60 בכירים ממדינות ערב המתונות התכנסו בוועידה בסעודיה וקראו במשותף לארה"ב להתוות דרך ברורה להקמת מדינה פלסטינית - תוך שלוש שנים.

מדינה פלסטינית "על מלא" תקרה עם ישראל או בלעדיה | דעה
למה למערב פתאום דחוף להקים מדינה פלסטינית? | שלמה שמיר
הסיבה לתמיכה בחמאס? "הרשות הפלסטינית הפכה את היהודי ליצור דמוני ומתועב"

אבו מאזן (צילום: רויטרס)

מפת הדרכים המוצעת שאושרה על ידי שרי החוץ הערבים ונתמכת גם על ידי מדינות אירופה, מציגה שלבים מדורגים לקראת הקמת המדינה הפלסטינית. נדבך מרכזי בתוכנית הוא להשיב את השליטה של הרשות הפלסטינית לרצועת עזה. לאחר מכן: להרחיב את השטח המנוהל ולקיים רפורמות חיוניות במבני הממשל הפלסטינים.

מרכיבים מרכזיים נוספים של היוזמה הערבית: יציאת כוחות צה"ל מהרצועה, ובכך להפסיק את הפעילות הצבאית הישראלית בשטחים הפלסטינים, הקמת שדה תעופה בשליטה פלסטינית וגם: העברת השליטה במעברי הגבול לכוחות הפלסטינים.

ההצעה, שנתמכת על ידי מספר מדינות באירופה, נתקלת בהתנגדויות מצד וושינגטון, שממשיכה להתעקש על מו"מ ישיר בין ישראל לפלסטינים. מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן אף מתח ביקורת על היעדר הגינוי של המדינות הערביות נגד חמאס.

אנתוני בלינקן במפגש עם תומכים בעסקת חטופים (צילום: אבשלום ששוני)
אנתוני בלינקן במפגש עם תומכים בעסקת חטופים (צילום: אבשלום ששוני)

נזכיר, כי בפברואר האחרון דווח ב"וושינגטון פוסט" כי ממשל ביידן וקבוצה נוספת של מדינות במזרח התיכון עומלות על תוכנית מפורטת ומקיפה לכינון שלום ארוך טווח בין ישראל והפלסטינים, לרבות לוח זמנים מסודר להקמת מדינה פלסטינית. פרט לארה"ב, בין המדינות שעמלו על ההסכם הן מצרים, ירדן, קטאר, ערב הסעודית, איחוד האמירויות ונציגים פלסטיניים.

מי לא נכח?

בלטה היעדר נוכחותו של יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס. עבאס, יו"ר אש"ף, היה אמור להיפגש ביום שישי בריאד עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן.

מקורות המקורבים להנהגה הפלסטינית דיווחו למגזין "ביזנס סטנדרט" דיווחו שסירובו לתקשר עם בלינקן הוא כמחאה על הווטו שהטילה ארה"ב על החברות המלאה של הפלסטינים במועצת הביטחון של האו"ם. טענת האמריקאים לווטו, לפי סגן דובר מחלקת המדינה ודאנט פאטל, היא כי הרשות הפלסטינית צריכה לעבור רפורמה משמעותית. זאת במסגרת ההתעקשות של האמריקאים והישראלים כי המדינה הפלסטינית חייבת להגיע מתוך משא ומתן ישיר - לעבר הסכמי שלום.