מזכיר המדינה של ארה"ב, אנתוני בלינקן, נחת אתמול בערב (שלישי) בישראל. הוא צפוי להיפגש עם הנשיא, יצחק הרצוג, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם השר בני גנץ ועם משפחות החטופים בעלי אזרחות אמריקאית. הוא צפוי להגיע גם למעבר כרם שלום, שם ייפגש עם שר הביטחון יואב גלנט, וגם לנמל אשדוד יחד עם ראש המל"ל צחי הנגבי.

המשפחות התירו פרסום סרטוני חטופים: "זה לא טרור פסיכולוגי, זו צוואה"
אירוע עלוב, מגוחך ומגחיך: ההפגנות באוניברסיטת קולומביה לא מזיזות לאמריקאים

בפתח ביקורו נפגש בלינקן עם הנשיא הרצוג, שאמר: "אני רוצה להודות לך על התמיכה החזקה ועל הבהירות המוסרית בדבריך לגבי נסיבות האירוע הנוראי הזה, המלחמה שנכפתה עלינו, הזוועות שחווינו, כמו גם לגבי מצבם של החטופים. אנו מייחלים לחזרתם המיידית, והיא צריכה להיות בראש סדר העדיפויות של הקהילה הבינלאומית. על הקהילה הבינלאומית לקבל החלטה בפה אחד כי שחרור החטופים הינו בעדיפות עליונה".

בלינקן השיב: "תודה אדוני הנשיא. כמו תמיד, טוב מאוד לפגוש אותך גם בזמנים קשים אלה. אנחנו נחושים להשיג הפסקת אש שתחזיר את החטופים הביתה, ולהשיג אותה עכשיו. הסיבה היחידה שעסקה לא תושג היא בגלל חמאס. יש הצעה על השולחן, וכפי שאמרנו, בלי עיכובים, בלי תירוצים. עכשיו זה הזמן. הזמן עבר מזמן להחזיר את החטופים הביתה למשפחותיהם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן (צילום :איתי בית-און / לע״מ, סאונד: יחזקאל קנדיל / לע״מ)

מזכיר המדינה האמריקאי צפוי לבקר בנמל אשדוד שהוא המוקד החשוב בהעברת הסיוע ההומניטרי לעזה. כמו כן, מדובר בביקור השמיני שלו בארץ מאז פרוץ המלחמה. בתוך כך, התייחס אתמול בקונגרס לעסקת החטופים המסתמנת, ואמר: "ישראל הגישה הצעה רצינית ועתה זה על חמאס. די לדחיות, די לתירוצים. הגיע הזמן שחמאס יפעל".

בתוך כך, מקורות מצריים אמרו לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי משלחת ישראלית שכללה אנשי שב"כ, צבא ומוסד הגיעה בלילה שבין שלישי לרביעי לקהיר לביקור קצר ודחוף שנמשך כ-3 שעות. דווח כי המשלחת קיבלה את תוצאות הדיונים שהתקיימו בין משלחת חמאס לגורמים המצרים, וכי המשלחת קיבלה מסמך מתוקן ובו התצפיות והתיקונים שדרש חמאס לבצע בתגובה הישראלית. עם זאת, נאמר על ידי המקור, סביר להניח שתגובתו הסופית של חמאס תוצג בסוף השבוע.

שר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין, הדגיש פעם נוספת את עמדת הממשל בוושינגטון בנוגע לפעילות הקרקעית ברפיח ואמר: "יש לנו ספקות לגבי יכולתם של הישראלים לפנות את כל האזרחים מרפיח. אם נתניהו יפלוש לרפיח ללא תוכנית שתגן על אזרחים, נתנגד לו, והנשיא יקבע את ההשלכות". מהבית הלבן נמסר: "אנחנו לא רוצים לראות פלישה גדולה לרפיח שתסכן את חייהם של יותר ממיליון בני אדם".