לכבוד חגיגת 70 שנים לעיתון, התקיים היום (שני) כנס המנהיגים של מעריב במלון "וולדורף אסטוריה" בירושלים, בהשתתפות הצמרת הכלכלית והמדינית של מדינת ישראל. הכנס עוסק במגוון נושאים העומדים לפתחה של מדינת ישראל בעידן הנוכחי - תקשורת, בטחון וסייבר, רפואה, תשתיות וכלכלה. הדוברים המרכזיים היו מנהיגים ומשפיעים בכל אחד מהתחומים. בכנס לקחו חלק אנשי תקשורת, פוליטיקאים, אנשי עסקים מובילים בישראל וכן אנשי ביטחון וטכנולוגיה.
אביגדור ליברמן בכנס המנהיגים

שר התחבורה, ישראל כ"ץ, נאם בכנס מעריב ודיבר על הסנקציות האמריקאיות נגד איראן: "הסנקציות מוכיחות את עצמן. היה מי שטען שארה"ב לבדה לא יכולה להטיל סנקציות לבדה - וטעה. בזמן שמוגריני מנסה לעקוף את הסנקציות, החברות האירופיות עושות את החישוב שלהן ונוטשות את איראן". 

שר האנרגיה, יובל שטייניץ,
בנט בכנס מעריב
אמר בנאומו: "אני רואה שרוב חבריי לממשלה מעדיפים להיות מאוד אמיצים ולהגיד שצריך להגיב תגובה חריפה לחמאס בעזה, אז אני אקח את עמדת 'הפחדן' ואגיד - אני מפחד ממלחמה ללא מטרות אמיתיות. את ההרתעה לא צריך כל כך לשקם, רובה עדיין בתוקף. אם אתה לא צריך, אל תיקלע לשם. צריך לעשות מאמץ להגיע להסדרה מסוימת". 

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, התראיין אצל העיתונאי בן כספית, והתייחס בדבריו לעימות מול חמאס: "לא הייתה הסדרה, אין שום סיכוי להסדרה. דעתי לפחות כשר הביטחון היא להנחית מכה הכי קשה שאנחנו יודעים על חמאס, גם אם זה אומר שהולכים לעימות כולל. צריך לתת מכה כואבת. לא כולם בקבינט מחזיקים בדעה שלי, ומה לעשות - מי שמקבל החלטה זה הקבינט, לא יחידים. יש הרבה שרים שמדברים גבוהה גבוהה בחוץ, ואומרים דברים אחרים בקבינט". 

שטייניץ. צילום: מרק ישראל סלם


השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, בחרה לדבר בנאומה בנושא הקשור למצוקת הקשישים בארץ, וציינה: "בשנים האחרונות הולכת וגואה תופעה במסגרתה אזרחים ותיקים נופלות לשיטות מכירה אגרסיביות בעקבות הטלפון. בשיחות הללו נגררו הקשישים לתרמית, בה מוכרים להם מוצרים מיותרים באלפי ועשרות אלפי שקלים. בחלק מהמקרים אותם אזרחים ותיקים נפלו קורבן בשל היותם בודדים או חסרי גב משפחתי. עלינו לעצור את התופעה הנוראית הזאת מיד ובאופן גורף". 
 
היועץ המשפטי לשעבר, יהודה וינשטיין, דיבר בראיון בכנס על השקפתו בנוגע לחוק הלאום: "אני לא חושב שתיפגענה זכויות המיעוט בישראל, החוק לא יעשה את זה, ודווקא בגלל זה השאלה היא מה הטעם והתכלית. האם זה ישרה הדדיות בין ערבים ליהודים? אני לא רואה בו שום תועלת. חוק שטוב אם לא היה בא לעולם, מאשר שבא לעולם". 
 
יהודה וינשטיין. צילום: מרק ישראל סלם


יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, התייחסה בנאומה בכנס בצורך להחליף את הממשלה הנוכחית: "אנחנו בצומת שבו בעצם נדמה שיש סטטוס קוו נוח כזה. אנחנו מתענגים על מה שאנחנו, אבל אם זה ימשיך ככה, זה יהיה מה שהיינו. המילה דמוקרטיה תהיה גסה בבחירות הבאות, וצריך אלטרנטיבה". בנוסף, לבני התייחסה לנושאי הביטחון וציינה: "ביטחון לא שייך רק לגנרלים ולגברים, אלא להנהגה וליכולת לקבל החלטות. צריך להבין שהבעיה הפלסטינית היא קודם כל בעיה ישראלית. אני רוצה להתגרש, רוצה דירה משלהם, רוצה גבול. לכן האסטרטגיה אומרת לעשות בריתות עם גורמים פרגמטיים".

