נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן וראש ממשלת יפן פומיו קישידה, הכריזו הערב (רביעי) על "עידן חדש" בשיתוף הפעולה האסטרטגי בין המדינות מול ההתעצמות של סין והניסיונות שלה לשנות את הסטטוס קוו במרחב האינדו-פסיפי.

גורם הפתעה ושימוש בטכנולוגיה ייחודית: כך נערכים בצה"ל לכניסה רפיח

צה"ל: "בניו של הנייה - פעילי טרור"; הדקות הדרמטיות לפני התקיפה בעזה

ביידן אירח היום את קישידה לפגישת פסגה בבית הלבן, במהלכה הסכימו על הגברת שיתוף הפעולה הביטחוני והצבאי בין בעלות הברית, לצד שורת הסכמים בתחומים נוספים, בהם ביטחון כלכלי, חדשנות ובינה מלאכותית, מאבק בשינויי האקלים.

ההודעה המשותפת של המנהיגים גם גינתה את מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר וקראה לשחרור החטופים ולמימוש זכותה של ישראל להגן על אזרחיה לצד קריאה להפסקת אש של שישה שבועות לפחות כדי להקל על המשבר ההומניטרי ולאפשר עסקת חטופים.

ביידן וקישידה הדגישו כי הברית בין המדינות היא "אבן הפינה לשלום, ביטחון ושגשוג במרחב האינדו-פסיפי" והביעו "התנגדות מוצקה לניסיונות כלשהם מצד סין לשנות באופן חד צדדי את הסטטוס קוו בכוח או בכפייה בים סין המזרחי, כולל פעולות שמבקשות לערער את הניהול ארוך השנים והשלו של איי סנקאקו".

המנהיגים הצהירו על שורה של יוזמות אסטרטגיות חדשות, ובראשן שדרוג המנגנונים של פיקוד ובקרה "כדי לאפשר שילוב חלק של מבצעים ויכולות ולאפשר יכולת פעולה הדדית ותכנון גדולים יותר יותר בין כוחות אמריקאיים ויפניים בימי שלום ובמהלך חירום".

המדינות גם יפעלו להעמיק את שיתוף הפעולה בתחומי מודיעין ומעקב ושיתוף במידע בזמן אמת, ובנוסף ארה"ב תסייע בהתאמות של ספינות מלחמה יפניות לשאת טילי טומאהוק ושתי המדינות יקדמו פיתוח משותף של טילים.

מהלך נוסף הוא תוכנית להקמת רשת משותפת להגנה אווירית בין ארה"ב, יפן ואוסטרליה במטרה להתמודד עם איומים אוויריים ועם טילים. כמו כן, ארה"ב, בריטניה ואוסטרליה - מדינות ברית AUKUS - שוקלות לצרף את יפן כחברה נוספת.

"זה השדרוג המשמעותי ביותר של הברית שלנו מאז שהיא נוסדה", הצהיר ביידן במסיבת העיתונאים המשותפת. קישידה הבהיר כי "ניסיונות חד צדדיים לשנות את הסטטוס קוו בכוח או בכפייה אינם מקובלים כלל, לא משנה היכן". "ארה"ב ויפן ימשיכו להגיב לפעולות כאלה, כולל אתגרים מצד סין", אמר. "ביחס לתוקפנות של רוסיה כלפי אוקראינה, היום זו אוקראינה, מחר זו עלולה להיות מזרח אסיה".