העיתון הסעודי א-שרק דיווח היום (ראשון), כי משלחת חמאס בראשות ח'ליל אל-חיה תגיע מחר לקהיר במסגרת המשא ומתן על ההצעה המצרית לעסקה חדשה מול ישראל על שחרור חטופים וסיום המלחמה בעזה. העיתון ציטט גורמים שאמרו כי ההצעה המצרית, שהוצגה על ידי משלחת מצרית שביקרה בישראל בסוף השבוע, מכילה "התקדמות מסוימת", במיוחד בנושאי חזרת העקורים הפלסטינים לצפון הרצועה והרחקת כוחות צה"ל מהנתיבים שבהם יעברו העקורים. 

ביידן לעג לטראמפ: "אני גבר בוגר שמתמודד מול ילד בן שש"
חבל ההצלה של נתניהו? האג לא יוכל לזמן את רה"מ ללא הדבר הבא

שר האוצר בצלאל סמוטריץ', תקף: "אדוני ראש הממשלה, עסקאות תיווך מצריות שסיימו "סבבים" קודמים כשחמאס חי ובועט ואפשרו לו להתעצם שוב ושוב ולטבוח באזרחי ישראל כמו שלא קרה מאז השואה, זה בדיוק מה שהובלת בשני העשורים האחרונים, וזה בדיוק, אבל בדיוק מה שהבטחנו כולנו לא לעשות שוב הפעם".

תקיפת צה"ל בדרום לבנון (צילום :דובר צה"ל)

"הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכנה קיומית מיידית למדינת ישראל", המשיך. "אם תחליט להניף דגל לבן ולבטל את הפקודה לכיבוש רפיח באופן מיידי לצורך השלמת משימת השמדת החמאס, ולהחזרת הביטחון לתושבי הדרום ולאזרחי ישראל, והשבת כל אחינו ואחיותנו החטופים לביתם – לממשלה בראשותך לא תהיה זכות קיום".

בני גנץ (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
בני גנץ (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

"זהו רגע גורלי לעם ישראל. ההחלטה בידך. שאב כוח וגבורה מיציאת מצרים ומההיסטוריה היהודית. ממשה רבנו ומנחשון בן עמינדב שהלילה, כן הלילה לפני 3,365 שנה עמדו על הים, התגברו על חולשות של חלקים מהעם וקבעו את ההיסטוריה של העם היהודי. דבר אל בני ישראל ויסעו לרפיח עכשיו, בכל הכח. ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות", הוסיף לסיום.

השר איתמר בן גביר חזר בציוץ על אולטימטום שהשמיע לפני מספר חודשים: "עסקה מופקרת = פירוק הממשלה" ח"כ צבי סוכות הוסיף: "אדוני ראש הממשלה, אין ולא יהיה לך מנדט להיכנע לחמאס!". 

זמן קצר לאחר מכן, השר בני גנץ החליט לשלוח איום משל בסוגיה: ״הכניסה לרפיח חשובה במאבק הארוך נגד חמאס. השבת חטופינו, שהופקרו על ידי ממשלת ה-7.10, דחופה ובעלת חשיבות עליונה הרבה יותר. אם יושג מתווה אחראי להשבת החטופים בגיבוי כל מערכת הביטחון, שאינו כרוך בסיום המלחמה, והשרים שהובילו את הממשלה ב-7.10 ימנעו אותו - לא תהיה לממשלה זכות להמשיך להתקיים ולהוביל את המערכה".

על רקע חילופי האיומים בין השרים, תקף יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "הממשלה הזו צריכה לבחור: להחזיר את החטופים בחיים, או בן גביר וסמוטריץ', היחסים עם האמריקאים או בן גביר וסמוטריץ', העסקה הסעודית או בן גביר וסמוטריץ', בטחון ישראל או בן גביר וסמוטריץ'". 

עם זאת, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בחר שלא להצטרף לביקורת, וכתב: "אני מציע לכל הפוליטיקאים להבין את גודל השעה, לקחת פסק זמן ולשתוק. כל ההצהרות ופסטיבל הדיבורים לא משרתים אף אחד, חוץ מאת מפלצות האדם מחמאס, שעוקבים באדיקות אחר כל אמירה והצהרה. כפי שחזרתי ואמרתי - לא מנהלים משא ומתן בתקשורת".

לפי הגורמים, ההצעה כוללת פשרה בין דרישת חמאס כי כוחות צה"ל יורחקו עד רחוב סלאח א-דין, מרחק של 3.7 ק"מ מרחוב הארון א-רשיד, בעוד ישראל מסכימה להרחיק את הכוחות ל-500 מטר מרחוב א-רשיד. 

כמו כן, העיתון דיווח כי ההצעה החדשה כוללת מספרים וקטגוריות מדויקים של האסירים הפלסטינים שישוחררו בתמורה לחטופים ישראלים, שלפי ההערכה מספרם יגיע ל-33. הגורמים ציינו כי המסמך המצרי מציע גם פשרה בין ההצעה הישראלית לשחרר 900 אסירים בתמורה ל-40 חטופים, בהם אזרחים וחיילות, ובין דרישת חמאס לשחרר 50 אסירים על כל אזרח ו-50 אסירים כל על חיילת, כולל שלושים אסירים שנידונו למאסר עולם ואשר חמאס תקבע את זהותם.

אותות חיים שפורסמו של קית' סיגל ועמרי מירן משבי חמאס (צילום :רשתות ערביות)

המסמך המצרי גם מציין כי ההפוגה תימשך בשלב הראשון לאורך שישה שבועות, במהלכם יתקיים משא ומתן על השלב השני. גורמים בחמאס אמרו לעיתון כי הם עדיין דורשים התייחסות מפורשת לעצירת המלחמה או ל"רגיעה מתמשכת" בנוסף לנסיגה מוחלטת של כוחות צה"ל מרצועת עזה בסיום המשא ומתן.