בהמשך לדיווחים על יציאת כוחות צה"ל מחאן יונס וההתקדמות במגעים לעסקת חטופים שתכלול הפוגה צבאית, מפקד חיל הים לשעבר אלוף (מיל') אליעזר צ"ייני מרום שוחח עם גדי נס ב-104.5fm על הצומת שהגענו אליה במלחמה. במענה לשאלה האם להמשיך במלחמה או להפסיק את הלחימה, הסביר: "נמצאים בימים קריטיים בהם ממשלת ישראל עומד בפני קרני הדילמה. הדילמה מאוד פשוטה, יש שתי אפשרויות".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

צ'ייני פירט, "הראשונה עושים הסכם להחזרת החטופים, ההסכם הזה כולל נסיגת צה"ל מכל שטחי הרצועה, הפסקת הלחימה, ערבויות אמריקניות אולי אפילו רוסיות. אנחנו משחררים רוצחים עם דם על הידיים, והמחיר הוא סינוואר שולט לפחות בחצי מהרצועה, מחנות המרכז, חאן יונס ורפיח. הוא יוצא מנצח, ואנחנו נצטרך לבלוע את הצפרדע הזאת, התמורה שהאמריקנים מציעים לנו הוא הסכם  ברית הגנה שכולל את סעודיה, ירדן, מדינות המפרץ, אולי אפילו כווית ועומאן, וזה צ'ק נגד איראן".

האלוף (מיל') פירט את האופציה השנייה העומדת בפני ממשלת ישראל, "האפשרות השניה, אנחנו ממשיכים להילחם, המלחמה הזאת תימשך כל עוד סינוואר חי וקיים. והמחיר הוא שלא יהיה הסכם עם סעודיה, אנחנו מסתכסכים עם ארה"ב ומדינות העולם, אבל מדינת ישראל לא מאפשרת תמונת ניצחון לסינוואר. יש לזה מחיר לטווח הקצר והארוך".

עוד אמר: "אלו ימים שבהם צריכות להתקבל החלטות על ידי ממשלת ישראל, אני לא בטוח שיש הנהגה שמסוגלת לעמוד ולקבל החלטות במנותק משיקולים פוליטיים ולהכריע לטובת מדינת ישראל". 

הוסיף: "כולם מונעים משיקולים פוליטיים, כולם רוצים להיבחר וזה בסדר, זו חולשתה של דמוקרטיה".

צ'ייני הדגיש: "אני לא בטוח שיש מישהו שיכול לעמוד מול הציבור היום ולהגיד: 'אני החלטתי שכל החטופים חוזרים אלינו, ותמונה של סינוואר יוצא מנצח מהמנהרה, אני החלטתי שמדינת ישראל מספיק חזקה כדי לשלם את המחיר הזה'".

האלוף אלי צ'ייני מרום (צילום: פלאש 90)
האלוף אלי צ'ייני מרום (צילום: פלאש 90)

"השאלה מה אנחנו רוצים"

"אם אנחנו לוקחים את אפשרות א', נגמרה הזירה הצפונית, ייחתם הסכם מצחיק ואנחנו נסכים לו ובזה תיגמר המלחמה".

המשיך, "אם אנחנו הולכים על האפשרות השנייה, נכנסים לרפיח, כמה ימי לחימה בצפון ואחרי זה הסכם.  או, מלחמה כוללת בצפון עד להכנעת חיזבאללה ומיטוט בניינים בדאחייה. השאלה מה אנחנו רוצים".