סמנתה פאוור,  מנהלת הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי, טענה מוקדם יותר היום (חמישי) כי ישנו רעב בצפון הרצועה. "למרות שלא הייתה הערכה חדשה, התנאים נותרו קשים", אמרה. פאוור ציטטה את דו"ח מדד ה-IPC של האו"ם ואמרה כי צפון עזה עלול לסבול מרעב בין אמצע מרץ למאי.

עתירה לבג"ץ: "ישראל מפרה את חובה להכניס סיוע לעזה"
אחרי השיחה הקשה בין ביידן ונתניהו: המספר העצום של משאיות הסיוע שעברו לעזה

עם זאת, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, פרסם הערב תיעוד של תכולת 600 משאיות סיוע בצד הפלסטיני של מעבר כרם שלום שהצטברו לאורך השבוע האחרון, כאשר אלו ממתינות לאיסוף וחלוקה על ידי גורמי האו״ם. בתוך כך, בימים האחרונים החל גידול משמעותי בכמות משאיות הסיוע ההומניטרי הנכנסות לרצועה, לאחר בידוק ביטחוני ישראלי.

משאיות סיוע לעזה (צילום: רויטרס)
משאיות סיוע לעזה (צילום: רויטרס)

אך עם זאת, קצב האיסוף וחלוקת הסחורות של האו״ם איטי, לאור היעדר יכולות לוגיסטיות, לצד פערים בכוח האדם שהביאה בין היתר להצטברות של תכולת מאות משאיות בשבוע הנוכחי שהביאה לכדי הצפה של הצד הפלסטיני במעבר אשר מונעת מישראל להעביר סיוע הומניטירי נוסף לרצועה.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן: "הרחבנו את שעות הפעילות והוספנו את אמצעי הבידוק. הפערים הלוגיסטיים לאיסוף והפצת הסיוע מוכיחים כי ישראל אינה מהווה צוואר בקבוק בכל הקשור למתן הסיוע ההומניטרי. על האו״ם לבצע את המלאכה עליה הוא אמון ולעשות אותה כנדרש. היעדר היכולות של האו״ם פוגע למעשה במאמץ ההומניטרי שמובילה ישראל".