על רקע הדיווחים על כניסה קרבה מאוד לרפיח ועל דחיית התגובה הישראלית למתקפה של איראן שוחח הבוקר (חמישי) ראש הממשלה, הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק עם אודי סגל וטל שלו ב-103FM. ברק התייחס לסוגיית השבת החטופים, למתיחות הגוברת בגבול הצפון ולאפשרות שישראל תגיב לתקיפה האיראנית.

דיווח: ישראל נערכת למתקפה על רפיח; מקור מצרי: זה התנאי של ארה"ב למבצע
בכיר אמריקאי: ישראל לא צפויה להגיב נגד איראן לפחות עד אחרי פסח

"המלחמה בעזה היא כבר מזמן לא מלחמה בהיקף מלא, כשהמלחמה בעזה הייתה בהיקף מלא היו שם 30 חטיבות ואף אחד לא יכול היה להתרחץ בים", אמר בפתח השיחה בתגובה לתמונות של עזתים רוחצים בים שפורסמו אתמול. "כשיש שם חטיבה אחת, שהיא שומרת על המסדרון בעזה, הם יכולים להתרחץ בים. זה דבר שולי, צריך להסתכל על התמונה הרחבה - ישראל צריכה להגיב, היא גם תגיב, אבל התגובה צריכה להיבחן בהסתכלות רחבה, ואנחנו ואפילו חברי הקבינט חייבים להשתכנע שזה מתקבל בשכל ובקור רוח, בזמן ובדרך שאנחנו נבחר. סבלנות אסטרטגית ולא תגובה פבלובית".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לדבריו, "המטרה העיקרית היא למנוע מלחמה אזורית כוללת. טבעת האש הזו, בעזה, בצפון, ביו"ש, החות'ים ועכשיו מאיימת להתרחב גם לעימות יותר רחב עם איראן וחיזבאללה - החלום הרטוב של כל האויבים שלנו, אין שום סיבה שישראל תצעד לשם. אנחנו אמורים להפעיל את סדר העדיפויות שלנו, הוא מתחיל מהחטופים. מספרים לנו בסיסמאות חלולות שאנחנו כשפסע מניצחון מוחלט, אנחנו לא פסע משום ניצחון. רק פינוי האזרחים העזתים מאזור רפיח ייקח שבועות ארוכים. לפי הקצב שבו השתלטנו על ח'אן יונס, ההשתלטות על רפיח תיקח חודשים".

"אם נחזור בעוד שישה חודשים לעניין החטופים, נמצא עצמנו במצב שהם חוזרים בארונות", המשיך ברק. "כבר היום לדעתי חצי אינם בין החיים. המחשבה ש־133 אנשים או מי מהם שחיים, אחרי שהם הופקרו בשבעה באוקטובר, הם יוקרבו באפריל או במאי והם יוקרבו על המזבח של השמדת הגדוד ה־23 ברפיח או ב־22 במרכז. הדבר הזה הוא אבסורד בלתי נתפס. אין ברירה אלא לשים את החטופים בראש. אנשים שעוסקים בעסקה רומזים לנו בצורות הכי מפורשות שאפשר בלי לשבור את מעטה הסודיות, שהיו כבר כמה הזדמנויות להשגת עסקות. עסקת חטופים זו לא בחירה בין גלידה לשוקולד, זו בחירה בין אפשרויות רעות וקשות. התוצאות של שבעה באוקטובר מכתיבות שיהיה מחיר גבוה לחטופים".

הפגנה להחזרת החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה להחזרת החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

"ממשלת ישראל לא עמדה במבחן הפשוט. המו"מ הוא כולו נתון בפרטים, ויש קשר הדוק מאוד בין חופש הפעולה כדי לעלות אפשרויות יצירתיות, ברגע שמגבילים אותם במו"מ אז נתניהו מתקשר ישירות לדדי ברנע ומורה לו 'את זה ואת זה אל תעיז לעלות, רק תקשיבו', כשאתה שולח אותם רק להקשיב הם לא יכולים להביא כלום. היום אנחנו עושים את זה בתנאים הרבה יותר גרועים, כתוצאה מהשיתוק האסטרטגי של ראש הממשלה, מהיום הראשון של המשבר הזה, המצב הממשי הוא שברגע שאנחנו לא נותנים להם את המנדט והם לא יכולים ללכת בכל הכוח, גם היום לא מקבלים את מה שהיה אפשר", הוסיף.

