מלחמת חרבות ברזל: יועצו של ראש ממשלת קטאר, אל-אנסארי, התראיין היום (שבת) לעיתון 'הארץ' ובראיון אמר: "השותפה שלנו במימון (חמאס) הייתה ממשלת ישראל. בשנים האחרונות שקלנו מחדש את הסיוע לעזה. התבקשנו על ידי ממשלת ישראל, כמה פעמים, להגדיל את הסיוע ולהמשיך לספק אותו".

בין עזה לריאד: זוהי ההחלטה הגורלית שנתניהו יצטרך לקבל | דעה
אתגרי ביטחון מורכבים ביותר: כך פריז נערכת לאולימפיאדת 2024

"אנחנו מאמינים שניתן לעשות הרבה, שני הצדדים יכולים לעשות יותר. אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים, אנחנו זקוקים ליותר לחץ כדי להשיג הסכם", אמר אנסארי. "אנחנו צריכים התחייבויות משני הצדדים, לא רק מהצד הישראלי או חמאס. כל תיווך, במיוחד כזה בפרמטרים שאנחנו נמצאים בהם, יהיה קשים ויידרשו ויתורים משני הצדדים. כל יום שיש עיכוב, יש סיכון לאזרחים בשני הצדדים. כל יום שעובר ללא הסכם מסכן את החטופים ואת האזרחים בעזה".

"לכל פעולה קרקעית יש השלכות על המגעים לעסקה. אין מבצע צבאי שיכול להתקיים ללא סיכון של אזרחים. אנחנו נמצאים במרחק של שישה שבועות מרעב ברפיח. יש שם גישה מוגבלת למים, ילדים מתים באינקובטורים ונשים מתות כי אין גישה למים מטוהרים. מבצע ברפיח יביא לאסון הומניטרי כמו שלא קרה קודם לכן וכמובן שיהיו לכך השלכות על המצב בשטח. כל הסלמה בשטח מעמידה את החטופים בסיכון גבוה ואנחנו צריכים לשים בראש סדר העדיפויות את השבת החטופים למשפחותיהם".

בסיום הראיון אמר: "קטר היא מדינה שוחרת שלום. אנחנו תמיד האמנו בשלום, בדיאלוג ולהיות שם בעבור החברים והפרטנרים שלנו. הרבה מהדיסאינפורמציה נובע מחוסר הבנה לגבי מי שאנחנו ומה שאנחנו עושים".

כזכור, צביקה קליין מהעיתון 'ג'רוזלם פוסט' ערך בשבוע שעבר יותר מ-15 שעות של ראיונות עם בכירי הממשל הקטארי, שביקשו להישאר בעילום שם. הם היו להוטים לחלוק את ההיסטוריה המורכבת בין שתי המדינות, ואת המצב הנוכחי של מערכת היחסים שלהם עם ישראל בעשורים האחרונים. הם התלהבו במיוחד לספר על התפקיד החיוני שמילאו בחצי השנה האחרונה.

במוקד כל הראיונות שערכתי בקטאר הייתה תמיכתה הנתפסת בחמאס וכן מאמציהם לשחרור 253 החטופים, רבים מהם ישראלים, שנחטפו ב-7 באוקטובר ורבים מהם עדיין מוחזקים במנהרות של החמאס ברחבי עזה.

הרזומה העולמי של קטאר כמתווכת ומנהלת משאים ומתנים בעסקאות בני ערובה, והקשר שלהם עם חמאס, הוא שאפשרו לדוחא תפקיד כה בולט כמתווכת במשבר עסקאות בני הערובה, אמרו גורמים רשמיים בממלכה והעידו, שהצליחו לייצר עסקת שחרור חטופים פוטנציאלית כמעט מיד אחרי ה-7 באוקטובר.

אוגדה 162 על רפיח (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')