השר לשעבר וח"כ מתן כהנא ממפלגת המחנה הממלכתי, שוחח הבוקר (שני) עם אודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103FM. הוא התייחס לדיונים סביב התגובה למתקפה האיראנית, הכניסה לרפיח וגם לנושא החטופים שלנו בעזה.

"איבוד ההרתעה מה-7 באוקטובר": מה הוביל לתקיפה האיראנית?

היעדר תגובה עוצמתית היא תבוסה אסטרטגית לישראל ומעידה על חולשה? כמו שטוענים לפחות שניים משרי הקבינט ושר האוצר סמוטריץ'.
"ראשית, אני חושב שלקרוא לסיטואציה בה אנחנו נמצאים עכשיו מול איראן תבוסה אסטרטגית נוראית זה כמעט מגוחך. הגנו הפגנת יכולות אדירה מול איראן. עם זאת, אני חושב שבשכונה בה אנחנו נמצאים, בה מבינים רק כוח, נכון שישראל תגיב בצרוה שבה האיראנים יבינו היטב שאיתנו לא מתעסקים. איך, מתי ואיפה - את זה צריכים לעשות בראייה כוללת, להבין את הסיטואציה המורכבת ולעשות את זה בסדרך שנכונה למדינת ישראל".

מתן כהנא (צילום: יוסי אלוני)
מתן כהנא (צילום: יוסי אלוני)

גנץ ואיזנקוט ביקשו להגיב מידית?
"אני יודע את האמת, מכיר את האמת, וגם הפעם היא רחוקה שנות אור מהדרך שבה לשכת נתניהו מתדרכת משיקולים פוליטיים עלובים. זה רחוק מאוד. אני לא רוצה להיכנס נקודתית למה נאמר בכל רגע במהלך הלילה הזה, אבל זה רחוק מאוד ממה שהיה במציאות, לאורך זמן".

לשכת ראש הממשלה שיקרה אמש בתגובתה לציבור?
"יש משהו חדש בדברים שאני אומר? יש משהו חדש במה שאני אומר על ראש הממשלה? יש מישהו שחושב אחרת על ראש הממשלה? מחילה. גם אלה שחושבים שהוא מנהיג חזק ועוצמתי, אם הוא היה מקשיב לגנץ ואיזנקוט היינו ברפיח מזמן מזמן. גם אלו שחושבים שהוא מנהיג חזק ועוצמתי הם יודעים שהאמת לא נר לרגליו". 

ככה מתנהלים כששרים בכירים בממשלה הולכים לטלוויזיה ובאופן פומבי אומרים שאם לא נגיב זו תבוסה אסטרטגית וקוראים לתגובה לישראלית?
"לשמחתי הרבה אני לא חלק מהמפלגות של אותן מנהיגים פוליטיים ואני בטח ובטח לא הדובר שלהם. אנחנו את האמירות הביטחוניות שלנו מעדיפים במקומות המתאימים. להגיד כאלה דברים ולשלוח מיד אחרי זה את צה"ל, זה מסכן את האנשים. עדיף לעשות ולא לדבר, תגובה צריכה להיות אבל היא צריכה להיות כזו שנכונה למדינת ישראל ולאסטרטגיה הכללית שאנחנו נמצאים בה עכשיו. זאת בהחלט אופציה שהייתה רלוונטית לשקילה באותו הזמן, משיקולים כאלה ואחרים היא לא קרתה".

"בשכונה שלנו חייבים לדבר בשפת הכוח, זו השפה היחידה שהאיראנים מבינים. בסוף, התקיפה של איראן את ישראל, או ניסיון התקיפה, הוא מהפך אסטרטגי של כל החצי שנה האחרונה - הוא שם באור אחר את המלחמה. ראינו פה את המשמעות של קואליציה, של תמיכה מארה"ב, משמעות של קשרים עם מדינות בסביבה".

אם ארה"ב אומרת לא לתקוף?
"ארה"ב היא ידידה הכי גדולה שלנו ואנחנו צריכים להיות מתואמים איתם. מי שחושב שאפשר להמשיך ללכת לארה"ב על הראש, לביידן על הראש, טועה טעות מרה. בלי ארה"ב והקשרים האסטרטגיים עם מדינות ידידותיות היינו מתעוררים אתמול בבוקר לבוקר אחר לגמרי. זה לא שהתגובה מיותרת, נדע להסביר להם שאנחנו בשכונה אחרת, נוכל לארגן פה קואליציה רחבה לדברים האלה. האיראנים צריכים להיענש על מה שהם ניסו לעשות לנו. 

רואה אפשרות לקואליציה אזורית?
"אני חושב שאתמול, אם עד עכשיו האיראנים היו שולחים את הפרוקסי לכל העולם, פתאום אתמול הבנו שהם תוקפים באופן ישיר מדינה אחרת - כולם בסביבה ראו את זה ומבינים כמה ברית הגנה אזורית פה היא קריטית מול אויב שאם לא נעצור אותו הולך להיות גרעיני. איראן היא בעיה עולמית, היא לא בעיה של ישראל.

על החטופים - "זו המשימה הכי דחופה שלנו, הכי דחופה".

נתניהו מסרב?
"אני לא יודע להגיד לך מה עובר בראש של נתניהו, אני נוטה להעריך שגם נתניהו היה רוצה לראות בקרוב מאוד את החטופים בבית חיים ושלמים. מבחינתנו, זו המטרה הכי דחופה שיש. בפועל זו המציאות, בפועל מעבר לכל הוויכוחים והדיונים הפנימיים, אנחנו נמצאים מול אויב אכזר, נאצי, שמשחק בנו ובחטופים - עדיין 'לא' היה מצב שישראל אמרה לא להצעה בינלאומית שהושמה על השולחן. האם הדברים היו מתנהלים אחרת אם גנץ היה ראש הממשלה? אני מעריך שכן. החמאס זה החמאס, אנחנו צריכים להמשיך לא להוריד עיניים מהמטרה הכי דחופה שלנו ולהחזיר את החטופים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm