מפקד פיקוד מרכז של צבא ארצות הברית, הגנרל אריק קורילה, יגיע היום (חמישי) לישראל לפגישות תיאום והיערכות עם הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט. זאת, לקראת מתקפה אפשרית מצד איראן כתגובה לחיסול בדמשק בשבוע שעבר. על פי דיווח של ברק רביד בוואלה!, בכירים ישראלים אמרו שישראל נערכת גם לתרחיש של מתקפת טילים חסרת תקדים משטח איראן.

מוקדם יותר דיווח רביד כי שרי החוץ של סעודיה, קטאר, איחוד האמירויות ועיראק שוחחו אמש עם מקבילם האיראני ודנו עמו במתיחות האזורית. לפי דיווח, מקור שמעורה בפרטים אמר כי הארבעה פנו לשר החוץ האיראני אחרי שיחות שקיימו עם יועצו הבכיר של הנשיא ביידן לענייני המזרח התיכון, ברט מקגרק, שביקש מהם להעביר מסר לאיראן. לפי המסר האמריקאי על איראן להימנע מהסלמה מול ישראל שגם עלולה לסכל את המאמצים להגיע להפסקת אש בעזה.

יואב גלנט, מייקל קורילה (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
יואב גלנט, מייקל קורילה (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

בתוך כך, ביום חמישי האחרון הבטיח ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כי בתוך ימים ייפתח נמל אשדוד יחד עם מעבר נוסף בצפון הרצועה להכנעת סיוע הומניטרי. עם זאת, עד כה, לא צה"ל, לא מתאם פעולות הממשלה בשטחים ולא הגורמים הרלוונטיים בנמל אשדוד לא קיבלו הנחיות לביצוע, כך דווח בערוץ 12.

על פי הדיווח, הגורמים הללו מחכים להבין האם ההנחיה אכן מגיעה כפי שנכתבה בהודעת לשכת רה"מ הרשמית שיצאה מיד לאחר דיון הקבינט בשבוע שעבר. במקביל, רה"מ מוסיף לקבלת ההחלטות בסוגיה ההומניטרית שלושה שרים, במקרה - אלו הם שרים שמתנגדים לפתיחת נמל אשדוד, ולא נמצאים בקבינט המלחמה. אנחנו מדברים על השרים רגב סמוטריץ וכץ. 

בימים האחרונים גורמים רשמיים בארה"ב בדקו עם גורמים ישראליים איפה עומדת הסוגייה והזכירו את הבטחת רה"מ לנשיא לעשות זאת השבוע. אתמול, שגריר ישראל בארה"ב ג'ק לו הגיע ללשכתו של נתניהו והתרוצץ בין החדרים כולל בפגישה אישית עם רה"מ כדי להבין איך ישראל מתרגמת את הבטחת נתניהו למעשה. גורמים בישראל אמרו כי לא מובן לנו לאן נתניהו חותר. אם ניתנה הבטחה כזו לביידן - חייב לממש אותה בטח בתקופה רגישה זו