זמנית של סיוע הומניטרי דרך אשדוד ומחסום ארז והגברת הסיוע הירדני דרך כרם שלום.

ההחלטה התקבלה גם ברקע השיחה הקשה שנערכה באותו הערב בין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לנתניהו. השיחה ארכה כ-45 דקות ומהודעת הבית הלבן עולה כי ביידן אמר לנתניהו כי "הפגיעה בעובדים הומניטריים והמצב ההומניטרי הכולל ברצועה אינם מתקבלים על הדעת. יש צורך של ישראל להכריז וליישם שורה של צעדים ספציפיים, קונקרטיים וניתנים למדידה לטיפול בפגיעה באזרחים, בסבל הומניטרי וביטחונם של עובדי הסיוע".

כמו כן, ביידן  הבהיר כי מדיניות ארה"ב ביחס לעזה תיקבע על פי הפעולה המיידית של ישראל בצעדים אלה ודרש לראשונה מאז פרוץ המלחמה להגיע הפסקת אש מיידית חיונית "לייצוב ולשיפר את המצב ההומניטרי ולהגן על אזרחים חפים מפשע". דובר הבית הלבן ג׳ון קירבי אמר כי הצעדים שארה״ב מצפה מישראל לבצע הם - הגדלת היקף הסיוע ההומניטארי שנכנס לעזה, פתיחת מעברי גבול נוספים עם עזה וצעדים להגנה על אזרחים ולהגנה על עובדי סיוע.

קירבי אמר כי ארה״ב רוצה לראות שינוי במדיניות הישראלית וכי הממשל יעקוב אחרי האופן בו ישראל מיישמת את התחייבויותיה. ״אם לא נראה שינוי במדיניות שלהם, יהיה שינוי במדיניות שלנו״, אמר קירבי. שר החוץ של ארה״ב בלינקן במסיבת עיתונאים בבריסל כי "המצב בשטח בעזה לא מקובל".