בכיר בקרמלין העביר מסר חד משמעי, לפיו רוסיה קוראת לכל מדינות האזור לא להיגרר להסלמה, ובמילים אחרות להימנע מתקיפה באיראן, כך דווח היום (רביעי) ברשת ב'.

הסיוע הרוסי לאיראן: התיעוד המטריד שרץ ברשתות בטהרן
לא רק בגלל הבכיר שחוסל: באיראן רומזים מדוע טהרן "שברה את הכלים"

המסר הזה הועבר בשיחה בין היועץ לביטחון לאומי של רוסיה לבין ראש המל"ל צחי הנגבי. השיחה התקיימה ביוזמה רוסית. היועץ הרוסי אמר להנגבי "המסר של הנשיא פוטין אליכם הוא שמן הראוי לפעול במישור הדיפלומטי על מנת שלא להיגרר להסלמה".

כזכור, גורמי מודיעין רבים אומרים שהשותפות הגוברת של טהרן עם מוסקבה מחזקת את היכולות של שתי המדינות. במרץ האחרון, יצרנית נשק רוסית הזמינה משלחת איראנית ל"סיור קניות" במפעלי הנשק שלה. 17 המבקרים זכו לארוחות צהריים ומופעי תרבות, וביום האחרון סיירו במפעל שמייצר מוצרים נחשקים בטהרן - מערכות הגנה אוויריות רוסיות מתקדמות להפלת מטוסי אויב.

בנימין נתניהו על המתקפה האיראנית (צילום: דוברות רה"מ)

המפעל, NPP Start, בעיר יקטרינבורג, נמצא תחת סנקציות אמריקאיות על תמיכה במלחמתה של רוסיה נגד אוקראינה. בין מרכולתה ניתן למצוא משגרים ניידים ורכיבים נוספים לסוללות נ"מ - כולל ה-S-400 של רוסיה, אשר מנתחים צבאיים מעריכים, כי הוא מסוגל לזהות ולהשמיד מטוסי קרב חמקנים המוטסים על ידי ישראל וארה"ב.

הסיור המדובר הוא סמל למה שגורמי מודיעין מתארים כשותפות אסטרטגית מעמיקה בין מוסקבה לטהרן בשנתיים שחלפו מאז הפלישה המלאה של רוסיה לאוקראינה - ברית שעלולה להופיע כגורם משמעותי בעתיד הלא רחוק.

איראן פתחה פרק חדש ומסוכן ביחסיה עם רוסיה כשהסכימה בשנת 2022 לספק אלפי מל"טים וטילים בשדה הקרב כדי לסייע למוסקבה במלחמתה נגד אוקראינה. הקשרים המורחבים סייעו כעת להסכמי מל"ט בין מוסקבה לטהרן, כולל התחייבות של רוסיה לספק לבת בריתה מטוסי קרב מתקדמים וטכנולוגיית הגנה אווירית, נכסים שיכולים לסייע לטהרן להקשיח את הגנתה מפני כל תקיפה אווירית עתידית של ישראל או ארצות הברית.

לא ידוע כמה מהמערכות סופקו ונפרסו, אבל הטכנולוגיה הרוסית עלולה להפוך את איראן ליריב אדיר בהרבה, עם יכולת משופרת להפיל מטוסים וטילים, אמרו גורמים רשמיים ומומחים. עסקאות הנשק, שחלק מהפריטים שלהן לא דווחו בעבר, הן חלק משיתוף פעולה רחב יותר הכולל ייצור משותף של מל"טים צבאיים בתוך רוסיה, שיתוף של טכנולוגיה נגד שיבוש והערכות בזמן אמת של שדה הקרב של כלי נשק שנפרסו נגד נאט"ו.

שיתוף הפעולה קוצר יתרונות משמעותיים לשתי המדינות, תוך העלאת מעמדה של איראן מבעל ברית זוטר לשותפה אסטרטגית, אמרו. "זו כבר לא הדינמיקה הפטרונית-לקוח, שבה רוסיה מחזיקה ביתרון", אמרה האנה נוטה, מנהלת התוכנית למחקרי מודיעין במרכז ג'יימס מרטין. "האיראנים צוברים יתרונות מהשינוי הזה. אופי מערכת היחסים שלהם חורג מלהשיג דברים. יש העברת ידע, יש רווחים".