מלחמת חרבות ברזל: ברק רביד דיווח היום (שבת) בוואלה, כי בסיום השיחות אתמול בין משלחת המודיעין המצרי לבין צוות המו"מ הישראלי העבירו המצרים לחמאס הצעה חדשה שכללה נכונות ישראלית לוויתורים משמעותיים נוספים ובהם נכונות לדון על "השבת השקט המתמשך" לרצועת עזה אחרי יישום השלב הראשון וההומניטארי של העסקה, כך לפי בכיר ישראלי שמעורה בפרטים.

בין עזה לריאד: זוהי ההחלטה הגורלית שנתניהו יצטרך לקבל | דעה
בצל ההתקדמות לעסקה, ביידן יוצא בהבטחה משלו: "יש להם את המילה שלי"

מדובר בפעם הראשונה בה ישראל מביעה נכונות משתמעת לדון על סיום המלחמה בעזה בשלבים הבאים של המו"מ. הבכיר הישראלי אמר כי ההצעה החדשה גובשה במשותף על ידי אנשי המודיעין המצרי וצוות המו"מ הישראלי בהתחשב בעמדות חמאס ובמרחבי הגמישות של הארגון.

כך למשל, ההצעה החדשה כוללת מענה לדרישות בסיסיות של חמאס כמו נכונות לחזרת העקורים הפלסטינים באופן מלא לבתיהם, יציאה של צה"ל מהמסדרון שחוצה את הרצועה ונכונות להפסקת אש קבועה כחלק מיישום השלב השני של ההסכם.

תושבים מרפיח נמלטים מבתיהם (צילום :רשתות ערביות)

"אנחנו מקווים שמה שהצענו מספיק בשביל להכניס את חמאס למו״מ רציני", אמר הבכיר הישראלי. "אנחהו מקווים שזו הצעה שהם יבינו ממנה שאנחנו רציניים לגבי הגעה לעסקה - ואנחנו רציניים. הם צריכים להבין שיכול להיות שאם השלב הראשון ייושם ניתן יהיה להתקדם לשלבים הבאים ולהגיע לסיום המלחמה".

כזכור, חמאס פרסם הודעה בעניין ההצעה לעסקת חטופים, ובה נאמר כי "קיבלנו את התשובה הישראלית לעמדתנו בנושא עסקת חטופים". מקור מצרי אמר כי "קיים חשש שההצעה תופר על ידי קיצוניים בממשלת ישראל".

בנוסף, ברקע הפרסום על המענה החיובי של חמאס לעסקה והחשש לסיכולה ע"י השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "לא אנוח עד שכל חטוף, כמו אביגיל, שנתלש ממשפחתו והוחזק ע"י החמאס, יוחזר לזרועות אוהביו. יש להם את המילה שלי. למשפחות שלהם יש את המילה שלי".

''נרפאת מטראומה בלתי ניתנת לתיאור''. הנשיא ביידן עם אביגיל עידן בת ה-4 (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
''נרפאת מטראומה בלתי ניתנת לתיאור''. הנשיא ביידן עם אביגיל עידן בת ה-4 (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

הציוץ יצא לאחר שביום חמישי האחרון נפגש ביידן עם אביגיל בת הארבע ששוחררה משבי החמאס ומסר כי היא "יוצאת דופן ומחלימה מטראומה בלתי ניתנת לתיאור". זוהי לא הפעם הראשונה שהנשיא מתחייב לישראל ומילותיו אלה מתכתבות עם אמירות אחרות שלו, ביניהן: "מחויבות חקוקה בסלע" ו-"מחויבות ברזל", וכן עם הסיוע הצבאי מארצות הברית בעלות של כ- 15 מיליארד דולר שעתיד להגיע לישראל.

‏בעניין המגעים לעסקה וההסכמה הישראלית: בנקודת הזמן הנוכחית ישראל שומרת על עמימות אסטרטגית בכל מה שקשור להצעה לעסקה כוללת שתוביל לסיום מלחמה. העמימות נובעת משורה של סיבות ברורות: ישראל לא מוכנה לשגר לחמאס כל איתות של נכונות לדון בסיום המלחמה בזמן שחמאס טרם קיבל את העסקה ההומניטרית. סינואר מעוניין לכרוך את שני השלבים אחד בשני, ישראל מעוניינת להפריד ביניהם.

שלא לדבר על תמונת המצב בתוך הקואליציה, כאשר עבור בן גביר וסמוטריץ' "סיום מלחמה" זה קו אדום בוהק. לכן ישראל לא מוכנה להתייחס בשום פורמט לשלב של העסקה הכוללת, לא אומרים "כן" ולא אומרים "לא", פשוט - לא אומרים.

ישראל נתנה אור ירוק לחלק ההומניטרי שמבחינתנו כרגע - הוא לא "שלב", אלא עסקה בפני עצמה. ישראל דורשת שחרור של 33 חטופים: נשים כולל חיילות, מבוגרים ופצועים. המסר הישראלי הועבר למצרים ומשם הוא מגיע לחמאס. הצפי לתשובה מבחינת ישראל - בין יומיים לשלושה ימים.