על רקע ההפגנות הסוערות אמש בתל אביב, ההצהרות על הגברת המחאה והשבוע המתוח בזירה הפוליטית, ערן שוורץ, מנכ"ל מטה המאבק "חופשי בארצנו" בראיון ל"מעריב".

"לא מחויבים לשלושה שבועות": מקורבו של גנץ רומז - הוא לקראת יציאה מהממשלה  
בן גביר באולטימטום משלו? "נתניהו צריך להחליט - הדרך שלי או של גנץ"

מדוע מטה המאבק מוביל את המחאה דווקא עכשיו עם פתיחת מושב הקיץ בכנסת?
"אנו נמצאים בנקודת זמן קריטית. בעיצומה של המלחמה המורכבת בתולדות המדינה, כשצה"ל זקוק נואשות לכוח אדם נוסף, נתניהו מנסה לחוקק פטור משירות צבאי לחרדים רק כדי לשרוד פוליטית. זו פגיעה חמורה בביטחון המדינה. מושב הקיץ, בשילוב עם חוק הגיוס, צפויים לסמן עליית מדרגה משמעותית במחאה ובדרישה לבחירות. אנחנו חייבים להביא לשינוי לפני שיהיה מאוחר מדי. זו נקודת רתיחה".

בנימין נתניהו בטקס לזכרה של גולדה מאיר (צילום:  נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
בנימין נתניהו בטקס לזכרה של גולדה מאיר (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)

במה שונה מושב הקיץ הזה ממושבים קודמים?
"מאז אירועי השביעי באוקטובר, ממשלת נתניהו הידרדרה לשפל חסר תקדים. החטופים עדיין בשבי, העקורים טרם חזרו לבתיהם, הצפון והדרום הוזנחו - אבל הממשלה עסוקה בהישרדות פוליטית במקום בפתרון המשברים. גם שר הביטחון מבין שהתנהלות הממשלה פוגעת בהישגי צה"ל. זהו מושב גורלי שיקבע אם נמשיך במדרון או שנתעשת ונלך לבחירות כדי להציל את המדינה ולהתחיל לשקם את הנזקים הרבים עם ממשלה שזוכה לאמון בעם".

האם פיזור הכנסת לא יפגע במאמצים להחזיר את החטופים או במערכה בצפון?
"ההיפך הוא הנכון. רק קביעת מועד לבחירות תניע את הממשלה לזרז משמעותית את המו"מ להשבת החטופים. רק קביעת מועד לבחירות תאלץ את הממשלה להבטיח סוף סוף ביטחון לתושבי הצפון והדרום ולאפשר לעקורים לשוב הביתה. מושב הכנסת הזה חייב להיות המושב האחרון שלה כדי שנגיע ל-7 באוקטובר 2024 עם ממשלה חדשה שתזכה לאמון הציבור ותדע להתמודד עם האתגרים העצומים".

מכתזית מופעלת לעבר מפגינים בעזריאלי, בהפגנה לעסקת חטופים והפלת הממשלה (צילום :דורשינוי)

איך בדיוק אתם מתכוונים להגביר את המחאה במהלך מושב הקיץ?
"נרכז את כל הכוח במאבק נגד חוק הגיוס. אחרי אסון השבעה באוקטובר, אין סיכוי שהציבור יקבל השתמטות של החרדים מנשיאה בנטל. נתמוך במאבק של העקורים מהצפון נגד הפקרתם בידי הממשלה ונדאג שקולם יישמע בכנסת. בכל הארץ נקיים הפגנות, צעדות, עצרות ופעילויות מחאה מגוונות עד שהמדינה תחזור למסלול הנכון, עם בחירות והנהגה אחראית שתשקם את אמון הציבור. זו השעה להצטרף אלינו ולהשפיע".