המאבק לשחרור החטופים שבשבי חמאס: בני משפחות חטופים ערכו היום (שבת) הצהרה לתקשורת מול הקריה וקראו שוב לממשלה להגיע לעסקה לשחרור יקיריהן שעדיין בשבי ברצועת עזה. בהמשך, תקפו את ראש הממשלה נתניהו: "אתה אחראי להפקרת החטופים. בגללך נשים נאנסות, גברים  עוברים עינויים ונרצחים חטופים. הם יכלו כבר להיות בבית, אבל אתה טרפדת את העסקה! עד מתי בנימין נתניהו, עד מתי?"

במקביל, 40 נציגים ממשפחות חטופים שיגרו הערב (מוצ"ש) מכתב ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, בדרישה לבחון מחדש את כשירותו של ראש הממשלה בניהול המשא ומתן להחזרת החטופים. זאת, בשל טענתם לחשד לניגוד עניינים מובהק בין אחריותו הציבורית לשחרור החטופים לבין האינטרסים האישיים שלו בדחיית משפטו ושרידותו הפוליטית. 

"לאחר קרוב לשישה חודשים בהם לא הפסקנו לבקש את אהובינו בבית, איבדנו את האמון בכשירותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבצע את תפקידו", כותבות המשפחות בפנייה.

עינב צנגאוקר, אמו של מתן צנגאוקר: "הדברים האלה, שהם עדות ישירה מבפנים, מוכיחים את מה שאנחנו זועקים: ראש הממשלה נתניהו פועל בנושא החטופים משיקולים פוליטיים אישיים, הוא מטרפד עסקה בכוונת מכוון, לכן הוא מהווה את המכשול לעסקה. וכולנו רואים את התוצאה: המשא ומתן שוב תקוע, והחטופים כבר חצי שנה מופקרים להתעללות ומוות".

"אנחנו פונים לדרג המקצועי, לראש השב"כ, ראש המוסד, וראש צוות המו"מ: אם אתם רואים שנתניהו מטרפד שוב ושוב את העסקה משיקולים אישיים ופוליטיים – צאו ותגידו לציבור את האמת. אנחנו צריכים לדעת מה קורה, צאו ותגידו את האמת! ואנחנו אומרים כאן בקול רם וברור לך, נתניהו - העדויות של אנשי צוות המשא ומתן לא הותירו מקום לספק, וזו מסקנתנו: אתה אחראי להפקרת החטופים בעזה. בגללך נשים ישראליות נאנסות עכשיו בעזה, בגללך גברים ישראלים עוברים עינויים עכשיו בעזה, בגללך נרצחים חטופים בשבי! כן, בגללך! הם יכלו כבר להיות בבית, אבל אתה טרפדת את העסקה! עד מתי בנימין נתניהו, עד מתי?".

עינב צנגאוקר אמו של מתן צנגאוקר החטוף (צילום: מיכה ורדי)
עינב צנגאוקר אמו של מתן צנגאוקר החטוף (צילום: מיכה ורדי)

יפעת קלדרון, בת דודו של עופר קלדרון: "זהו היום ה-190 שבו בני משפחותינו שבויים בגיהנום של עזה. בחמישי האחרון שודרו בתכנית "עובדה" עדויות של גורמים מתוך צוות המשא ומתן לשחרור החטופים. הגורמים אמרו במפורש שנתניהו מטרפד את העסקה, בדיוק כפי שאנחנו צועקים שוב ושוב. זה מה שאמר צוות המשא ומתן: 'האווירה היא כל הזמן ששם למעלה לא רוצים, ושרוח קרירה מגיעה מלשכת ראש הממשלה".

"חווינו חוסר קשב לקבל רעיונות והצעות...', 'בלי נתניהו הסבירות לעסקה הייתה גבוהה יותר...', 'מחודש דצמבר, בטח מינואר, ברור לכולם שאנחנו לא מנהלים משא ומתן. זה קורה שוב ושוב: מקבלים מנדט ביום, ואז ראש הממשלה עושה שיחות טלפון בלילה: מנחה 'אל תגידו את זה', 'לא מאשר את זה' – עוקף ככה גם את ראשי הצוות וגם את קבינט המלחמה...', 'העסקה שתהיה אולי בקרוב, אולי בעוד כמה חודשים – היא עסקה שיכולנו לעשות כבר לפני חודשיים...', "החטופים הולכים ומתים, הולכים ונגמרים. הזמן כבר נגמר. הזמן פשוט אזל", הוסיפה.

גאיה קלדרון (צילום: אבשלום ששוני)
גאיה קלדרון (צילום: אבשלום ששוני)

יהודה כהן, אביו של נמרוד כהן: "אנחנו רואים כיצד הדרג המדיני מנהל בצורה כושלת את המלחמה, כיצד יש חוסר תיאום בין הדרג המדיני לדרג הצבאי, וכיצד החטופים לא בראש סדר העדיפויות. מבוצעים מהלכים שמסכנים את החטופים או מפקירים אותם למוות. אנחנו קוראים לדרג המדיני: החלטות שפוגעות או מסכנות את החזרת החטופים הן הפקרה ופשע! אנחנו קוראים לציבור להמשך לצאת עוד ועוד לרחובות, הלחץ עוזר, אבל חייבים להמשיך ולא להרפות עד שתהיה עסקה!".

עוד אמר: "בעוד רגע פסח, חג החירות, ואנחנו מודיעים כאן לנתניהו: אם לא תשחרר את יקירינו לחירות, גם לך לא תהיה חירות לחגוג את החג בשקט! אנחנו שבים וקוראים לכל חברי הכנסת: חובתכם להציל חיים ולהחזיר את החטופים. חובתכם להסיר כל מכשול לעסקה, חובתכם להזיז את מי שמטרפד אותה. אם אתם לא עושים זאת, אתם שותפים לפשע. חובתכם לפעול להחלפת נתניהו עכשיו, חובתכם להחזיר את החטופים עכשיו!".

אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר: אנחנו שבים וקוראים לגלנט, גנץ, איזנקוט ובעלי המצפון בליכוד: תעשו מה שצריך כדי להחליף את נתניהו במנהיג אחראי שיביא לנו עסקה! אם לא תפעלו – דם החטופים המתים בשבי יהיה גם על ידיכם! וחשוב לנו להדגיש: אחרי חצי שנה - לחטופים שנותרו בחיים, לא נותר זמן. אם הדרך היחידה כרגע להחזיר את כל החטופים היא באמצעות סיום המלחמה, אז כן, תסיימו את המלחמה. הרי המלחמה למעשה נגמרה ועברה שלב".

צעדה מיוחדת באשכול למען השבת החטופים (צילום: דוברות אשכול)
צעדה מיוחדת באשכול למען השבת החטופים (צילום: דוברות אשכול)

הפגנה למען שחרור החטופים, עזריאלי דרך בגין (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה למען שחרור החטופים, עזריאלי דרך בגין (צילום: אבשלום ששוני)

"וכדי להשיג את מטרת העל: החזרת החטופים – ישראל יכולה להכריז על הפסקת המלחמה. ואומרים את זה אנשי ביטחון מהשורה הראשונה של המדינה: אמר את זה השבוע ראש אמ"ן לשעבר עמוס ידלין, אמר את זה לפני יומיים ראש השב"כ לשעבר נדב ארגמן, ואמר זה כבר בדצמבר ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו. אז כן, תכריזו על סיום המלחמה, תחזירו את כל החטופים בעסקה כוללת, ואחר כך תתפנו לטפל באיומים מעזה. קודם תצילו חיים!".