אחרי שבועות ארוכים של עיכובים, בית הנבחרים האמריקאי אישר הערב (שבת) ברוב עצום את חבילות הסיוע הביטחוני בשווי עשרות מיליארדי דולרים עבור ישראל ואוקראינה, כאשר הסנאט צפוי לאשר את החקיקה מיד אחרי החג השבוע כדי להעביר אותה לחתימה הסופית של הנשיא ג'ו ביידן.

בתגובה, שר הביטחון יואב גלנט כתב בחשבון ה-X שלו: "כשישראל מתמודדת עם איומים משבע חזיתות כולל איראן, ארה"ב עומדת לצד ישראל". את דבריו כתב לאחר הפרסום של ברק רביד בוואלה!, על כך שארה"ב צפויה להטיל סנקציות על "נצח יהודה".

ההצבעה היום מהווה ניצחון גדול עבור יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני, מייק ג'ונסון, שהחליט לפצל את ההצעה המקורית של הסנאט לארבע הצעות נפרדות כדי לאפשר את העברתן. במטרה לזכות גם בתמיכת הדמוקרטים, הוא כלל את הסיוע ההומניטרי לעזה במסגרת הצעת הסיוע לישראל, בעוד שהכללת החרם על טיקטוק נועדה להבטיח תמיכה של מרבית המחוקקים הרפובליקנים.

ביידן בישראל 18 באוקטובר (צילום:  מרים אלסטר, פלאש 90)
ביידן בישראל 18 באוקטובר (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

הנשיא ג'ו ביידן בהערכת מצב (צילום: הבית הלבן)
הנשיא ג'ו ביידן בהערכת מצב (צילום: הבית הלבן)

ההצבעה התקיימה זמן קצר לאחר הדיווח כי שר החוץ של ארצות הברית טוני בלינקן צפוי להודיע בימים הקרובים על סנקציות נגד גדוד "נצח יהודה" של צה"ל. זו תהיה הפעם הראשונה אי פעם שממשלת ארצות הברית מטילה סנקציות על יחידה צבאית ישראלית בשלך פעילותה בגדה המערבית.

המקורות ציינו כי הסנקציות האמריקניות יאסרו להעביר סיוע צבאי אמריקני לגדוד "נצח יהודה", ימנעו מחייליו וקציניו לקחת חלק באימונים עם צבא ארצות הברית, או להשתתף בפעילויות שזוכות למימון אמריקני. הסנקציות מבוססות על חוק משנת 1997 של הסנאטור הדמוקרטי לשעבר פטריק לייהי שאוסר על מתן סיוע צבאי אמריקני או אימונים של צבא ארצות הברית לכוחות ביטחון, צבא או משטרה שיש לגביהן מידע מהימן על הפרת זכויות אדם.

בנימין נתניהו, אנתוני בלינקן (צילום: שגרירות ארה''ב)
בנימין נתניהו, אנתוני בלינקן (צילום: שגרירות ארה''ב)

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף: "אסור להטיל סנקציות על צבא ההגנה לישראל. אני פועל בשבועות האחרונים נגד הטלת סנקציות על אזרחים ישראלים, כולל בשיחות שלי עם בכירי הממשל האמריקני.  ‏בשעה שחיילינו נלחמים במפלצות הטרור, הכוונה להטיל סנקציה על יחידה בצה״ל זה שיא האבסורד ושפל ערכי. הממשלה בראשותי תפעל בכל האמצעים נגד מהלכים אלה".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "החלטה להטיל סנקציות אמריקאיות על צה״ל בזמן שישראל נלחמת על קיומה היא טירוף מוחלט. הזהרנו שהסנקציות של ממשל ביידן נגד המתיישבים ימשיכו לצה"ל ולכל מדינת ישראל. זה חלק ממהלך מתוכנן לכפות על מדינת ישראל להסכים להקמת מדינה פלסטינית ולהפקיר את ביטחון ישראל".

במקביל, חברי כנסת רבים תקפו בחריפות את החלטת הממשל האמריקני. חברת הכנסת טלי גוטליב צייצה בחשבון ה-X שלה: "מי את ארה״ב שמעזה להטיל סנקציות על גדוד חרדי נצח יהודה בצה״ל? אנטישמיות בת זמנינו! מאסתי בשליטה הזו של ארה״ב עלינו ועל האיומים הגלויים האלה. אני מצפה לגנות בתוקף את האיום המחפיר הזה על חיילינו. ארה״ב דורכת עלינו בתיחכום, סטירה וליטוף סטירה וליטוף. אני מסרבת להיות מדינה מוכה!".

גם חבר הכנסת צבי סוכות תקף: "התרגלתם כבר שמטנפים עליכם בשמאל ובתקשורת, ועכשיו האמריקאים הצטרפו לרשימה. אבל אתם שאיבדתם לא מעט חברים בקרב, נלחמתם כמו אריות בכל גזרה, עצרתם והרגתם מחבלים ואף פעם לא חשבתם להתנצל על זה. שיקפצו כולם רק תמשיכו איך שאתם בדיוק. נצח יהודה - בשבילנו אתם הכי טובים שיש".