למרות דו"ח האונס החמור שפורסם ביום שישי האחרון, וכלל עדויות וראיות של נציגת מזכ"ל האו"ם לנושא אלימות מינית בזמן סכסוך לגבי פשעי חמאס ביום הטבח בתחילת חודש אוקטובר האחרון, החליט מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, שלא לכלול את חמאס ברשימה השחורה של הגורמים החשודים על-ידי האו"ם בביצוע מעשי אלימות מינית בזמן עימות מלחמה. גוטרש הוציא מסמך משלו,  בו לא הטיל אחריות ישירה על החמאס ולא קשר אל ארגון הטרור את מקרי האלימות המינית החמורים.

הותר לפרסום: רס״ל (מיל') סאלם אלכרישאת נפל בקרבות ברצועה
"לא נעזוב אותו עד שיהיה טוראי חליוה": אב התצפיתנית שנרצחה רותח על ראש אמ"ן הפורש

בתגובה, שר החוץ ישראל כ"ץ תקף היום (שבת) את גוטרש בחריפות. "מזכ"ל האו"ם גוטרש התייצב היום רשמית לצד אנסי ומרצחי החמאס, כאשר סירב להטיל את האחריות לפשעי המין החמורים המופיעים בדו"ח פאטן על החמאס ולהכריז עליו כארגון טרור". 

עוד הוסיף: "מזכ"ל האו"ם מתנהג כמו משתפי הפעולה עם המשטרים הרצחניים ביותר בהיסטוריה האנושית, ואני משוכנע שאם פשעי המשטר הנאצי היו עולים לדיון במהלך כהונתו, הוא היה מסרב להוקיע גם אותם אם האינטרס הפוליטי שלו היה מחייב זאת. גוטרש הפך את האו"ם למוסד אנטישמי ואנטי ישראלי קיצוני וכהונתו תיזכר כאפלה ביותר בהיסטוריה של הארגון".

פעילות חטיבת הנח"ל במרכז רצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

בדברים הנוספים שנמסרו בהודעה מטעם משרד החוץ, ניתן הסבר נרחב לטענות כלפי מזכ"ל האו"ם: "ישראל מביעה שאט נפש עמוקה לנוכח פרסום דו"ח מזכ"ל האו"ם גוטיירש בנושא אלימות מינית בזמן סכסוך. דו"ח המזכ"ל הוא כישלון נוסף בסדרת המחדלים של מוסדות האו"ם השונים אשר לא הצליחו עד כה לגנות ולו פעם אחת את החמאס ולהוסיף חטא על פשע, מסרבים להכריז באופן פומבי שחמאס אשר טבח, אנס, פגע פגיעות מיניות וחטף נשים, זקנים וטף ב-7 באוקטובר ולאחר מכן, הוא אכן ארגון טרור.

בדו"ח שהוצג היום, אף על פי שלל עדויות וראיות שנאספו והוצגו בדו"ח נציגת מזכ"ל האו"ם לאלימות מינית בזמן סכסוך, פרמילה פאטן, החליט מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטיירש, שלא לכלול את חמאס ברשימה השחורה של הגורמים החשודים ע"י האו"ם בביצוע מעשי אלימות מינית בזמן סכסוך.

כפר עזה לאחר ה-7 באוקטובר (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)
כפר עזה לאחר ה-7 באוקטובר (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)

 
בניגוד לדו"ח של פאטן, אשר הכיר בצורה מפורשת בזיקה בין מתקפת החמאס ב-7 באוקטובר לבין  מעשי האלימות המינית הקשים שבוצעו בצורה שיטתית ומכוונת, מזכ"ל האו"ם נמנע מלייחס אחריות לארגון הטרור חמאס. הדו"ח הזה הוא תעודת עניות עצובה וטרגית לתפקודו של האו"ם והעומד בראשו מאז 7 באוקטובר, והוא מהווה רוח גבית לטרור ולאלימות".