המו"מ בין ישראל לחמאס, בהובלת ראש ה-CIA ויליאם ברנס, התחדש אתמול (רביעי) במצרים, לאחר שביום שלישי הגיעו משלחות מטעם שני הצדדים לקהיר. בתוך כך, בחמאס הודיעו כי סעיף ה"וטו" לישראל על שמות אסירים וחטופים הוסר במו"מ.

"נשקול מחדש את תפקידנו כמתווכת": במצרים זעמו על הנפת דגל ישראל במעבר רפיח
שבע סיבות בגינן ארה"ב מתעקשת למו"מ, ואיך זה קשור לחיזבאללה

על פי מקור מיודע, גורמים ישראליים אמרו, כי הצעד להפסקת שליחת נשק עלול לסכן את המשא ומתן על עסקת החטופים. בנוסף, גורמים ישראלים הביעו את תסכולם בפני הבית הלבן בנוגע להפסקת משלוחי הנשק וביקשו שיפעילו לחץ על חמאס ולא על ישראל. 

גורם ישראלי אמר ל-NBC כי המתיחות בין ארה"ב לישראל באשר לעיכוב הנשק "הסלימה לאחר שוושינגטון אפשרה לנו להזדעזע מהסכמת חמאס להצעת הפסקת האש". עוד אמר כי יש תסכול עמוק בממשלת ישראל על ההחלטה. הפקיד הוסיף כי המתיחות כבר עלתה לאחר שישראל חשה שארה"ב אפשרה לה להסתנוור מהכרזה של חמאס מוקדם יותר השבוע כי היא מקבלת גרסה של הצעת הפסקת אש.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הפגנת משפחות החטופים במרחב ירקון (צילום :אבשלום ששוני)

שני מקורות מצרים שצוטטו ברויטרס אמרו כי כל המשלחות שהשתתפו בשיחות אתמול הגיבו בחיוב לחידוש המשא ומתן והפגישות הצפויות להימשך הבוקר. ב"אל ערבי אל ג'דיד" דווח כי ארצות הברית מאמינה שניתן להתגבר על המחלוקות הנותרות.

עם זאת, גורם רשמי ישראלי אמר לרויטרס: "אנחנו לא רואים שום סימן לפריצת דרך בשיחות שביתת הנשק בקהיר". מקור בחמאס אמר: "התנועה תלמד את עמדתה לאחר סבב המשא ומתן הזה, והדברים לא יהיו כפי שהיו לפני הפלישה לרפיח. סבב המשא ומתן הראשון הסתיים בקהיר, ונתניהו החזיר הכל להתחלה ומנסה לקנות זמן". עוד דווח כי ארגון הטרור יעזוב הערב את קהיר כדי לדון בתנאי המו"מ עם בכיריו.

בתגובה, דווח באל-חדת׳ הסעודית כי חמאס דרש ערבויות לכך שישראל לא תמשיך לשלוט במעבר רפיח בעתיד, וכי ישראל מקפידה על הדרישה של נוכחות של פיקוח בינלאומי בתוך עזה, אך חמאס מסרב. עוד דווח כי הנקודות השנויות במחלוקת גברו לאחר שישראל נכנסה לרפיח והשתלטה על המעבר. "ביידן 'לא מציית' לקונגרס על ידי השהיית נשק לישראל", נאמר עוד.

ראש ה-CIA ביל ברנס (צילום: רויטרס)
ראש ה-CIA ביל ברנס (צילום: רויטרס)

בתוך כך, אופיר גנדלמן, ראש מערך התקשורת של בנימין נתניהו לתקשורת הערבית, אמר לאתרים הערביים כי חמאס השתמש במעבר רפיח לאורך השנים כדי להבריח נשק, לשפר את יכולותיו ולשדוד סיוע. עוד אמר כי "המבצע סמוך לגבול מצרים אינו מפר את הסכם השלום בין מצרים לישראל", ושב והדגיש: ישראל לא תסכים לסיים את המלחמה תוך השארת חמאס בשלטון.

הפערים העיקריים בין ישראל וחמאס במו''מ לעסקת החטופים (צילום: מעריב אונליין)
הפערים העיקריים בין ישראל וחמאס במו''מ לעסקת החטופים (צילום: מעריב אונליין)

בהודעה שפורסמה בטלגרם של חמאס צוין כי בראש המשלחת עומד סגן ראש הלשכה המדינית שלו, ח'ליל אל-חיה, וכי היא הגיעה לקהיר מדוחא כדי "לעקוב אחר המאמצים עם האחים המתווכים במצרים ובקטאר, ולהשיג הסכם להפסקת התוקפנות נגד עמנו ברצועת עזה". בשיחה עם כתבים בביירות אתמול הזהיר אוסאמה חמדאן, מבכירי תנועת חמאס, כי "לא תהיה הפסקת אש" אם התוקפנות הישראלית ברפיח תימשך.

בממשל ביידן הביעו אופטימיות אמש לגבי הסיכויים להפסקת אש ועסקת חטופים בין ישראל לחמאס, זאת על אף תחילת התמרון של צה"ל במרחב רפיח, כך על פי הדיווח בוושינגטון פוסט. המשא ומתן המתוכנן להתחדש בקהיר "אמור לסגור את הפערים הנותרים", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, לכתבים. "כולם מגיעים לשולחן, כולל משלחות מישראל וחמאס. זה לא חסר משמעות. איך שאנחנו רואים את התמונה עכשיו - איננו רואים סיבה מדוע לא ניתן לפתור את המחלוקות שנותרו".

ג'ון קירבי (צילום: REUTERS/Leah Millis)
ג'ון קירבי (צילום: REUTERS/Leah Millis)

עם זאת, לא הייתה שום אינדיקציה לכך ששני הצדדים מתקרבים לעמק השווה. ישראל אמרה שההצעה שעל הפרק כוללת שלושה שלבים בני כשישה שבועות כל אחד, במהלכם תיפסק הלחימה וקבוצות של חטופים ישוחררו בהדרגה בתמורה לאסירים פלסטינים; סיוע הומניטרי יזרום; ושיקום עזה יתחיל - באופן זמני בלבד, ולאחר מכן חיילי צה"ל ימשיכו במשימתם לפרק את חמאס ולהבטיח לו שאין לו מקום בעתידה של עזה.

חמאס מתעקש שעד השלב השני של הפסקת האש - היא תיעשה קבועה. המסמך עצמו, שאושר על ידי מתווכים מקטאר, מצרים וארצות הברית, מספק תשובה מעורפלת, וקורא רק לתקופה של "שקט מתמשך".