״לא תהיה עצירה של המלחמה בכוח, כי אי אפשר לכפות על מדינת ישראל כמדינה ריבונית לא להגן על אזרחיה. ולעצור את המלחמה בשלב שבו חמאס יכול לחזור לשלוט ברצועה – זו תבוסה״. כך אומרת השרה גילה גמליאל, משקיפה קבועה בקבינט המדיני־ביטחוני, בריאיון נרחב ל"מעריב" שיפורסם במלואו מחר (שישי).

הממשלה מתכווצת: משרד המודיעין ייסגר, אקוניס ימונה לקונסול
בעיצומה של המלחמה: מה היא ההבטחה של נתניהו לביידן שלא מומשה?

״זכותנו להגן על האזרחים שלנו״, אומרת גמליאל בריאיון נרחב ראשון מאז פרוץ המלחמה. ״אני באמת חושבת שארה"ב היא הידידה הכי יקרה וחשובה של מדינת ישראל, אבל התשובה נעוצה בשאלה: מה ארצות הברית הייתה עושה באותו תרחיש בעזה? אין ספק שארה"ב הייתה מתנהלת בצורה הרבה יותר קשוחה מאיתנו. אנחנו נגן על האזרחים שלנו, גם אם נישאר לבד במערכה. החמאס יובס, והחטופים יחזרו הביתה. ועד שזה יקרה – המלחמה לא תיפסק. אין דרך אחרת״.

האם זה לא היה ברור מראש שמבחינה מדינית יש לנו טווח זמן קצר מאוד – פחות מחצי שנה – ליהנות מתמיכה בינלאומית? אולי האסטרטגיה שנבחרה הייתה שגויה מראש?
גמליאל: ״אני חושבת שהאסטרטגיה הנבחרת היא נכונה מאוד. כל הניסיונות להתמודד עם לוחמה נגד ארגון טרור, המשתמש במנהרות תת־קרקעיות – אין לה מקבילה בעולם. כך שזה משהו שאפשר ללמוד רק בזמן אמת. וצה"ל מתמודד עם זה, תוך ניסיון למזער את הפגיעה באוכלוסייה האזרחית ברמה מקסימלית. וזאת כשאנחנו מדברים על לוחמה נגד מפלצות, שאין להן כבוד וערך לחיי אדם - על כן הן המשתמשות באוכלוסייה האזרחית כמגן אנושי, נוסף על שימוש נרחב בפייק ניוז״.

גילה גמליאל
גילה גמליאל

כלומר, בנסיבות הקיימות אי אפשר אחרת?
"תמיד יש מקום להשתפר ולהתייעל, גם בפן ההסברתי, אבל תיארתי את המגבלות הקיימות. והבעיה העיקרית של המלחמה הזאת – שהיא באה בהפתעה. הצבא הופתע, זה יצר את הבעייתיות סביב החטופים. כל אותן התוכניות המתבקשות לא נבנו מראש בגלל הקונספציה שהחמאס מורתע. עם זאת, יש לצבא הישגים משמעותיים מאוד, ואני מצדיעה לכל החיילים שלנו, גם על ההתגייסות שלהם, גם על מקצועיות שלם והנתינה האינסופית. כל מבצע, כל פרויקט, בוצע בצורה המיטבית, במינימום פגיעה באוכלוסייה הפלסטינית״.

ובפן הפוליטי, לדעתך, לא היה כדאי לצרף את גדעון סער אל הקבינט במקום לתת לו ללכת?
״אני חושבת שהיה צריך לצרף את אביגדור ליברמן, את סער ואת כל המפלגות הציוניות, כפי שאמרתי, ובמקביל לדאוג שלא יהיו הדלפות. כך לא היה צורך בהקמת קבינט מצומצם על מנת לקדם את כל התהליך. אבל ברגע שיש שיטת ממשל גרועה בישראל, עם כל כך הרבה מפלגות קטנות ועוד מתפצלות, יש מורכבות לבוא ולנהל את זה״.