ועידת מפלגת העבודה תתכנס היום (ראשון) בבית החייל בתל אביב באווירה מתוחה כדי להכריע אם לאשר את הצעתו של יו”ר המפלגה, ח”כ יצחק (בוז'י) הרצוג, לדחות את הפריימריז להנהגת המפלגה בשנה, ליולי 2017. מקורבי הרצוג חוששים מפני ניסיון של יריביו להפריע למהלך התקין של הוועידה ואף לנסות לפוצצה 



לקראת הוועידה החליט ביום שישי המוסד לבירור עתירות של המפלגה לקבל עתירה שהגישו חברי הכנסת אראל מרגלית, שלי יחימוביץ' ועמר בר־לב, שלפיה ההצבעה על מועד הפריימריז תהיה חשאית, אם 10% מצירי הוועידה המתכנסים היום ידרשו זאת. אלא שהרצוג הודיע אמש, בעצה אחת עם מזכ”ל המפלגה, ח”כ חיליק בר, כי ההצבעה תהיה חשאית בכל מקרה. יריביו של הרצוג לא הסתפקו בכך והגישו אמש עתירה חדשה, שבה הם דורשים כי ההצבעה על מועד הפריימריז תתקיים בנפרד משלל ההצעות האחרות שהרצוג מתכוון להביא לאישור.



יצוין כי תומכיו של הרצוג בוועידה, יחד עם תומכי יו”ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, המצדד במהלך הדחייה של הפריימריז, מהווים על הנייר רוב שמבטיח להרצוג ניצחון. לעומתם, מתנגדיו סבורים כי בהצבעה חשאית הם עשויים להפתיע. על כך אמרו אמש מקורבי הרצוג: “יש אנשים שיעשו הכל כדי לחרב ולפוצץ את הבית ולהציג את צירות וצירי הוועידה כעסקנים נחותים. ההצעה של הרצוג היא שלמה, דמוקרטית ואחראית – והיא תעבור ברוב גדול”.



יוזם ההצעה, אראל מרגלית. צילום: מרק ישראל סלם
יוזם ההצעה, אראל מרגלית. צילום: מרק ישראל סלם



הרצוג עצמו אמר ל”מעריב־השבוע”: “מה שהיה דנ"א מפלגתי שצריך להוקיע הפך ל-TNT שמפוצץ לנו את הבית. אני נחוש ומתעקש להכין את המפלגה לבחירות ולשנות את פניה במתווה שלם שנביא לוועידה במטרה לחזק את מוסדות המפלגה ולהשלים את בנייתם”. לדבריו, “בדור האחרון אף אחד לא הביא את מפלגת העבודה להישג של 24 מנדטים ואין אף אחד שיודע כמוני לבנות בריתות חזקות כמו המחנה הציוני, שיהפכו אותנו לחלופה לנתניהו”.



ההצעה לדחות את הפריירמיז מעוררת מחלוקת קשה במפלגה. הפריימריז היו אמורים להתקיים בתוך 14 חודשים מהבחירות לכנסת והוועידה הייתה אמורה להתכנס במאי האחרון כדי לקבוע את מועדם. אלא שהרצוג דחה את מועד הוועידה בניסיון, שנכשל, לצרף את המחנה הציוני לממשלת נתניהו. כעת הוא מבקש לקיים את הפריימריז במועד מאוחר ככל האפשר.



על מנהיגותו של הרצוג קוראים תיגר מרגלית, יחימוביץ', עמיר פרץ וייתכן כי עם הזמן דמויות נוספות יצטרפו למרוץ להנהגת המפלגה. ביוזמת הרצוג לדחיית הפריימריז בשנה תומכים המזכ”ל בר וחברי הכנסת מרב מיכאלי, איתן כבל, איתן ברושי, אילת נחמיאס ורבין, רויטל סויד ונחמן שי. מתנגדים לה חברי הכנסת יחימוביץ', מרגלית, בר־לב ומיקי רוזנטל.



באיגרת ששלחה בסוף השבוע יחימוביץ' לתומכיה במפלגה היא קראה לצירים להצביע היום נגד כוונתו של הרצוג “להאריך לעצמו את הכהונה לא כחוק במחטף אנטי־דמוקרטי והרסני”. לדבריה, “אי אפשר לדרוש מנתניהו דמוקרטיה כשאנחנו רומסים אותה בתוך הבית. בבכיינות לא בונים מנהיגות. לא להידבקות בכוח לכיסא, לא לדימום פנימי מתמשך. לא לזחילה לממשלת הימין. לא לקומבינות. כן לפריימריז בהקדם, במועדם ולפי החוק. כן לפתיחת שורות. כן להתחדשות. כן לחוט שדרה ערכי. כן לאומץ לב אידיאולגי ופוליטי. כן לדמוקרטיה”, הוסיפה וכתבה יחימוביץ'.