בכתבה שהוציא ה"וול סטריט ג'ורנל", צוטטו היום (שלישי) מספר מומחים ישראלים על המתיחות בין השר בני גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. "חוסר האמון בין שלושת האנשים האלה כל כך ברור וכל כך משמעותי", אמר הבכיר לשעבר גיורא איילנד והיועץ לביטחון לאומי, וזאת ברקע לתקיפה האיראנית.

הקברניטים איבדו את דרכם, והספינה בדרך לאבדון | יצחק בריק
מפונים, חטופים, מותקפים: נתניהו מוכיח שהוא אכן "ליגה אחרת"

באשר לתגובה האפשרית של ישראל על התקיפה האיראנית, אמר רז צימט, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב כי "הסיכון לחישוב שגוי הוא די גבוה. אנחנו בתחילתו של שלב מסוכן מאוד בסכסוך האיראני-ישראלי".

התקיפה האיראנית לכיוון ישראל, מצולמת מעמאן בירדן (צילום: רויטרס)
התקיפה האיראנית לכיוון ישראל, מצולמת מעמאן בירדן (צילום: רויטרס)

עוד סוקרה שם תחילת מערכת היחסים בין הבכירים, שהתחילה לפני יותר מעשור. בשנת 2010 כזכור ממשלת נתניהו הציע למנות את גלנט לרמטכ"ל. לאחר ההכרזה על המועמדות, התפרסמו מסמכים לפיהם גלנט תזמר מסע הכפשה על יתר המועמדים - כולל בני גנץ. בעוד גלנט הכחיש את המוערבות לדברים, המשטרה האשימה את בעל בריתו בזיוף המסמך. בעקבות האירועים, נגמרה הקריירה הצבאית של גלנט.

גנץ קיבל את התפקיד במקום, והפך לרמטכ"ל משנת 2011 ועד 2015, בתקופה שבה ישראל יצאה לשני מבצעים מול חמאס. לאחר מכן, ב-2019, הקים מפלגה והפך ליריבו של נתניהו.

בשנת 2020 החליטו השניים לחבור לקואליציה - ולסיים את חוסר היציבות הפוליטי ששרר באותה התגובה, מה שלא עזר ונגמר פחות משנה לאחר מכן. "גנץ יצא משם עם המון סכינים בגב", אמר ראובן חזן, מדען המדינה באוניברסיטה העברית בירושלים. כזכור, גנץ האשים את נתניהו שחסם אותו מכיסא ראש הממשלה, בעודו אומר שאינו יכול לנהל ממשלה שעובדת עם גנץ. ב-2021, גנץ הפסיד בבחירות וכמות הבוחרים בו ירדה - כאות לכך שלא חיבבו את הרעיון שישב עם נתניהו.

בני גנץ (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
בני גנץ (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

באשר לגלנט, הוא החליט להיכנס לפוליטיקה בשנת 2014. מלחמת צוק איתן באותה השנה תסכל אותו, והוא הרגיש שמטרת הלחימה הוגבלה רק להרס רשת מנהרות החמאס - ולא לניתוב ארגון הטרור, והרגיש שמדובר בראייה קצרת טווח - כך אמרו מכריו לעיתון. כך, לאחר כמה שנים, לאחר שהקים מפלגה קטנה יותר - הצטרף לנתניהו, שמינה אותו לשר ביטחון ב-2022.

"הוא הרגיש ש'דפקו אותו'", אמר מייקל אורן, לשעבר שגריר ישראל בוושינגטון תחת נתניהו, בהתייחס למועמדותו הכושלת של גלנט ב-2010. "לכן, נעשה צדק".

בשנת 2023, התרחש "ליל גלנט". באותו הערב שר הביטחון הזהיר בהצהרה על משבר צבאי שמסכן את הביטחון - וקרא בפומבי לנתניהו "להתאפק". בעקבות כך, נתניהו פיטר אותו, והמונים יצאו לרחובות כדי למחות על ההחלטה. שבועיים לאחר מכן גלנט הוחזר לתפקידו.

מפגינים חוסמים את איילון לאחר פיטורי גלנט (צילום: אבשלום ששוני)
מפגינים חוסמים את איילון לאחר פיטורי גלנט (צילום: אבשלום ששוני)

גם אחרי תחילת המלחמה המשיכה המתיחות בין הבכירים. גלנט וגנץ הניחו את המחלוקות בצד, יצאו לסיורים ואף נאמו יחד - אך המתיחות בינם לבין נתניהו גברה. רה"מ האשים את המודיעין ושירותי הביטחון בכשל ה-7 באוקטובר. לאחר שגנץ מתח עליו ביקורת, הוא התנצל. עם זאת, נתניהו, בלחצים של הבית הלבן, דחה את גלנט כשקרא לצאת למתקפת מנע נגד חיזבאללה בלבנון.

סדקים החלו בקבינט המלחמה לאחר שהמלחמה בעזה האטה, והמחיר ההומניטרי של המלחמה גדל. נתניהו הסתכסך בפומבי עם ביידן, אבל גלנט שוחח בקביעות עם שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין. הצוות של גלנט התבדח ששר הביטחון, שבילה לילות במפקדה הצבאית, לא יכול להירדם בלי סיפור לפני השינה מאוסטין.

שר הביטחון גלנט ושר ההגנה האמריקאי אוסטין לויד (צילום: REUTERS/Violeta Santos Moura)
שר הביטחון גלנט ושר ההגנה האמריקאי אוסטין לויד (צילום: REUTERS/Violeta Santos Moura)

כזכור, החודש חזרה המחאה נגד ממשלת נתניהו. אבל, גם אם גנץ יבחר לעזוב את הממשלה, לפחות חמישה מחברי מפלגת הליכוד של נתניהו, או אחד משותפיו לקואליציה, יצטרכו לפרוש - כדי למוטט את הרוב של 64 המושבים של ראש הממשלה בכנסת, המונה 120 מושבים. 

"הדבר החשוב ביותר לנתניהו הוא ההישרדות הפוליטית שלו", אמר עופר שלח, ח"כ לשעבר ואנליסט צבאי במכון למחקרי ביטחון לאומי. "ככל שהמצב הנוכחי יישאר זמן רב יותר, כך סיכוייו להישאר ראש ממשלה טובים יותר".