פרופ' דוד מנשרי, ממרכז אליאנס ללימודים איראניים באוניברסיטת תל אביב, הסביר היום (שני) ברדיו 103fm לבן כספית ולינון מגל על משמעות מותו של נשיא איראן ושר החוץ האיראני. הוא הסביר כי דווקא מותו של השר חוסיין אמיר עבדאללהיאן, ישפיע: "יש פה ניסיון הידברות בין איראן לארה"ב בנושא הגרעין, שלא ברור עכשיו מה יהיה איתו".

רעידת אדמה באיראן: יורשו המסתמן של ראיסי והמשמעויות
עד כמה ישפיע מותו של ראיסי על תוכנית הגרעין האיראנית?

משטרה מחכה באזרבייג'ן סמוך למקום התרסקות המסוק של נשיא איראן ושר החוץ (צילום :התקשורת האיראנית)

"זה לא הנשיא הראשון, אלא זה הנשיא השלישי מתוך שמונה שמסתלק מהזירה מכהונתו. איראן יודעת איך לצאת ממצבים כאלה, אז בואו נשים דברים בפרופורציות. אבל, מה ההבדל הפעם? סוף סוף הצליח המנהיג העליון, עלי חמינאי, לקחת מישהו שהוא יכול לסמוך עליו במאת האחוזים, לפחות זה הוכח עד יומו האחרון של ראיסי", אמר.

הוא מסביר את דבריו באשר להיררכיה במשמרות המהפכה: "היחסים בין הנשיא למנהיג העליון באיראן מאוד מורכבים. אף אחד מהנשיאים לשעבר לא מקובל על חמינאי חוץ מנשיא אחד - הוא עצמו. בבחירות האחרונות הנשיא הקודם לא אושר כמועמד. הנשיא מסוף המאה הקודמת לא יכול להתמודד בשום בחירות".

עלי חמינאי, נפגש עם חמאס הפלסטיני, איסמעיל הנייה ואל ערורי (צילום: רויטרס)
עלי חמינאי, נפגש עם חמאס הפלסטיני, איסמעיל הנייה ואל ערורי (צילום: רויטרס)

"איראן יושבת על חבית של אבק שריפה, המחאות באיראן לא הסתיימו. הגחלים לוחשות מתחת לפני הקרקע. מוקדם לדעת מה התגובה הציבורית, אבל יש אי נחת בציבור האיראני, וחמינאי שכל חלומו היה לבנות מורשת ולהנציח את המהפכה, צריך עכשיו להתמודד עם בעיה שלא חשב שתהיה חלק מהבעיות שיעמדו לפתחו בשעה כל כך מוקדמת", אמר.

הוא מסביר כי  כעת "בשלב הזה של החיים של איראן, כשיש משבר של חוסר אמון של הציבור, במצב כזה של מצב כלכלי קשה מאוד, החלטות גורליות ושאלות של גרעין, מדיניות אזורית - ראיסי היה המשענת שלו".

באשר לאיראנים, הוא משתף: "ראיסי לא היה מועמד אהוב על הציבור, גם אחוזי ההצבעה בבחירות שלו היו נמוכים מאוד, אבל הוא היה חזק מאוד בנאמנות, במסירות למנהיג העליון ויש לו גם ייחוס משפחתי מאוד חשוב - חותנו הוא אחד האנשים הקרובים של חמינאי, שהוא גם נחשב למי שמועמד לרשת את חמינאי, אלא שדרך הנשיא ראיסי, החותן קצת הוריד פרופיל.

מה המשמעויות בהמשך?

על שר החוץ האיראני שנהרג, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, הסביר כי הוא יותר דומה לקאסם סולימאני: "הוא דובר ערבית רהוטה, היה אחראי על יחסים בין איראן והשלוחות. התפקיד הזה עבר ממפקד כוח קודס לשר החוץ ומספר הפעמים שהוא ביקר בלבנון מאוקטובר יכול לסמן לך לאן האנשים האלה הלכו".

"כל הדברים האלה, השאלות היום, הן שאלות כבדות משקל. יש פה ניסיון הידברות בין איראן לארה"ב בנושא הגרעין, שלא ברור עכשיו מה יהיה איתו. בלוח הזמנים, גם האמריקאים קצרים, ואיראן עכשיו עם מה שקרה. יש את העניין של הניסיון האיראני להתקרב לערב הסעודית, זה תלוי באוויר. יש נושאים פנימיים איראניים שהם בסופו של דבר המכריעים. ראינו שאחוזי ההצבעה היו 41 אחוזים, מהם 8 אחוזים קולות פסולים שהוסיפו למצביעים כדי להעלות את המספר".

באשר למשמעות מותו של ראיסי, חזר ואמר: "הוא לא יזם את המדיניות הזו, לא לא היה חוליה מרכזית בהתנהלות האיראנית, אבל הוא היה יסוד שקידם את הדברים האלה. בעיקר במקרה של איראן, שזה לא מנהיג. המנהיג העליון זה חמינאי, אחד מההנהגה לא בהכרח משנה מדיניות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm