הטלת סנקציות נגד צה"ל? ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר בני גנץ, והשר בצלאל סמוטריץ' הגיבו הלילה (שבת) להחלטת ארה"ב הצפויה להתקבל בימים הקרובים, כפי שחשף ברק רביד ב"וואלה!". סמוטריץ' שר האוצר הזהיר: "עוד צעד למדינה פלסטינית".

סיוע במיליארדים לישראל לצד סנקציות על יחידה בצה״ל: המסר הכפול של ממשל ביידן
יוצאים מהממשלה? ח"כ כהנא רומז: ״אולי הגיע הזמן לחשוב על זה שוב"

ראש הממשלה כתב בחשבון ה-X שלו, וציין כי יפעל נגד ההחלטה: "אסור להטיל סנקציות על צבא ההגנה לישראל! אני פועל בשבועות האחרונים נגד הטלת סנקציות על אזרחים ישראלים, כולל בשיחות שלי עם בכירי הממשל האמריקני. בשעה שחיילינו נלחמים במפלצות הטרור, הכוונה להטיל סנקציה על יחידה בצה״ל זה שיא האבסורד ושפל ערכי. הממשלה בראשותי תפעל בכל האמצעים נגד מהלכים אלה".

נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)

השר ויו"ר מפלגת המחנה הממלכתי בני גנץ, הבטיח גם הוא שיפעל נגד הסנקציות: "גדוד נצח יהודה הוא חלק בלתי נפרד מצה״ל. הוא כפוף לחוק הצבאי, והוא פועל בהתאם למשפט הבינלאומי. למדינת ישראל מערכת משפט חזקה ועצמאית, שיודעת לבדוק ולבחון כל הפרת חוק או חריגה מפקודות צה״ל, וכך גם נעשה. יש לי הערכה רבה לידידינו האמריקאים, אבל הטלת סנקציות על היחידה היא תקדים מסוכן, וגם מעבירה מסר שגוי לאויבינו המשותפים בזמן מלחמה. אפעל כדי שההחלטה הזו לא תעבור".

בני גנץ (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
בני גנץ (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

שר האוצר ויו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' התייחס בתגובתו לכך שיש קשר בין ההחלטה לבין כוונת האמריקאים לפעול להקמת מדינה פלסטינית: "החלטה להטיל סנקציות אמריקאיות על צה״ל בזמן שישראל נלחמת על קיומה היא טירוף מוחלט. הזהרנו שהסנקציות של ממשל ביידן נגד המתיישבים ימשיכו לצה"ל ולכל מדינת ישראל. זה חלק ממהלך מתוכנן לכפות על מדינת ישראל להסכים להקמת מדינה פלסטינית ולהפקיר את ביטחון ישראל".

בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

השר לביטחון לאומי ויו"ר מפלגת עוצמה יהודית איתמר בן גביר, הכריז כי אם גלנט לא יגבה את נצח יהודה - הם ייקלטו במג"ב: "סנקציות על חיילנו זה קו אדום! השר גלנט חייב לגבות במיידי את "נצח יהודה". במידה לא, נקלוט אותם במג"ב - כגיבורים גדולים".

חברת מפלגתו וחברת הכנסת לימור סון הר מלך, שלאחרונה הוטלו סנקציות של האיחוד האירופי כנגד אלישע ירד ששימש בעבר כעוזר פרלמנטרי שלה, הגיבה גם היא: "כפי שהזהרתי בתחילה שאם מדינת ישראל לא תדע להגיב בחריפות ובאופן חד משמעי על הסנקציות נגד המתיישבים החלוצים בוני הארץ, השלב הבא יהיה סנקציות על החיילים שלנו. אנו רואים שהדבר קורה והממשל האמריקאי ביקש להטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה".

היא הוסיפה כי משמעות הסנקציות היא איבוד הריבונות של מדינת ישראל, ואמרה: "חיילי נצח יהודה הם העילית שבעילית ומישהו כאן התבלבל לגמרי. מדינת ישראל היא מדינה ריבונית ולא מדינת חסות של אף מדינה אחרת. מדינת ישראל צריכה להגיב על כך בצורה חריפה, מצפה משר הביטחון וראש הממשלה ששלחו את החיילים להילחם - להציב קו אדום בוהק".

גדוד "נצח יהודה" הוקם במקור כיחידה צבאית מיוחדת עבור חרדים, בה כל החיילים והקצינים הם גברים. במהלך השנים, לאור המספר הנמוך של חרדים שהתגייסו לצה"ל, החלו להיקלט ביחידה גם נערי גבעות וצעירים חרדים-לאומיים שמחזיקים בעמדות ימין-קיצוני ולא נקלטו ביחידות קרביות אחרות בצה"ל. העיתונאי עמוס הראל דיווח ב"הארץ" בספטמבר 2022 כי משרד החוץ האמריקני החל לקיים בדיקה לגבי גדוד "נצח יהודה" בעקבות כמה תקריות בהן חיילים מהגדוד היו מעורבים בהפעלת אלימות נגד אזרחים פלסטינים.

נזכיר כי התגובות הגיעו לאחר שדווח כי שר החוץ של ארצות הברית טוני בלינקן צפוי להודיע בימים הקרובים על סנקציות נגד גדוד "נצח יהודה" של צה"ל, כף לפי הדיווח של ברק רביד, הכתב המדיני של וואלה! מפי שלושה מקורות אמריקאים. הסנקציות מגיעות על רקע הפרת זכויות אדם של פלסטינים בגדה המערבית. זו תהיה הפעם הראשונה אי פעם שממשלת ארצות הברית מטילה סנקציות על יחידה צבאית ישראלית בשל פעילותה בגדה המערבית.

המקורות ציינו כי הסנקציות האמריקניות יאסרו להעביר סיוע צבאי אמריקני לגדוד "נצח יהודה", ימנעו מחייליו וקציניו לקחת חלק באימונים עם צבא ארצות הברית, או להשתתף בפעילויות שזוכות למימון אמריקני. הסנקציות מבוססות על חוק משנת 1997 של הסנאטור הדמוקרטי לשעבר פטריק לייהי שאוסר על מתן סיוע צבאי אמריקני או אימונים של צבא ארצות הברית לכוחות ביטחון, צבא או משטרה שיש לגביהן מידע מהימן על הפרת זכויות אדם.