ממשל ביידן בוחן תוכניות לסמן סחורות המיוצרות "בהתנחלויות היהודיות" ביהודה ושומרון, כך על פי גורמים אמריקאים שצוטטו בפייננשל טיימס הבריטי.

השיחה הקשה בין נתניהו לביידן והאולטימטום האמריקאי
צונאמי אמריקאי נגד ישראל? האיום להפסקת הסיוע הוא שקר וכזב

על פי הדיווח, המהלך והתזמון שלו, נועדו להגביר את הלחץ על ישראל על רקע האלימות לכאורה של יהודים נגד פלסטינים וברקע התסכול של ארה"ב מניהול המלחמה בעזה. המהלך יהפוך את המדיניות שהנהיג ממשל דונלד טראמפ בשנת 2020, שחייבה להציג סחורות המיוצרות ביהודה ושומרון כ"תוצרת ישראל". משרד החוץ האמריקאי סירב להגיב.

עד שטראמפ שינה את זה ב-2020, מדיניות ארה"ב דרשה במשך שנים שמוצרים שיוצרו בגדה יסווגו ככאלה, וממשל אובמה ב-2016 הזהיר כי תיוגם כ"מיוצר בישראל" עלול להוביל לקנסות. הדיון על התיוג מגיע לאחר שממשל ביידן אמר בפברואר כי הרחבת ההתנחלויות של ישראל "אינה עולה בקנה אחד עם החוק הבינלאומי". ארה"ב הכריזה  כזכור על סנקציות על מתנחלים שהואשמו באלימות כלפי פלסטינים. כמו כן, בשנה שעברה הפסיקה ארה"ב לממן מוסדות אקדמיים יהודיים ביהודה ושומרון. 

יהודה ושומרון (צילום: נאסר אשתייה, פלאש 90)
יהודה ושומרון (צילום: נאסר אשתייה, פלאש 90)

מדינות אחרות מסמנות גם סחורות המגיעות מהתנחלויות. בית המשפט העליון של האיחוד האירופי קבע בשנת 2019 כי סחורות "מהתנחלויות יהודיות" ביהודה ושומרון חייבות להיות מתויגות כמיוצרות "בשטח כבוש" ואין לרמוז שהן הגיעו מישראל עצמה. ההחלטה האפשרית לסמן סחורות מהתנחלויות מדגישה שנים של תסכול של ארה"ב מהבנייה הישראלית ביו"ש, שחלק גדול מהעולם רואה בה כבלתי חוקית ומכשול לכינון מדינה פלסטינית עצמאית.