נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס היום (שלישי) לדיווח לפיו צווי מעצר בינלאומיים יוצאו השבוע על ידי בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג (ICC) נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי, בגין "פשעי מלחמה" וטענות על הרעבה מכוונת שביצעו לכאורה השלושה במסגרת המלחמה ברצועת עזה. הרצוג תקף את בית הדין ואמר כי "פעולות כאלה ישמשו רק לקשירת ידיהן של כל האומות החופשיות והדמוקרטיות במאבק בטרור, ויש להתנגד להן בתוקף".

טראמפ לא דחה אפשרות להתנות את הסיוע הצבאי: "יש לי ניסיון רע עם ביבי"
המשחק הכפול של האמירויות: במה דנים השרים האמירתים עם איראן?

"כפי שחזרתי וחזרתי על החודשים האחרונים בפני מנהיגים מרחבי העולם: לישראל יש את הזכות והחובה המלאה לשחרר את בני הערובה שלנו ולהגן על אזרחינו", אמר הרצוג.

בית הדין הפלילי בהאג (צילום: Julian Nitzsche / CC BY-SA)
בית הדין הפלילי בהאג (צילום: Julian Nitzsche / CC BY-SA)

"מדינת ישראל, הצבא וכוחות הביטחון שלנו פועלים ללא לאות להשגת יעדים אלו, פועלים בהתאם לחוק הבינלאומי. אני מתנגד חד משמעית לכל ניסיון לעשות שימוש לרעה במוסדות משפטיים בינלאומיים - כולל ה-ICC - כדי לשלול ממדינת ישראל את זכויותיה הבסיסיות. יש לנו מערכת משפט עצמאית וחזקה שיודעת לחקור לפי הצורך", הוסיף וציין כי "פעולות כאלה ישמשו רק לקשירת ידיהן של כל האומות החופשיות והדמוקרטיות במאבק בטרור, ויש להתנגד להן בתוקף".

צעדת הזדהות עם ישראל בהאג (צילום :משרד החוץ)

בבית הדין שוקלים להתבסס על התקדים של צווי מעצר שהוצאו נגד שני גנרלים רוסים. הצווים הוצאו במרץ האחרון נגד מפקד כוחות התעופה והחלל של רוסיה, סרגיי איבנוביץ' קוליבאש ונגד ויקטור קינולאיביץ' סוקולוב, אדמירל שהיה מפקד הצי בים השחור. 

שני הקצינים הבכירים היו אחראים, לכאורה, למתקפות מכוונות נגד מטרות אזרחיות. לאחר הוצאת הצווים נשמעו הערכות לפיהן התקדים עלול יהיה לשמש בעתיד גם נגד ישראל, על רקע טענות כי היא פעלה באופן "חסר פרופורציות" בעזה.

יצוין כי לבית הדין הבינלאומי אין סמכויות שיטור, והוא מסתמך על המדינות החתומות על האמנה להוציא לפועל מעצרים והליכי הסגרה.