ממשל ביידן עיכב בשבוע שעבר משלוח נשק אמריקאי שהיה אמור לצאת לישראל - כך אמרו שני בכירים ישראלים.

מטח חריג לדרום: עשרה נפגעים מירי מרפיח, צה"ל מגיב במתקפה
העסקה נפלה? "חמאס לא מתכוון ללכת לשום מתווה"; השיחות בקהיר נגמרו
 
למה זה חשוב:

זו הפעם הראשונה מאז ה-7 באוקטובר, שבה ארה"ב עיכבה משלוח נשק שהיה אמור להגיע לצה"ל. המהלך עורר דאגה רבה בירושלים ובכירים ישראלים ניסו בימים האחרונים להבין את הסיבה המדויקת לעיכוב.

תמונת המצב:

הבכירים הישראלים ציינו כי המשלוח, שכלל תחמושת עבור צה"ל, היה אמור לצאת לישראל, אולם בשלב מסוים נעצר בהוראה מוושינגטון. בבית הלבן סירבו להתייחס לדברים וגם ממשרד ההגנה ומשרד החוץ האמריקאי לא נמסרה תגובה.
 
מה הם אומרים:

ראש הממשלה נתניהו שיגר היום מסר מרומז לארה"ב בהודעה שפרסם לרגל יום השואה וטען כי במהלך מלחמת העולם השנייה היו מנהיגים גדולים בעולם שעמדו מנגד.

"לכן הלקח הראשון של השואה הוא זה: אם לא נגן על עצמנו - אף אחד לא יגן עלינו. ואם אנו צריכים לעמוד לבד - נעמוד לבד", אמר נתניהו.

במוקד החדשות:

ממשל ביידן מודאג מאוד מפעולה ישראלית אפשרית ברפיח, בה למעלה ממיליון פלסטינים מוצאים מחסה מאז תחילת המלחמה.

ראש הממשלה נתניהו אמר כמה פעמים בימים האחרונים כי ישראל תצא למצבע ברפיח עם עסקת חטופים או בלעדיה.

שר הביטחון גלנט אמר היום בביקור אצל הכוחות במרכז רצועת עזה כי ישראל "מזהה סימנים שהחמאס לא מתכוון ללכת לשום מתווה" של עסקת חטופים.

"המשמעות הברורה: פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר, ובמקומות נוספים בכל רחבי הרצועה", אמר גלנט.

מאחורי הקלעים:

במהלך ביקורו בישראל ביום רביעי שעבר קיים שר החוץ האמריקאי טוני בלינקן שיחה קשה עם ראש הממשלה נתניהו בנושא המבצע ברפיח - כך לפי שני מקורות שמעורים בפרטים.

המקורות ציינו כי בלינקן אמר לנתניהו במהלך הפגישה ש"מבצע צבאי קרקעי משמעותי" ברפיח יוביל להתנגדות פומבית אמריקאית וישפיע בצורה שלילית על היחסים בין ארה"ב לבין ישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן (צילום :איתי בית-און / לע״מ, סאונד: יחזקאל קנדיל / לע״מ)

יום לאחר מכן, אמר דובר הבית הלבן ג'ון קירבי בתדרוך לכתבים כי מנהיגי ישראל מבינים היטב שהנשיא ביידן "מתכוון לכך" כשהוא מדבר על האפשרות לשינוי מדיניות אמריקאי לגבי המלחמה בעזה "אם הם יתקדמו עם מבצע קרקעי ברפיח שלא לוקח בחשבון את הפליטים שנמצאים בעיר".

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן אמר אתמול במהלך כנס בוושינגטון כי ממשל ביידן הבהיר לישראל שדרך הפעולה שלה ברפיח עלולה להשפיע על מדיניות ארה"ב כלפי המלחמה בעזה.