ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, בראשות ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) אישרה הבוקר (שני) לקריאה שנייה ושלישית את "חוק ההדחה" שיאפשר להדיח מהכנסת חברי כנסת מכהנים. האישור התרחש לאחר שנדחו כל הסתייגויות האופוזיציה. עם זאת, האופוזיציה דרשה רביזיה, מה שלא ימנע את אישורו הסופי של החוק לקריאה סופית במליאה מחר אחר הצהריים. 



בעקבות אישור החוק אמר יו"ר ועדת החוקה ח"כ ניסן סלומיאנסקי: "חוק ההדחה אומר כי כרטיס כניסה לכנסת יקבל אדם שמתחייב לא להסית לגזענות או לתמוך בטרור. אם יתברר שהוא אכן הסית לגזענות או תמך בטרור לאחר שנבחר לכנסת, הכנסת תוכל להדיחו. זה תמרור אזהרה לכל מי שחושב לנצל לרעה את מעמדו כחבר כנסת". סלומיאנסקי הדגיש כי לא מדובר בחקיקה רטראוקטיבית.



הצעת החוק נולדה ביוזמת ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות הזעם שעורר מפגש חברי הכנסת הערבים עם משפחות מחבלים במזרח ירושלים והיא תאפשר להדיח חברי כנסת שהביעו תמיכה במאבק מזויין של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל.



בנוסח הסופי שיובא היום לאישור ועדת החוקה הוכנסו מספר שינויים לעומת ההצעה המקורית. כך למשל, הצעת החוק שהייתה אמורה להביא להשעיית חברי כנסת לפרקי זמן קצובים, הפכה לחוק הדחה שירחיק ח"כ לצמיתות מהמשכן.



ההצעה קובעת כי הכנסת רשאית, ברוב של 90 חברי הכנסת, להחליט להפסיק את חברותו של חבר הכנסת אם קבעה שהתקיים בו, לאחר היבחרה של אותה כנסת, העילות להפסקת כהונה המופיעים בסעיף 7א(א)(2) או (3) בחוק יסוד הכנסת, כלומר הסתה לגזענות או הבעת תמיכה במאבק מזויין נגד מדינת ישראל.



לא יחול על זועבי


כדי להתניע מהלך של הדחה יהיה צורך בבקשה של 70 חברי כנסת, מתוכם 10 חברי סיעות האופוזיציה. הבקשה תצטרך לקבל אישור של ועדת הכנסת ברוב של שלושה רבעים מחבריה.



חברות של ח"כ שיודח תופסק כעבור 14 ימים מיום החלטת הכנסת, אולם בתקופה שמהחלטת הכנסת ועד יום הפסקת החברות הוא לא יהיה רשאי להשתתף בישיבות הכנסת או בישיבות ועדה של הכנסת, אלא לשם הצבעה בלבד.



על החלטת הכנסת להפסיק את חברותו רשאי חבר הכנסת לערער לבית המשפט העליון. אחד הסייגים שהוכנס לנוסח הסופי של ההצעה קובע כי הליך הדחה לא יתקיים בתקופת בחירות.



חנין זועבי, ארכיון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
חנין זועבי, ארכיון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



כמו כן נקבע כי ועדת הכנסת לא תציע והכנסת לא תחליט להפסיק את חברותו של חבר הכנסת, אלא לאחר שניתנה לאותו חבר הכנסת, ליועץ המשפטי לכנסת וליועץ המשפטי לממשלה הזדמנות להשמיע את דברם; חבר הכנסת רשאי להיות מיוצג בוועדה על ידי עורך דין.



בקשה להדחת חבר כנסת לא תוגש בעקבות מעשה שנעשה בטרם נכנס החוק לתוקפו כך שהוא לא יחול למעשה על מעשים המיוחסים לחברת הכנסת חנין זועבי, שמחר תעמוד לדין בפני ועדת האתיקה של הכנסת על התבטאויות שהשמיעה נגד חיילי צה"ל בדיון סוער שהיה לאחרונה במליאה.