אחת הביקורות המרכזיות שנשמעות לאחרונה כלפי נתניהו, היא כי הוא לא מעוניין בהשבת החטופים. לצד הביקורת הקשה שלו כלפיו, הבהיר ברק כי הוא משוכנע שראש הממשלה כן מעוניין בהחזרתם: "אנחנו שומטים מידינו את הישגי המלחמה שהיו צריכים להיות הקלפים במו"מ. אני בטוח שנתניהו רוצה לראות את החטופים בבית, אני לא חושד בו שלא, רק שזה מגיע להתנגשות בין צורכי המו"מ, לדעת שעשינו הכל, לבין יציבות הקואליציה, ויש קשר בין הדברים, נתניהו בוחר ביציבות הקואליציה - בחירה שתישאר חרוטה לדורות כאות קלון על כל מי שהיה מעורב בזה ומי שלא עמד בזמן וזעק לשנות סדרי עדיפויות".

אהוד ברק (צילום: אבשלום ששוני)
אהוד ברק (צילום: אבשלום ששוני)

לאור אמירותיו ביקשו המגישים להזכיר כי גם בני גנץ וגדי איזנקוט מהווים חלק מהקבינט המצומצם, וברק הבהיר: "אני מודה שגם אני שותף לאכזבה מנוכחותם בממשלה, הם נכנסו באמת בתחושת חרום ומונעים התנהגות מופקרת, לא אחראית או בלתי שקולה, אבל הם הופכים בהדרגה לנושאי האפריון ולא האלונקה, והם בהדרגה יהפכו לקישוט על הקיר ובסוף ימצאו את עצמם שעיר לעזאזל, נתניהו לא יירתע מלהאשים אותם. אבל אנחנו לא יודעים באמת מה קורה".

"סדר העדיפויות מתחיל מהחזרת החטופים. אם נחכה לסיים את רפיח, אחרי שאנחנו משקרים את עצמנו שאנחנו פסע מהניצחון המוחלט, החטופים יחזרו בארונות", תקף. "אנחנו צריכים להרגיע את מה שקורה בעזה, להבין שאין שם מלחמה, לשחרר את החטופים, לסיים את הפרק הזה בעזה, אפשר יהיה להמשיך אותו. לקרר את החיכוך היום יומי שמזמן בתנאים אחרים היה מוביל למלחמה כוללת עם חיזבאללה, על מנת לאפשר להחזיר גם את תושבי העוטף וגם את העקורים בצפון לבתיהם".

בנושא איראן אמר, כי "ההתנפלות היום על איראן, כאשר זה יצית גם עימות מלא עם החיזבאללה, זה ימנע את הסיום בעזה, יחייב אותנו לחיכוך יותר גבוה ביו"ש, עם החות'ים והאחרים – זה החלום הרטוב של אויבנו. שום מדינה עם הנהגה שלא סובלת משיתוק אסטרטגי כמו נתניהו מהיום הראשון, לא נכנסים בראש צלול לחלום הרטוב של אויבך. האויבים מבינים שברגע שיש טבעת גדולה כזו, המחשבה שאפשר לעשות ניצחון מוחלט שאנחנו תקועים כבר חצי שנה בעזה ורק מסתבכים יותר ויותר, אין פעולה צבאית מוצלחת שלא יודעים מראש לאן היא צריכה להוביל.

התקיפה האיראנית: רגעי היירוט הראשונים בתא השליטה של חיל האוויר (צילום :דובר צה"ל)

בסיום השיחה נשאל איך הוא מסכם את המורשת האיראנית של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועל כך השיב כי "יש לנו את חטא היוהרה. היוהרה הזו היא שהביאה אותנו כבר פעמיים לשגיאות, פעם אחת בשבעה באוקטובר ופעם שנייה באחד באפריל. נתניהו רובצת עליו קללה, הוא חזר לשלטון כשהוא מבטיח לנו שהוא האדם היחידי שמסוגל למוטט את החמאס – קיבלנו את שבעה באוקטובר, המחדל הכי חמור בתולדות המדינה. הוא מבטיח לנו מזה 20 שנה שהוא יבלום את הגרעין האיראני, זה שליחות חייו – התוצאה, פרשנים שעוסקים בנושא בעולם קוראים לנתניהו אבי הפצצה האיראנית".

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM