לאחר מאמצי הממשלה הנרחבים להביא את התקציב המתוקן ל-2024, כעת מסתבר כי צפוי קיצוץ רוחבי במשרדים השונים – במטרה להקים מתקני כליאה למחבלים שנעצרו מאז שבעה באוקטובר. ההצעה עוררה התנגדות בקרב חלק מהשרים וגרמה לוויכוח קולני במהלך ישיבת הממשלה.

יודעים משהו שאנחנו לא? הבורסה צוללת יחד עם השקל
הלך הכסף? התרחיש שמפחיד את בנק ישראל מחשש להסלמה נוספת

על פי עמדת שר האוצר על ההמשרד לביטחון לאומי להקצות את הסכום הנדרש כי הרי הנושא אינו חדש ונידון מספר פעמים בקבינט עוד לפני אישור התקציב. מנגד, במשרד לביטחון לאומי טוענים כי הכסף לטובת מקומות הכליאה לא יבוא על חשבון התקנים הדרושים במשטרה וכו'. ראש הממשלה בנימין נתניהו התערב והציע פשרה - 100 מיליון יקוצצו בקיצוץ רוחבי ממשרדי הממשלה, אולם בן גביר התנגד והדיון הסתיים ללא החלטה

שר הפנים משה ארבל מש"ס כתב בקבוצת ווטסאפ של הממשלה: "קיצוץ רוחבי הוא מנגנון טיפש שלא לוקח בחשבון סדרי עדיפויות. את תקציב המדינה והסיכומים התקציביים העברנו אחרי שבעה באוקטובר. היה ברור לכולם שיש גידול בכמות האסירים והעצירים ושיהיה צורך במתקני כליאה נוספים. אז מה בעצם הבאנו לאישור הממשלה והכנסת תקציב שהוא ישראבלוף?".

חה''כ משה ארבל ויו''ר ש''ס, אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חה''כ משה ארבל ויו''ר ש''ס, אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

למרות האיומים והלחצים, לפני כחודש נמצא פתרון למשבר סביב אישור התקציב, והכנסת אישרה אותו בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 62 ח"כים מול 55 מתנגדים. לשר החקלאות אבי דיכטר, שאיים לא לתמוך בתקציב, יובטח כי בהמשך תקציב משרדו יקבל תוספת מהרזרבות של האוצר, אך כעת התקציב לא ייפתח וכפי שהכריז שר האוצר סמוטריץ, הוא יאושר ללא שינויים. 

כזכור, ההחלטה על הקיצוץ הדרסטי, 160 מיליון שקלים, התקבלה בניגוד לעמדת שר החקלאות אבי דיכטר ואנשי המקצוע במשרד. בעקבות ההתנגדות הנחרצת לקיצוץ מטעם דיכטר, ולבקשתו - ראש הממשלה בנימין נתניהו התערב בנושא וכינס אתמול בכנסת ישיבה דחופה בנושא, במטרה למצוא פתרון לסוגיה. לטענת המומחים בתחום החקלאות, משמעות הקיצוץ היא חיסול המכון.

ממשרד לביטחון לאומי ושירות בית הסוהר כי "מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, נקלטו בשירות בתי הסוהר 4,912 אסירים ביטחוניים. תקן הכליאה בשב"ס עומד על 14,500 כלואים, בעוד שמספר הכלואים בפועל עומד על למעלה מ21,000. לאור התפוסה הגבוהה בכ-50% מתקן הכליאה תוך שימוש בפתרונות זמניים, לצד עליה מתמדת של עשרות עצורים ביום, בעוד מספר ימים שירות בתי הסוהר לא יוכל לקלוט אסירים ביטחוניים נוספים. 

על מנת שלא לפגוע במאמץ המלחמתי, שירות בתי הסוהר והמשרד לביטחון לאומי הציגו לממשלה תכנית חירום לצורך המשך קליטת אסירים ביטחוניים נוספים, ככל שהתכנית תמומש, ניתן יהיה לקלוט אסירים נוספים".