ג'וזפ בורל, ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, שנכח בפורום הכלכלי העולמי בריאד, בירת סעודיה, מסר ש"מספר מדינות חברות באירופה צפויות להכיר במדינה פלסטינית עד סוף חודש מאי".

פונה לבית החולים: השר בני גנץ נפצע ברגלו במהלך רכיבת שטח
דובאי מתחילה לבנות את שדה התעופה הגדול והמתקדם בעולם: כך זה ייראה

בורל לא הזכיר את שמות המדינות, אך מהאמירות האחרונות של מספר ראשי הנהגה בכירים בעולם, ניתן יהיה להמר בהימור מושכל על ספרד שקראה מספר פעמים לפתרון שתי מדינות, על איטליה, שאף הייתה במהלך גיבוש החלטה שתקדם את הנושא או אולי אף על בלגיה שקראה לפני כשבוע על הכרחיות קידום תהליך השלום והכרה במדינה פלסטינית והוסיפה שהעלאת יוזמות בנושא תקודם בברכה.

ריאד, סעודיה (צילום: רויטרס)
ריאד, סעודיה (צילום: רויטרס)

הצהרתו של בורל לא שונה בהרבה מאמירותיו הקודמות של האו"ם שקרא לקידום פתרון שתי המדינות בכל תוקף עוד בחודשיה הראשונים של המלחמה, אך בפעם הזאת בליווי ציון המועד העתידי , נראה כי מדובר באקט מחייב.

דברים נוספים בעלי תוקף משמעותי שנדרשת להם התייחסות רצינית הם דבריו של מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן שנכח גם כן  בפורום הכלכלי העולמי בבירה ומסר כי "העבודה הדו-צדדית הסעודית-אמריקאית הקשורה לנורמליזציה עם ישראל צפויה להיות קרובה מאוד לסיום".

בלינקן לוחץ את ידו של שר החוץ הטורקי בפורום הכלכלי העולמי בריאד (צילום: רויטרס)
בלינקן לוחץ את ידו של שר החוץ הטורקי בפורום הכלכלי העולמי בריאד (צילום: רויטרס)

בהמשך בלינקן הוסיף להתייחס גם להצעת עסקת החטופים המונחת על הפרק: "עומדת בפני חמאס הצעה נדיבה בצורה יוצאת דופן, עליו להחליט מהר. אני מקווה שהוא יקבל את ההחלטה הנכונה".

ברקע הדברים, יש להזכיר גם את התייחסותו למבצע ברפיח, שישראל כידוע מתעקשת שלא להורידו מדרישותיה יחד עם סירובה לסיים את המלחמה עד שהחמאס יובס: ״טרם ראינו מישראל תוכנית למבצע ברפיח שמבטיחה את ההגנה על האזרחים״. 

שר החוץ הצרפתי מנגד, הוסיף מריאד: "שיחות הפסקת האש בעזה מתקדמים אך עדיין מתאפיינות בזהירות", זאת בדומה לגורמים מצריים שטענו שאכן ישראל פתוחה לדון בביסוס הפסקת אש קבועה בעזה כחלק מהשלב השני בעסקה, אך מיהרו לסייג זאת במיאונה לסיים את המלחמה טרם השמדת החמאס.