מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין אמר היום (רביעי) כי למרות הדיווחים, ארה"ב טרם קיבלה החלטה סופית לגבי חידוש משלוחי הנשק שהושעו לישראל. עוד אמר כי ארה"ב מחויבת לחלוטין לזכותה של ישראל להגן על עצמה.

"אין ברפיח משהו שישנה את המשוואה - אבל זה כל מה שנשאר לישראל"
פחות מ-24 שעות לפלישה לרפיח: נחשפה מנהרה חדשה | תיעוד

עם זאת, הוא אמר, כי נבחנו כמה משלוחי סיוע לאחר האירועים הנוכחיים ברפיח. הוא שב והדגיש: "ישראל לא צריכה לפתוח במבצע צבאי ברפיח ללא תוכנית שלוקחת בחשבון את הביטחון של האזרחים". בתוך כך, הבית הלבן יצא בהודעה בנושא ואמר כי השיחות על הסכם אפשרי עוד נמשכות, ולטענתם, "ניתן לגשר על הפער בין שני הצדדים".

\'\'השיחות עוד נמשכות\'\'. משפחות החטופים בהפגנה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
\'\'השיחות עוד נמשכות\'\'. משפחות החטופים בהפגנה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

בנוסף, סנטור לינדזי גרהאם תקף את שר ההגנה אוסטין על ההחלטה לעכב משלוחי נשק. "אויבי ישראל רוצים להרוג את כל היהודים ואתה מונע מהם נשק? זה הירושימה על סטרואידים", אמר. 

נזכיר כי דבריו של אוסטין מגיעים לאחר שבכיר אמריקאי אישר ב"וואלה!" את הדיווחים לפיהם נשיא ארה"ב החליט להשהות העברה של נשק רב לישראל. לדבריו, מדובר ב-1,800 פצצות במשקל טון למטוסי קרב ו-1,700 פצצות במשקל 250 ק"ג למטוסי קרב. בדומה להצהרת אוסטין ששב וחזר על עמדת ארה"ב בנוגע לרפיח, הוא ציין כי הצעד נועד "לאותת" על ההתנגדות האמריקאית למהלך בעיר הדרומית.

זאת לאחר שבועות של התייעצויות, החל מאפריל, בין פקידים אמריקאים וישראלים כיצד לענות על הצרכים ההומניטריים של האזרחים ברפיח ואיך לפעול אחרת נגד חמאס שם מאשר במקומות אחרים בעזה.

דגל ישראל מונף במעבר רפיח (צילום: רשתות ערביות)
דגל ישראל מונף במעבר רפיח (צילום: רשתות ערביות)

באיפא"ק, שדולה פרו-ישראלית בבתי הקונגרס האמריקאים הגיבו: "עיכוב העברת הנשק הזה הוא מסר מסוכן ובלתי מועיל. זה מחזק את איראן, חמאס וחיזבאללה, ומערער את המחויבות של אמריקה לכל בעלות בריתנו. הקונגרס חייב לדרוש מהנשיא ביידן לבטל את העיכוב הזה ולהבטיח שלישראל יש את מה שהיא צריכה כדי לנצח במלחמה הזו".