גורמים בטורקיה מסרו היום (חמישי) כי על אף החלטתו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן לעצור לחלוטין את יוחסי המסחר עם ישראל, חברות שמחזיקות בהסכמים עם ישראל יורשו לייצא אליה דרך  מדינה שלישית, זאת במהלך שלושת החודשים הקרובים. 

לאחר הסערה שעוררו דבריו: נתניהו וגלנט מגיבים לנשיא ביידן
ביידן הטיל הלילה פצצה: זאת הסיבה המרכזית שהובילה אותו למקום הזה

ככל הנראה, הסיבה העיקרית לכך היא החשש מפני פגיעה בחברות המקומיות במדינה, זאת בשל כמויות רבות של אספקה שיישארו תקועות בנמלים ובמקומות נוספים בטורקיה. עם זאת, שר המסחר הטורקי טען לפני זמן קצר, כי "אמברגו המסחר עם ישראל יימשך עד להפסקת אש קבועה בעזה".

ישראל כ"ץ בהצהרה לתקשורת אחרי שנזף בשגריר ברזיל (צילום :ניב מוסמן, לע"מ)

בתגובה, בחר שר החוץ ישראל כ"ץ לתקוף בחריפות ולא בפעם הראשונה, את הנשיא הטורקי. "ארדואן נסוג וביטל רבות ממגבלות הסחר", כתב. עוד הוסיף: "הלקח הוא ברור, אסור להיכנע לאיומים של דיקטטור, וחייבים לייצר אלטרנטיבות ולא להיות תלויים באיש האחים המוסלמים שבכל רגע יכול לעצור את הכל".

כאמור, טורקיה הודיעה לאחרונה על הפסקת כל הסחר עם ישראל, הכוללת את כל פעילות היבוא והיצוא למדינה. כ"ץ מסר אז: "ארדואן שובר כלים וחוסם את הנמלים ליצוא ויבוא תוצרת לישראל. כך נוהג דיקטטור שרומס את האינטרסים של העם הטורקי ואנשי העסקים ומתעלם מהסכמי סחר בינ"ל. הנחיתי את מנכ"ל משרדי לקיים דיון מיידי עם כל הגורמים הנוגעים בדבר בממשלה כדי לייצר אלטרנטיבות לסחר עם טורקיה, ברמת הייצור המקומי והיבוא ממדינות אחרות. לישראל כלכלה חזקה ומעז יצא מתוק. ‏We Win, and They Lose".