תגובת חמאס להצעת המתווכות כללה נכונות לשחרור של כ-20 חטופים בלבד תמורת ששה שבועות של הפוגה הלחימה - כמחצית ממספר החטופים שהמתווה כלל במקור, כך אמר בכיר ישראלי.

הבכיר הישראלי ציין כי חמאס משתמש בתשובה שהעביר למתווכות "בתירוצים מגוחכים" כדי להסביר את הפחתת מספר החטופים שהוא מוכן לשחרר בשלב הראשון של העסקה. למשל, חמאס טוען שחלק מהחטופים שכלולים בחלק הזה של העסקה - נשים, גברים מעל גיל 50 וגברים במצב רפואי קשה - אינם בין החיים או שאינם נמצאים בידיו.

הפגנה להחזרת החטופים, עזריאלי דרך בגין (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה להחזרת החטופים, עזריאלי דרך בגין (צילום: אבשלום ששוני)

כמו כן, חמאס דורש "מפתחות" גבוהים יותר - כלומר שחרור של יותר אסירים פלסטינים עבור כל חטוף ישראלי והגדיל את דרישתו לגבי מספר אסירי העולם שישוחררו. הבכיר הישראלי ציין כי בתשובתו למתווכות חמאס מחלק את ההסכם לכמה שלבים וכורך אותם זה בזה. "חמאס מתנה את מימוש שלב א' במתן ערבויות בינלאומיות להפסקת המלחמה כבר בשלב ב' של העסקה", אמר הבכיר הישראלי.

לדבריו, חמאס גם דורש את נסיגת כוחות צה"ל מאזורים נרחבים ברצועה כבר בשלב א', מתן אפשרות לחזרה מלאה של פלסטינים לצפון הרצועה וחופש תנועה מלא בכל הרצועה החל משלב א' של העסקה.

"התשובה שחמאס נתן היתה עם אלמנטים מופרכים. אין אפילו סעיף אחד שחמאס מאשר או מקבל את עמדת המתווכות. חמאס לקח את כל ההצעה ושינה אותה מהייסוד והכפיל ושילש את הדרישות. המסקנה היא שחמאס גורר רגליים, לא מעוניין בהסדרה והפסקת אש וממשיך לקוות לאיחוד זירות והסלמה", אמר הבכיר הישראלי.