אילנה גריצבסקי, החטופה שהוחזרה מעזה, שנחטפה מביתה בקיבוץ ניר עוז יחד עם בן זוגה מתן צנגאוקר בן ה-24 שטרם חזר, חסמה בגופה יחד עם אימו של מתן, עינב צנגאוקר, את דרכו של היועץ התקשורתי של ראש הממשלה, טופז לוק, בדרכו לקריה. אמו של החטוף ביקשה ממנו להעביר מסר לנתניהו, והוא בתגובה ענה לה: "עושים הכל". עינב השיבה: "אני מבקשת לשנות את הסמנטיקה הזו". בהמשך, אמר לוק כי חמאס אשמים - מה שהתקבל בקריאות התנגדות: "רה"מ אשם".

המוסד: חמאס השיב בשלילה למתווה שהוצג, סינוואר לא רוצה עסקה
נערי ונערות בארי בכיכר החטופים: "כל דקה שם נוראית"

תחילה, עינב אמו של מתן עצרה את רכבו של לוק ופנתה אליו: "טופז מה נשמע? אתה יכול להעביר לרה"מ מסר מאימא של מתן? ומהבת הזוג של מתן?", שאלה, "אמרת לו?", וידאה.

"עושים הכל" - השיב לה טופז לוק. "אתה יכול להגיד שעינב מבקשת לשנות את הסמנטיקה הזו? לא עושים הכל טופז, כי אם היו עושים הכל - הבן שלי היה בבית", אמרה אמו של מתן. "מזמן כולם היו פה, מזמן".

טופז שאל את הנוכחים מי מסרב לעסקה, והם ענו: "מי מסרב? ראש הממשלה. טופז, אתה יודע טוב מאוד שאם החטופים חוזרים עכשיו בדקה זו רה"מ הולך הבייתה ולא יישאר בכיסא". לוק הגיב כי "זה לא עניין של כיסא", והותקף: "עניין של מה? עניין של מה? המלחימה הופסקה - עד שנשמע 'ממקורות זרים' שהיא הופסקה, כמו בכל תחום".

עינב אמו של החטוף וטופז לוק מחוץ לקריה (צילום: צילום מסך כאן חדשות)
עינב אמו של החטוף וטופז לוק מחוץ לקריה (צילום: צילום מסך כאן חדשות)

הוא השיב כי חמאס עדיין שם, והם ענו לו כי רה"מ הוא זה שמסרב. טופז התעקש ואמר נרגז: "זה החמאס, חמאס. חמאס. חמאס". הנוכחים שאלו אותו "גם האמריקאים משקרים? כולם משקרים?".

אמו של מתן קראה לעבר טופז בכאב ובכעס: "לא להמציא לא להמציא, תסתכל עליה בעיניים, שהיא חזרה מעזה, ותגיד לה שאתה עושה משהו כדי להביא את החטופים. רה"מ מחזיק את הבן שלי". אחר קרא לעברו, "נתניהו מחזיק אותו ואתה עבד נרצע, סע מפה".

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)

נזכיר כי פורסם היום שמשרד ראש הממשלה בשם המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים מסר כי חמאס השיב בשלילה למתווה שהונח בפניו על ידי המתווכות: "הדחייה מוכיחה כי סינוואר אינו רוצה בעסקה הומניטרית ובהשבת החטופים".

בני משפחות חטופים ערכו בשבת הצהרה לתקשורת מול הקריה וקראו שוב לממשלה להגיע לעסקה לשחרור יקיריהן שעדיין בשבי ברצועת עזה. בהמשך, תקפו את ראש הממשלה נתניהו: "אתה אחראי להפקרת החטופים. בגללך נשים נאנסות, גברים  עוברים עינויים ונרצחים חטופים. הם יכלו כבר להיות בבית, אבל אתה טרפדת את העסקה! עד מתי בנימין נתניהו, עד מתי?"