שגריר ישראל במצרים לשעבר ד"ר חיים קורן התראיין היום (רביעי) לתכניתם של אודי סגל וענת דוידוב על הדיווח בדבר האפשרות לסיכון היחסים עם ישראל, ואמר: "איום בשינוי בהסכם השלום - החמרה מדאיגה בעמדתם כלפינו".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"עצם השימוש בטרמינולוגיה של הצטרפות לתביעה של דרום אפריקה בהאג, והעניין של איומים בשינוי בהסכם השלום, זו החמרה מדאיגה בעמדה המצרית כלפינו, והיא נובעת ממספר סיבות", הסביר. "אני משער שהמנהיגים אצלנו מנהלים סיג ושיח עם המצרים מעבר להתכתשות הפומבית, ומנסים להוריד קצת את גובה הלהבות".

הוא הסביר את הסיבה לאירועים: "המצרים בלחץ גדול, לא רק בגלל שאנו יושבים להם על הגבול. במלחמה הזו הם סובלים מאוד מאוד מהציר הח'ותי-שיעי-איראני בים האדום ובאוקיינוס ההודי, הכנסותיה נפגעו מאוד וגם ככה מצרים במצב כלכלי גרוע. כל זה, יחד עם דברי ביידן שאמר שלא יחמש אותנו בפריטים מסוימים אם ניכנס לרפיח, כנראה יצרו אצלם אווירה לפיה הם סברו שהם יכולים ללכת יותר רחוק ממה שהלכו עד עכשיו".

רפיח, גבול מצרים-רצועת עזה (צילום: רשתות ערביות)
רפיח, גבול מצרים-רצועת עזה (צילום: רשתות ערביות)

הוא מסביר שצריך לקחת את האיומים בכובד ראש: "איומים מסוג כזה צריך לקחת ברצינות, גם אם הם באים לשרת עמדה שתקדם מדיניות מצרית. העובדה ששר החוץ פנה לשרי חוץ באירופה וביקש שידברו עם המצרים מעידה על כך. זה שרה"מ לא החליט על מה יהיה ביום שאחרי - מקשה על מדיניות החוץ שלנו, וברור לי שגם צה"ל מתקשה לדעת איך הוא ממשיך לפעול כשאין לנו את הראייה קדימה של היום שאחרי. זה מאוד מדאיג את המצרים. הייתי חותר להגיע להבנות כדי לא להחמיר יותר את המצב"

על יחסי ישראל-מצרים, שיתף: "אנו עוזרים למצרים, זה לא סוד, לפחות משנת 2014 בסיני. הם גם מאוד האריכו את זה. הם יודעים במה מדובר, וזה לא שרק אנחנו תלויים בהם. הם בלחץ גדול מבחינתם, ומושכים את החבל ככל שהם יכולים כדי לטפל באינטרסים שלהם. ישראל צריכה לדבר איתם ולהעמידם על חומרת המצב מבחינתנו. אנו דואגים לביטחון שלנו בצורה המידית ביותר. אנו צריכים לומר להם את הדברים האלה. צריך לא לתת לדברים האלה להתגלגל מעבר לשליטתנו. את זה צריכים לסגור בשקט בין הצדדים, לדבר דיבור ישיר".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm