מסמך נדיר וייחודי, שקשור אל משפחתו, הגיע היום (שני) לידיו של ח"כ יאיר לפיד, אשר קיבל את פניה של משלחת מיוחדת שהגיעה מאוסטריה והעניקה לו מסמכים נדירים ממחנה ההשמדה מאוטהאוזן ובהם תיעוד מצמרר של הנדונים למוות. בין הרשימות ניתן היה למצוא את שמו של סבו של לפיד, בלה למפל, אשר נרצח במהלך השואה. במהלך המפגש הוצגו ללפיד מסמכים המעידים על הירצחו של סבו, חודש בלבד לפני ששוחרר מחנה ההשמדה.



המשלחת שהגיעה מאוסטריה, עוסקת בשימור זיכרון השואה, ובראשה עומד מנכ"ל משרד הפנים. נפגשה עם לפיד על מנת להעניק לו ספר זיכרון מיוחד שהוכן לזכר סבו, בלה למפל, שנספה בשואה. המשלחת העניקה ללפיד את הספר כחלק מפרוייקט זכרון שמתקיים באוסטריה במהלכו מתחקים אחר שמות הנרצחים בשואה ומתעדים את שמותיהם. עד כה הצליחו האוסטרים להתחקות אחר 81,000 שמות של יהודים שנרצחו במחנה האשמדה מאוטהאוזן, ביניהם סבו של לפיד.
המסמך שמראה את הירצחו של בלה למפל
במהלך הפגישה הזמינו חברי המשלחת את לפיד להגיע לביקור באוסטריה ולסיור במחנה ההשמדה בו נספה סבו. לפיד הודה להם בהתרגשות עצומה על הספר ושוחח עמם על זכרון השואה, הלקחים של העם היהודי בעקבות השואה והחשיבות בשמירה על מדינת ישראל כמדינת היהודים מתוך הידיעה כי אין ליהודים מקום אחר בעולם בו יוכלו להרגיש בטוחים. במהלך הפגישה העניק לפיד לחברי המשלחת ספר מיוחד שהוכן על ידי הליגה נגד השמצה ובו מופיעה 6 מליון פעמים המילה יהודי. חברי המשלחת אמרו ללפיד כי הספר שהעניק להם יוצב במוזיאון שהוקם במחנה האשמדה מאוטהאוזן.

לפיד אמר לנוכחים כי הוא מתרגש מהמפגש וכי מאוד היה רוצה שאביו יהיה נוכח ברגע הזה ושלבטח היה מזיל דמעות מהתרגשות. לפיד סיפר לחברי המשלחת על מפגש מיוחד שהיה לאביו טומי עם אדם שהכיר את סבו של לפיד, לזכרו יצא הספר: "בשנת 1952, כשאבי היה חייל בצבא הישראלי  הוא הלך לראות סרט בקולנוע בתל אביב. בקולנוע פגש אבי צייר שאמר לו כי הוא מכיר את אביו בלה למפל ושהיו יחד במחנה ההשמדה מאוטהאזון.

"אבי טומי, שראה את אביו בפעם האחרונה כשהיה בן 13, ביקש מהצייר לצייר לו את אביו כפי שזכר אותו ממחנה ההשמדה כדי שיוכל לראות איך אביו נראה. לאחר שסיים לצייר אמר טומי לצייר שפגש 'זה לא נראה כמו אבי, אבי היה שמן'. הצייר השיב לו " כשאני פגשתי אותו הוא כבר היה רזה". לפיד סיפר לחברי המשלחת כי נקרא על שם סבו בלה ששמו העברי היה מאיר והודה להם מקרב לב על שהגיעו במיוחד להעניק לו את פיסת ההסטוריה המרגשת הזאת.