האיחוד האירופי הטיל היום (שישי) סנקציות על בנצי גופשטיין, אלישע ירד, מאיר אטינגר, ינון לוי, ונריה בן פזי ועל ארגון להב"ה ונוער הגבעות. לדבריו של האיחוד, הן ארבעת האנשים והן שני הישויות, אחראים להפרות חמורות של זכויות אדם נגד פלסטינים, לרבות עינויים, יחס או ענישה אכזריים ומשפילים, וכן להפרת זכות הקניין והפרטיות האישית והמשפחתית של פלסטינים בגדה המערבית.

הדרדל'ה האמיתי שמסכן את המדינה: ביבי, גנץ, גלנט והרצי הלוי | יצחק בריק
בלשכת רה"מ אמרו שבן גביר מזיק למדינה; מקורבי השר: "עומד מאחורי כל מילה"

 בנצי גופשטיין, שנחשב לממשיכו של הרב מאיר כהנא, הינו מייסד וראש ארגון להב''ה שנועד למנוע נישואי תערובת. מאיר אטינגר ואלישע ירד נחשבים לדמויות מפתח בנוער הגבעות, ושניהם היו מעורבים בתקיפות קטלניות נגד פלסטינים ב-2015 וב-2023. לשניים האחרים נרשם אופי פעילות דומה עד כה; נריה בן פזי הואשם מס' פעמים בתקיפת פלסטינים בוואדי א-סיק ובדיר ג'ריר שבנפת רמאללה מאז 2021, וינון לוי לקח חלק במספר פעולות אלימות נגד כפרים שכנים ממקום מגוריו במאחז הבלתי חוקי של חוות מיתרים.

בהמשך להחלטתו של האיחוד האירופי בהטלת הסנקציות, הודיעה אחריה גם ארה"ב כי תטיל סנקציות על מתנחלים נוספים, וביניהם בנצי גופשטיין.

זוהי לא הפעם הראשונה עבור חלק מהם בהטלת סנקציות נגדם; על ינון לוי הוטלו סנקציות אמריקאיות מחודש פברואר של השנה הנוכחית, אז שם את הדאגות מאחוריו והאמין בהגנתו של צה''ל עליו, ועל נריה בן פזי הוטלו סנקציות עוד בחודש שעבר. 

אלישע ירד (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
אלישע ירד (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

היו חלק שהספיקו להגיב על היכללותם בסנקציות האיחוד האירופי, ביניהם אלישע ירד שצייץ בחשבון ה-X(טוויטר) שלו: "כבוד" עם אייקון סמיילי מרוצה. גם בנצי גופשטיין התבטא ואמר כי הוא "לא מתרגש כלל" ובסוף גם ציין: "אף אחד לא יכבה את הלהבה".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, לא נשאר אדיש למאורע והגיב: "‏״ההתנכלויות לארגון להב"ה וכנגד מתיישבים יקרים, שמעולם לא עסקו בטרור ולא פגעו באיש, הן פועל יוצא מעלילת דם של גורמים אנטישמיים שונאי ישראל, אלו שבמשך שנים תומכים באופן מוצהר בחמאס, בפתח' ובארגוני אנרכיסטים הפוגעים בחיילי צה"ל. אני קורא למדינות המערב להפסיק את שיתוף הפעולה עם האנטישמיים הללו, ולהפסיק את מסע הרדיפה נגד המתיישבים החלוצים והציוניים".

התווספותם של אלו ושל שני הארגונים כאמור לסנקציות החדשות של האיחוד האירופי, מצטרפת להכרזתה האחרונה של בריטניה כי תטיל סנקציות על 13 ישויות איראניות, הכוללות את הנהגת משמרות המהפכה.