הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל בראשות ח"כ מיכאל ביטון, התכנסה הבוקר (שני) לשמוע את החלטת הממשלה בנוגע לשיקום הצפון שהוצגה בפני חברי הכנסת. על פי תמונת המצב ביישובי הצפון שהוצגה במהלך הועדה - 53 אחוזים מתושבי הצפון מפונים - סך הכול כ-58,353 תושבים מ-11 רשויות שונות. 21,000 מהמפונים בבתי מלון, ו-39,000 המפונים הנוספים מפוזרים בקהילות שונות ברחבי הארץ.

התקיפה באיראן קרובה מתמיד: הצעד הדרמטי של נתניהו

בעקבות עימות מול החרדים, בן גביר הודיע - "לא מחויב למשמעת קואליציונית"

מטרות התוכנית ׳צפונה׳ לשיקום הצפון הן חזרה מלאה ומיטבית לשגרה - תוך ניצול המשבר כהזדמנות לשיפור איכות החיים של תושבי הצפון, בינוי מחדש ופיתוח אזורים שנפגעו, שיקום הפעילות הכלכלית, רמת החיים של תושבי הצפון - ושיקום ושיפור תשתיות ושירותים. על פי התוכנית, ישנה מוכנות ממשלתית ל-2 תרחישים: לפתיחת שנת הלימודים הקרובה במלואה בכל יישובי הצפון - או לחלופין בהערכות אזורית אחרת.

התקציב שנקוב בתוכנית ׳צפונה׳ לטווח המיידי והקרוב הוא 3.5 מיליארד - כולל מיגון ומרכיבי ביטחון. בנוסף, כחלק מתוכנית הפיתוח הרב שנתית - ישנו תקציב של כ-3 מיליארד שקלים. את התוכנית יישמו צוות מנכ״לים ברשות מנכ״ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי. ההצעה הייתה אמורה לעבור כבר ביום רביעי הקרוב - אך לבקשת ראשי הרשויות בצפון היא תעוכב על מנת לשפרה. 

חילופי אש בגבול הצפון (צילום:  Ayal Margolin/Flash90)
חילופי אש בגבול הצפון (צילום: Ayal Margolin/Flash90)

ראש עיריית קריית שמונה, אביחי שטרן, התייחס לתוכנית שהוצגה בפניו ואמר: "הוגשה לנו טיוטה ראשונה ביום רביעי בפגישה עם שר האוצר ושר הפנים, ואני חייב להגיד שההחלטה הייתה חסרה מאוד. יום למחרת, לאחר הערותינו, הוגשה לנו טיוטה נוספת שהכפילה את עצמה ועלתה משלושה מיליארד ל-6 מיליארד וחצי ש״ח - אך עדיין חסרים המקורות לשלושה מיליארד הנוספים". עוד אמר כי חסרים בהצעה הקריטריונים לחלוקה - ולכן ראשי הרשויות לא יכולים לדעת איך התקציבים יחולקו בין הרשויות.

בנוסף, התייחס שטרן גם לתוכנית המיגון שכלולה בהצעת המחליטים - ואמר כי היא מתבררת כלא רלוונטית משום שנושא המיגון דורש עיון מחדש. "ראינו איך הטילים של חיזבאללה נכנסו מצד אחד של הממ"דים החדשים ויצאו מהצד השני, וזה אומר שהמיגון לא מספק. הנושא הזה צריך להילקח בחשבון - כי עלות הממדים תעלה בהתאם לתקן שיתווסף".

שטרן הוסיף כי הפעימה השנייה של המענק טרם הועברה למשפחות וכי יש הרבה מפונים שאין להם איך לחגוג את החג - "זה מאוד חשוב, זאת טיפה בים אך תאפשר למשפחות לקיים את החג בכבוד. מדובר בנושא בוער וצריך להתייחס אליו בנפרד עוד לפני ההחלטה הכללית שתתקבל", אמר שטרן.

סיוע למפונים (צילום: באדיבות עמותת נירים)
סיוע למפונים (צילום: באדיבות עמותת נירים)

ח"כ ביטון, יו"ר הוועדה, אמר כי שלושה מיליארד ש״ח שכרגע חסרים - יהיו צריכים להיות צבועים לטובת הצפון: "אנחנו רוצים תוכנית מסודרת בלי חורים שחורים ובלי שאלות״. הוא סיכם את הדיון - והתייחס ליישובים בצפון שלא פונו ותושביהם חיים תחת אש חיזבאללה: "יש מספר ישובים בצפון שנפלו בין הכיסאות, הם לא פונו - אך הם חלק ממועצות מושבתות ללא מתנ"ס וללא עיר מרכזית. צריך למצוא להם פתרון בדוגמת מענק גמיש לרשויות - כדי שהן יפתרו את הבעיות בקיבוצים ובמושבים שלא פונו".

למשרד הכלכלה קרא היו"ר ביטון ללוות את העסקים בצפון שחלקם כבר העבירו את פעילותם דרומה וספק אם יחזרו בתום המלחמה. "אתם תחזירו תושבים בספטמבר למקום ריק שעסקים עזבו אותו - הזהרנו כאן בוועדה כבר לפני חודשיים שיש עזיבה זוחלת של עסקים את קו הגבול. מפו את העסקים ודאגו עבורם למענקים", כך לדבריו.

עוד קרא לתת מענקים לשימור החקלאות בגבול הצפון וכן קרא לזרז את העברת המענקים למשפחות כדי שיוכלו להשתמש בכסף כדי להתכונן לחג. בענף התיירות קרא ח"כ ביטון לשיפוי וכיסוי מלא לאובדן ההכנסות במטרה לשמור את התשתית כזרוע עתידית לצמיחה.