בחמאס העבירו הערב (שני) הודעה למתווכים הקטארים והמצרים כי "אנחנו מסכימים להצעתם להפסקת אש". בתוך כך, איסמעיל הנייה שוחח עם ראש ממשלת קטאר והודיע להם על הסכמתו לעסקת חטופים. ישראל קיבלה לידיה את תשובת חמאס להצעה המצרית-קטארית ובוחנת אותה. עם זאת, גורם ישראלי בכיר אמר בתגובה: "הודעת חמאס היא תרגיל כדי לדחות את הפעולה ברפיח".

מתייחדים עם זכרם של שישה מיליון: ישראל מציינת את יום הזיכרון לשואה ולגבורה
השוואה שלא במקומה: אל לנו להשוות בין זוועות ה-7.10 ובין מלחמת העולם השנייה

גורם ישראלי נוסף מסר בתגובה לאישור חמאס על הפסקת אש שהוצעה על ידי מצרים: "מחכים לפרטים. נבחן את תשובת חמאס. וננסה להבין למה חמאס הסכים ולמה לא". עוד הוסיף כי ההצעה המצרית ה"מתוקנת" שונה מהנוסחה שאושרה על ידי ישראל. ביום שישי האחרון פרסם ב"מעריב" ג׳קי חוגי את טיוטת פרטי ההצעה האחרונה שנידונה במו״מ בקהיר. ההערכה היא שהפרטים המדויקים שמדובר בהם כעת מהווים המשך לדיונים שנוהלו באחרונה בקהיר.

ההצעה הנוכחית כוללת שחרורם של 33 חטופים, ו-1,000-900 אסירים ביטחוניים ישוחררו בתמורה במהלך הפסקת אש של כ-6 שבועות. בנוסף, יגדל הסיוע ההומניטרי לרצועה. עד כה, נראה כי אין דיווח על הפסקת המלחמה באופן תמידי ברצועה. ברויטרס דווח מפי גורם בכיר המעורה במו"מ כי "חמאס הסכים להצעת ישראל מה-27 באפריל, ללא שינויים מהותיים".

עצרת משפחות החטופים  (צילום: אבשלום ששוני)
עצרת משפחות החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

יועצו של איסמעיל הנייה טאהר אלנונו, אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי משלחת חמאס תבקר בקהיר כדי לדון בהסכם הפסקת האש ובשלב הבא. ארגון הטרור מסר כי הסכימו להצעה ובה כמה דרישות: הפסקת אש, בנייה מחדש של עזה, החזרת העקורים, ועסקת חטופים ושחרור אסירים ביטחוניים. "הנוסחה החדשה מובילה להפסקת אש - הכדור כעת במגרש של ישראל", אמר בכיר חמאס אחר.

ממטה המשפחות להחזרת החטופים נמסר: "אנו מברכים על הודעת חמאס לקידום הפסקת האש, מה שמקדם את חזרתם של 132 החטופות והחטופים שנמצאים בשבי חמאס כבר 7 חודשים. עכשיו הזמן של ממשלת ישראל, להוכיח במעשים את מחויבותה לאזרחיה - על הקבינט לקחת את הסכמת חמאס ולהפוך אותה לעסקה להחזרת כולם. השבת החטופים היא המפתח לביטחון הישראלי".

מוקדם יותר היום, חמאס דיווחו כי קיבלו הודעות "מהצד המצרי" בדרישה שלא תהיה הסלמה צבאית. "הם דרשו לתת לה הזדמנות לבלום את המשבר", אמר מקור בחמאס לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד". עוד אמר כי "אחרי התייעצות עם הארגונים הפלסטיניים, חמאס החליט להשעות את המשא ומתן ולדחות את חזרת המשלחת של הארגון לקהיר בהמתנה למה שיולידו מאמצי המתווכות".

כזכור, ההודעה האחרונה הגיעה לאחר שבמשך שבועות המגעים לעסקה בין ישראל לחמאס נתקעו במבוי סתום. המכשול העיקרי בשיחות, כך אומרים גורמים בחמאס, היה משך הפסקת האש, כאשר חמאס דרש שתהיה קבועה ורה"מ בנימין נתניהו הביע פתיחות להפסקה זמנית בלבד של הלחימה. בחמאס דאגו להאשים שוב ושוב את נתניהו שהבטיח כי ייכנס לרפיח עם או בלי עסקה.

בנימין נתניהו (צילום: יד ושם)
בנימין נתניהו (צילום: יד ושם)

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מוקדם יותר טען גורם ישראלי טוען בשיחה עם ה"ניו יורק טיימס" כי "ישראל וחמאס היו קרובים יחסית להסכם בשבוע שעבר, אך ההצהרות הישראליות על פעולה ברפיח גרמו לחמאס לבקש עוד ערבויות, מה שהוביל לפיצוץ השיחות". בתוך כך אמרו שני מקורות אזוריים לחדשות NBC כי השיחות להבטחת הפסקת אש חדשה בין ישראל לחמאס לא קרסו לחלוטין. מנהל משא ומתן ערבי בכיר המעורב ישירות בשיחות עם ישראל וארה"ב אמר כי המשא ומתן לא הסתיים ולא קרס.

הפצצות במזרח רפיח  (צילום: רשתות ערביות)
הפצצות במזרח רפיח (צילום: רשתות ערביות)

בכיר ישראלי אמר גם הוא כי השיחות לא קרסו לחלוטין, והוסיף כי העובדה שראש ה-CIA ביל ברנס נמצא במדינה מהווה אינדיקציה לכך שעדיין מתקיימים דיונים. ברנס היה אתמול בדוחא בירת קטאר לשיחות בנושא. ערוץ החדשות של מצרים, אל קאהרה, ציטט מקור עלום שם "בדרג גבוה" שאמר כי המתקפה של חמאס על מעבר כרם שלום בעזה גרמה למבוי סתום בשיחות הפסקת האש, כך מדווחת סוכנות הידיעות "רויטרס".