מלחמת חרבות ברזל: יו"ר 'הימין הממלכתי' גדעון סער שוחח היום (ראשון) עם אודי סגל וטל שלו בתוכניתם ב-103fm, ופרש את משנתו על עסקת החטופים המסתמנת שעל השולחן, ועל ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"תקפו שעות ללא הפרעה": תחקיר מטריד על האלימות בקמפוס בקליפורניה
המאמצים לעסקת חטופים: חמאס יגיש את תשובתו; אלו עיקרי המתווה

בפתח הראיון אמר: "התפטרתי מהממשלה משום שחשבתי שקבינט המלחמה מנהל אותה בצורה כושלת וחסרת רעיונות. כשאמרתי לפני חודשיים שאנו הולכים להפסד זו הייתה אמירה מאוד נדירה, היום זה קונצנזוס. הדרישה להיכנס לקבינט הייתה כדי לנסות ולעשות מספר שינויים בכיוונים שבהם הממשלה ניהלה את הממשלה. המטרה הייתה לשנות את הנתיב השגוי".

"אני אומר במשך חודשים וכדאי לשים לב למה שהיה במשך כל אותם חודשים, שחמאס לא מעוניין בעסקה", הסביר. "ישראל הגמישה פעם אחר פעם את התנאים, אופתע גם עכשיו אם תהיה עסקה. חמאס תעשה עסקה או ככורח, או מכניעה ישראלית מוחלטת שמשמעותה הותרתו ככוח צבאי ברצועה והמשך האיום מתוך הרצועה על יישובי העוטף ועל אזרחי ישראל. כל השאר זו לוחמה פסיכולוגית. כמה חודשים טובים יש שיתוק טוטלי".

תיעוד חיסול אימן זערב, מפקד רפיח בג'יהאד האיסלאמי (צילום :דובר צה"ל)

"אנחנו משחקים עם עצמנו ורבים עם עצמנו, ובצד השני יש שחקן מאוד מתוחכם עם עקרונות אסטרטגיים ברורוים למתי הוא הולך ומתי הוא לא הולך לעסקה. אני מציע לראות שלמעשה ישראל ויתרה על העמדות בהרבה מאוד נושאים, כולל בנושא של חזרה לצפון הרצועה. זה לא ישנה את הסיכוי לעסקה. ישראל כבר אמרה כן, עכשיו כבר יותר משבוע מחכים למוצא פיו של סינוואר, והוא משחק בצורה מתוכחמת אבל הוא לא מעוניין בעסקה", הוסיף.

לאחר מכן אמר: "אנחנו כבר נמצאים במצב קשה ביותר. דבר שהיה צריך להתבצע בעוצמה ובמהירות הרבה יותר גדולים נמרח ונמשך, וככל שהוא נמשך אנחנו מתקרבים לבחירות בארצות הברית. מי שחושב שאמריקה תיתן בשמנו ערבויות על הפסקת המלחמה, וכמה שבועות לפני הבחירות שם זה יופר על ידי ממשלת ישראל, אניח חושב שהוא לא רואה את המציאות בצורה נכונה".

"אנו נדרשים לוותר על הביטחון של תושבי העוטף, ולומר שזה היה רק עוד סבב וכך אנו מסיימים את האירוע. כך זה גם ייתפס ברמה האזורית. אנחנו לא מעצמת על, לא מבחינת הלגיטימציה הפנימית ולא מבחינת הלגיטימציה הבינלאומית".

"אני מסתכל על הסיטואציה ואני לא חושב שהייתה נקודת זמן בכל החודשים האחרונים, בה היינו קרובים למתווה חטופים שני", המשיך. "למתווה כזה נגיע או כשחמאס יהיה בלחץ כבד, או אם ישראל תיכנע כניעה מוחלטת לתכתיב של חמאס. אנחנו לא יכולים לקבל תכתיבים בסוגיות יסוד שנוגעות לביטחון שלנו".

בסיום הראיון אמר: "אני בהחלט מציע לנהל דיאלוג כן עם האמריקאים, אך גם הם יודעים שחמאס מטרפד את העסקה. רפיח זו סיסמא. אני בעד פעולה ברפיח, אך אני לא רואה בו פתרון אסטרטגי למצוקה שישראל נקלעה אליה. הבעיה היא שקבינט החירום מסרב לחזור לשולחן השרטוטים ולגבש רעיון מסדר חדש. הדשדוש הפך לשיתוק. כל הנושא של החזית הצפונית אחרי 7 חודשים מחייב מחשבה חדשה. איננו יכולים למרוח את זה עד אינסוף. לצערי כך לא מנהלים מלחמה, זו הסיבה בגנה התפטרתי מהממשלה, אני שלם עם ההחלטה".

על האפשרות להקמת מפלגת ימין ממלכתי עם ליברמן: "כן מתקיים שיח בין גורמים שונים שנמצאים באזור החיוג של ימין ממלכתי, ימין ליברלי, שמבין את המצב היטב. אני מקווה שזה יצליח, אני חושב ואני שומע את הציבור ויש רצון רב לראות מהלך כזה. אם הוא יקרה הוא יכול מאוד להצליח".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm