נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס הלילה (חמישי) לעצירת משלוחי פצצות במשקל טון ואמר כי הן "שימשו את ישראל להרג אוכלוסייה אזרחית בלתי מעורבת". בריאיון לרשת CNN אמר ביידן כי "אם ישראל תפעל באזורים בהם ריכוזי אוכלוסייה צפופים ברפיח - נפסיק אספקת פצצות ופגזים נוספים". ד"ר שי הר-צבי, ראש תחום הזירה הבינלאומית והמזרח התיכון במכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן ומומחה לארצות הברית, הסביר בשיחה עם "מעריב" מה עומד בבסיס ההודעה של הנשיא האמריקאי.

האחד מואשם כחפרפרת, השני כבעל מילים ריקות | זה מה שחושבים הישראלים על הפוליטיקאים
כיבוש רפיח יסיים את המלחמה? "המבצע הוא רק אמצעי להשגת מטרה חשובה יותר"

"ההחלטה של ביידן להתנות את משלוחי הנשק ההתקפי בהימנעות ממבצע רחב ברפיח לא התקבלה יש מאין, ולמעשה הכתובת הייתה על הקיר", אמר ד"ר הר-צבי בפתח השיחה. "תקופה ארוכה הממשל מתריע (בהתחלה בחדרי חדרים ולאחר מכן בפומבי) מפני ההשלכות האסטרטגיות וההומניטריות השליליות שעלולות להיות למבצע ברפיח והחשש מפגיעה רחבה באוכלוסייה במרחב. הממשל אף לא היסס להבהיר פעם אחר פעם כי ישראל לא הציגה תוכניות מסודרות להנעת האוכלוסייה, ולתפיסתו מדובר בתנאי הכרחי לקיום המבצע. סביר כי ביידן חושש גם מפני ההשלכות הפוליטיות מבית של המשך ואף הסלמת המלחמה".

לדבריו, "ההודעה של ביידן משקפת עליית מדרגה במשבר העמוק במערכת היחסים הטעונה עם ראש הממשלה נתניהו ב-16 החודשים האחרונים (זכורה התבטאותו כי 'נתניהו מזיק יותר מאשר מועיל לאינטרסים של ישראל'), ויש בה כדי לבטא את התסכול הגובר מצידו של הנשיא מכך שראש הממשלה נמנע מלגבש אסטרטגיה ל'יום שאחרי' ונמנע מלקדם תוכנית מקיפה וישימה לחלוקת הסיוע ההומניטרי. זאת, באופן שלא מאפשר לממשל לקדם יוזמות שונות, ובכלל זאת בכל הקשור לנורמליזציה עם סעודיה".

הסיוע ההומניטרי לעזה (צילום: מתאם פעולות הממשלה בשטחים)

עוד אמר הר-צבי, כי "חשוב גם להזכיר שהממשל אמור להגיש בימים אלו את הדו"ח לקונגרס בנוגע לשאלה האם ישראל פועלת בהתאם לחוק הבינלאומי כאשר היא משתמשת בנשק אמריקאי".

מה המשמעויות של המהלך האמריקאי?
"למרות הביקורת החריפה כנגד נתניהו, ביידן נמנע עד כה מלנקוט בצעדים מעשיים העלולים לפגוע בצה"ל. ההחלטה הזו, לצד האפשרות שנשקלה לפני מספר שבועות להטיל סנקציות על יחידה צבאית בשל אלימות נגד פלסטינים באיו"ש, ממחישות כי ביידן חצה את הסף והוא נכון להסיר את הכפפות, ככל הנראה, מתוך הערכה כי זו הדרך היחידה שעשויה להוביל לשינוי במדיניות של הממשלה. ביידן הדגיש אמנם כי ארה"ב תמשיך להעניק לישראל סיוע צבאי לצרכי הגנה ככל שיידרש כגון מיירטי כיפת ברזל, אבל דומה שגם דברים אלו אינם יכולים להקהות את המשמעויות הרחבות שיש להודעה שלו על התניית הסיוע של נשק התקפי".

"במישור הצבאי, לאורך זמן, ובוודאי אם הלחימה בצפון תימשך ואף תידרדר לעימות רחב יותר עם חיזבאללה, ישראל תהא חייבת להמשיך ולקבל סיוע צבאי רחב מארה"ב ללא הגבלות. במישור התודעתי, הפערים המתרחבים בין הממשלים פוגעים עוד יותר בלגיטימציה של ישראל, שגם כך נמצאת בשחיקה מתמדת. לכך יש הקרנות שליליות על הביטחון העצמי שאויבינו עלולים לשאוב מהמשבר המעמיק עם ארה"ב ואף להוביל את חמאס להקשיח עוד יותר את עמדתו במו"מ להחזרת החטופים והחטופות". 

תקיפות חיל האוויר בעזה (צילום: רשתות ערביות)
תקיפות חיל האוויר בעזה (צילום: רשתות ערביות)

מה נתניהו צריך לעשות עכשיו?
"נתניהו חייב לפעול באופן מידי לפתרון המשבר ולהחזרת מערכת היחסים עם הממשל למסלול התקין. בראש ובראשונה, עליו להימנע מלנהל את העימות עם ביידן בתקשורת ולפעול ליישוב המחלוקות בחדרי חדרים. גם ככה ההודעה האמריקאית גררה תגובות חריפות מצד הרפובליקנים, והנשיא לשעבר טראמפ אף ניצל אותה כדי להשתלח בנשיא ביידן. תרחיש בו מידת התמיכה בישראל תהיה סוגיה במערכת הבחירות בוודאי אינה תורמת לאינטרסים האסטרטגיים שלנו. נתניהו חייב לשמר את התמיכה הדו מפלגתית, שבאה לידי ביטוי רק לאחרונה באישור בשני בתי הקונגרס וברוב גדול של חבילת הסיוע בהיקף של כ-14 מיליארד דולר".

"אין עוררין כי ארה"ב מהווה עמוד תווך מרכזי בביטחון ובחוסן הלאומי של מדינת ישראל, ומוטלת על ראש הממשלה החובה לשמר את הברית האסטרטגית והיחסים המיוחדים בין המדינות. נתניהו אף חייב, לפחות, לגנות בחריפות ולהתנער פומבית מאמירות חסרות אחריות של שרים בממשלה, שיש בהן כדי להעליב את הנשיא ביידן ולפגוע עוד יותר במערכת היחסים, המתוחה ממילא, בין הממשלים. האינטרסים האסטרטגיים הכוללים של מדינת ישראל חייבים לעמוד מעל לכל שיקול פוליטי כזה או אחר", סיכם.