השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שלח היום (חמישי) מכתב לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ובו הוא מבקש לבחון הכרה בנזקי רכוש שהם תוצאה של הירי המגיע מהישובים הבדואים כפעולת איבה המצדיקה פיצוי לניזוקים, כך נודע למעריב. 

בחודש שעבר דיווחנו על סיור של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביישובים מיתר וכרמית בנגב. מטרת הסיור הייתה לעמוד מקרוב אחר פעילות המשטרה. השר סייר בקו התפר ושמע מנציגי הישובים את הבעיות וההתמודדות עם היריות מהישובים הבדואים הסמוכים ועושה הרושם שהדברים הופנמו.

"במהלך הביקור שמעתי עדויות על ירי בלתי פוסק מיישובי הפזורה הבדואית הסמוכים, אירועים אשר פוגעים פגיעה קשה ברכוש ובציוד של התושבים. לטענת התושבים מדובר בירי לאומני שמטרתו לזרוע פחד ואף לפגוע פיזית בתושבים, על מנת לגרום להם לנטוש את אדמות הנגב. ויודגש: כרמית ומיתר לא לבד. מדובר בתופעה רחבה שאף עלולה להתרחב יותר", כתב בן גביר וכתב כי "למי שעוד היה ספק, אירועי השביעי לאוקטובר שבו וחידדו כי חובה ליישב את כל חלקי ארץ ישראל".

ניידת משטרה (צילום: דוברות המשטרה)
ניידת משטרה (צילום: דוברות המשטרה)

מדינת ישראל נטלה על עצמה בחקיקה לפצות את תושביה על נזקים ישירים ועקיפים שנגרמו כתוצאה ממעשי איבה, או פעולות מלחמה שונות. הפיצוי נעשה מכוח חוק מס רכוש וקרן פיצויים התשכ"א – 1961. עם זאת, שר הבט"פ אינו עיוור לקושי המשפטי: "לדאבון הלב, במצב החוקי הקיים קשה עד בלתי אפשרי לייחס לאותם אירועי ירי מניע לאמוני – פח"עי, וכפועל יוצא המדינה, באמצעות הקרן, לא מפצה את התושבים על הנזקים הללו." בן גביר מוסיף ומבהיר שבנסיבות, משרד האוצר, שלא באשמתו, לא מסוגל לספק את המענה הנדרש במסגרת הנוכחית.

"אני פונה אליך ומבקש כי תפעל לשינוי המצב, על מנת למצוא פתרון מהיר לסוגיה כה חשובה זו. מיותר לציין כי אשמח לסייע בכל מה שנדרש", הוסיף בסיפא של דבריו.

כבר התרחשו מספר אירועים בהם קליעים מירי מישוב בדואי מצאו את דרכם לתוככי ישוב סמוך. באפריל לפני שנה, משפחה בישוב כרמית שישבה בסלון ביתה, שמעה יריות שבעקבותיהן התנפצה זכוכית חלון ביתם. הבית ממוקם בשורה הראשונה של כרמית, זו שמול הישוב הבדואי לקיה, רק בנס לא היו נפגעים בנפש. הירי מיישובי הבדואים הוא עניין שבשגרה, כמעט מדי יום מתלוננים תושבי להבים על ירי מכיוון רהט שנשמע כאילו בא מתוך להבים עצמה. תושבי עומר מתלוננים על ירי מתל שבע השכנה. כך גם תושבי מיתר, גבעות בר וישובים אחרים בנגב,  שנחשפים לצרורות ירי והם בסכנה לפגיעה מקליעים שחודרים מפעם לפעם לישוב סמוך ולבתי התושבים הנורמטיביים, שאינם חלק מהאירוע. 

השר בן גביר מסר בתגובה לדברים: "הצבתי לי את נושא המאבק להחזרת המשילות לנגב כמטרה עליונה. אמנם יש עדיין הרבה מה לשפר, ואנחנו ערים לבעיות ולאתגרים, גם במקרה הזה, פניתי לשר האוצר בכדי שנמצא פתרונות לתושבים שסובלים מתופעת הירי. לא ניתן שעבריינים יחיו בתחושה שהם בעלי הבית על הנגב ויעשו כל מה שהם רוצים, נגמרו הימים, משטרת ישראל תגיע אל כולם במוקדם או במאוחר״.