המגעים שוב קורסים: למרות האופטימיות הזהירה והדיווחים על התקדמות במגעים בקהיר, הערב (שני) דחה חמאס את ההצעה להפסקת אש ולשחרור חטופים. כך אמר לסוכנות הידיעות רויטרס עלי בראכה, גורם בכיר בחמאס.

"לא קרובים למיטוט שלטון חמאס": ישראל ויתרה על "הניצחון המוחלט"?
גורם בכיר בממשלה: "נתניהו נואש לעסקה; הרג עובדי הסיוע טרף את הקלפים"

בשעות האחרונות הגביר חיל האוויר את קצב תקיפת יעדי הטרור לאורך כל רצועת עזה. הדי הפיצוצים נשמעים היטב במרחב ושמי הנגב המערבי מלאים במטוסי קרב בהיקף חריג.

בעזה מדווחים על שלושה הרוגים בתקיפה של צה״ל לעבר בניין משרד הפנים של חמאס במחנה אל-מע'אזי במרכז הרצועה. בין ההרוגים ראש עיריית אל-מע'אזי.

מוקדם יותר היום אמר גורם בארגון הטרור לאל ג'זירה כי "ישראל עדיין מערימה קשיים בפני הסכם לסיום המלחמה. התשובה הישראלית שקיבלנו אינה כוללת הפסקת אש קבועה ולא כוללת נסיגת הכוחות הישראלים מהרצועה. ע"פ התשובה הישראלית שיבת העקורים לבתיהם אינה מובטחת והיא תעשה דרך מעברים תחת פיקוח ישראלי.  ע"פ התשובה הישראלית העקורים צריכים לשוב למחסות - מרכזי קליטה ולא לבתיהם ולאזורים בהם התגוררו".

הפגנה להחזרת החטופים, עזריאלי דרך בגין (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה להחזרת החטופים, עזריאלי דרך בגין (צילום: אבשלום ששוני)

על פי דיווח בערוץ "אל חדת'" הסעודי ארה"ב ביקשה ממצרים ומקטאר להפעיל לחץ על חמאס, בעוד שוושינגטון לוחצת על ישראל להגיע להסכם ולהפוגה של שישה שבועות. ההצעה כוללת גם סיכום לגבי שעות הפסקת טיסות מטוסי הסיור, הפסקת הלחימה ותחילת משא ומתן על השלב השני והשלישי של הרגיעה תוך יישום השלב הראשון. המקור שצוטט בערוץ ציין כי הנסיגה הישראלית ממרכזי הערים תימשך במהלך הפסקת האש, וציין כי פרטי ההצעה האמריקאית צפויים להתפרסם בקרוב.

לדבריו, סבב המשא ומתן בקהיר עדה להתקדמות רבה בקירוב נקודות המבט, והצביע על הדגש של מצרים על המשך המאמצים להגיע להסכם עם התקדמות ניכרת בקונצנזוס בנקודות רבות שנויות במחלוקת.

בתוך כך, הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס אמש לדיון בגודל המנדט שיוענק לצוות המשא ומתן הישראלי שיצא לבירת מצרים. בתום כשעתיים הוחלט על הרחבת המנדט.

כזכור, גורם מידי מסר אמש ל"מעריב" כי רק במידה ויגבר הלחץ על המתווכות על חמאס ויהיה שינוי בסטטוס, רק אז יורחב המנדט למשלחת המקומית והיא תוכל לצאת לפגישות בקהיר, מה שכאמור אכן קרה. עם זאת, בכלי התקשורת הערביים דווח כי חמאס חזר על דרישותיו ונראה כי אינו מגלה סימני התגמשות. על פי הדיווח, לצד הדרישה לחזרת התושבים לצפון הרצועה ונסיגה מלאה מהרצועה, דורש ארגון הטרור את הפסקת הדיונים סביב הגליית הבכירים והפסקת הסיכולים הממוקדים.