מוקדם יותר עלה לראיון שר הכלכלה, אלי כהן, וציין בפני כתב הכלכלי יהודה שרוני כי "לא הגעתי להיות רק שר הכלכלה ולפתוח מפעלים - רציתי לטפל גם ביוקר המחייה. אנשים נוסעים היום לא לראות אתרים, אלא ללכת לקניון ולקנות מוצרים. בישראל כל אחד רוצה להיות בלעדי - סופר פארם רוצה בלעדיות, כל אחד רוצה בלעדיות. המטרה שלהם היא לצמצם תחרות ולקחת מכם מחיר מקסימלי. צריך לעשות עבודה ולפתוח את השוק". 

יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד עלה גם הוא לנאום במהלך היום בכנס, ובנאומו תקף את תפקודה של התקשורת כיום: "שבע שנים עברו מאז שעברתי לפוליטיקה, ואני אומר לכם בתור חבר משפחה, עברתם תהליך רע. התקשורת צריכה לבדוק את עצמה, למה היא מנסה לחקות את הרשתות במקום להיות ההפך ממנה. למה היא התמכרה לפושים וציוצים, במקום לחפש אחר האמת. כלב השמירה של הדמוקרטיה לא אמור לצייץ, הוא אמור לנשוך. אין יותר גרוע מתקשורת של לייקים. כשהתקשורת מחפשת לייקים היא משחקת לידיים של אויביה". 

לפיד. צילום: מרק ישראל סלם


שר הבינוי והשיכון אלוף (מיל') יואב גלנט, התייחס בנאומו בכנס למצב הביטחוני בדרום ולמשמעותה של יציאה למלחמה מול חמאס: "אנחנו צריכים לעשות חושבים עשר פעמים לפני שאנחנו מגיעים למלחמות. אופציה מלחמתית מול עזה היא רק האחרונה. אבל אם נלחמים, אז לא נלחמים בזהירות, אלא מכים את האויב. זה דומה למשחק הילדים 'אבן נייר ומספריים', כל אינטרס סותר את האחר. התמונה בעת הזאת, מבחינתי, מראה שחמאס מחפש עימות. מי שחופר מנהרות לא מעביר דרכם סוכריות ופרחים. הגיע הזמן לשנות את המשוואה".  

יו"ר ויצו, פרופ' רבקה לזובסקי, ציינה בראיון שקיימה בכנס כי "21 נשים נרצחו מתחילת השנה, צריך לדאוג למלחמה באלימות בנשים. הקצו 250 מיליון שקל בחמש שנים, אבל לא שחררו את התקציבים. עד מתי נשים יירצחו פה? זאת בעיה של כל החברה הישראלית". 

שרת המשפטים איילת שקד, התראיינה אף היא במהלך הכנס וסיפרה כי "פעם בכמה שבועות אני עוצרת ואומרת שאני שרת המשפטים של מדינה יהודית. פעם בכמה שבועות". שקד התייחסה אף לדבריו של נפתלי בנט, שנאם דקות אחדות לפני כן: "בנט תיאר כאן בצורה ברורה מה אנחנו צריכים לעשות בעזה. אנחנו אומרים הרבה מאד זמן, צריך להגיב לכל אקט של טרור כמו שצריך, ובחוזקה". 

כאמור, שר החינוך נפתלי בנט עלה דקות אחדות לפני כן לבמה ואמר בנאומו: "היום אנחנו מול התחממות בגבול עזה, ברמה היומיומית - מחבלים מגיעים, מפרקים חלקים מהגדר, נכנסים, מניחים מטעני נפץ על חיילנו וחוזרים לעזה בשלום. מידי יום, משגרים בלוני טרור לעבר יישובי הנגב המערבי, עם מטענים, ומסכנים את תושבינו". 
 
"הפתרון למחבל בעזה הוא לא להרחיב את מרחב הדיג או להכניס סולר. זה יותר פשוט, מחבל שחודר, לא חוזר חי. זה הכל. מחבל שמנסה לפגוע באזרחי ישראל, להרוג בנו, צריך להרוג אותו. לא להתעסק במרחבי דיג, ולהעניש שני מיליון אנשים על מה שמאה אנשים עושים. במקום לעצור דלק ומרחב דיג צריך להרוג מחבלים", הוסיף. 

העורך הראשי של מעריב, דורון כהן, פתח את הכנס בשעות הבוקר המוקדמות ואמר בדבריו: "אם עזריאל קרליבך לא היה מקים את מעריב לפני 70 שנה, היה צריך לעשות את זה עכשיו. דווקא היום התקשורת הישראלית צריכה מקום כזה כאוויר לנשימה. האם יש עיתון נוסף שנותן ביטוי לכל קשת הדעות? עיתון שבו עיתונאי יכול להביע את דעתו? עיתון שנותן אשראי לעיתונאים שלו, שלא מחלק את העיתון לטובים ורעים? אין היום עוד עיתון כזה פרט למעריב. ולחשוב שזה אותו עיתון חבוט שהתרסק כלכלית וערכית, וחוגג 70 היום. פשוט נס. היום בשנת 2018 אנחנו מצהירים שמעריב החדש והמחודש הבטיח וקיים. כפי שרצה קרליבך".