חבר הכנסת דוד ביטן מ"הליכוד" התבטא אמש בחריפות כנגד הרמטכ"ל גדי אייזנקוט והאשים את הצבא במתיחות הביטחונית מול עזה בעוד שראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה להגיע להסדרה ולא מצליח. הבוקר התארח ביטן בתוכניתה של איילה חסון ב-103FM, שם הסביר כי "לא רציתי מאייזנקוט דבר, רציתי שהמצב ישתנה. כששאלו אותי בראיון אם יש הרתעה בעזה השבתי שלא ושאנחנו אלא שמורתעים".

על הטענה שנתניהו שלח אותו לומר את הדברים השיב: "מה פתאום, הוא בעצמו הודיע שהוא עובד בשיתוף פעולה עם הרמטכ"ל. כל חברי הקבינט תקפו אותי אתמול וזה לא הפתיע אותי. חברי הקבינט הם גילדה שמגנה על עצמה יחד עם צה"ל. הכל חסוי ואי אפשר לבדוק את הדברים. במבצע "צוק איתן" הצבא התנגד לכל מיני פעולות יבשתיות בתחילת המלחמה וכך היא התארכה ונגרמו נזקים. דברים יתבהרו עם הזמן אך כרגע הכל חסוי. בינתיים המצב בדרום נותר קשה".


ביטן הדגיש כי "ראש הממשלה מנסה לפתור את הבעיה מבחינה מדינית. הוא עושה זאת על ידי יצירת הסתרה אך לא מצליח בגלל התנגדותו של אבו מאזן. העם מבין את זה. אפשר לעשות פעולות בעזה אך אי אפשר לדעת מה תהיה תוכנית הקצה אחריה. הגענו לנקודת האל חזור אז קדימה, שצה"ל יציג המלצות נכונות לסיים את העניין הזה".

חבר הכנסת תהה כמה זמן ישראל צריכה לספוג את התנהגות חמאס: "ברור שאין בידיי את התמונה המלאה. האיומים שלנו פוגעים בהרתעה כי אנחנו מאיימים ולא עושים כלום. מכיוון שרה"מ מנסה ליצור הסדרה אך לא מצליח בגלל אבו מאזן, הצבא צריך לנקוט פעולות כדי להחזיר את ההרתעה, זה תפקידו של הצבא".

כשנשאל מדוע הוא תוקף את הרמטכ"ל ולא את ראש הממשלה ושר הביטחון ששולחים איומים לחמאס, השיב: "לא תקפתי את הרמטכ"ל, אין לי עניין איתו. אני מודאג מהמצב שמחמיר מיום ליום. מישהו צריך לומר את הדברים ולא לפחד. אייזנקוט מסמל את הצבא וכראש המערכת הצבאית הוא האחראי שצריך לספק פתרונות".

ח"כ ביטן סבור שהבחירות לא רחוקות: "גם אם יפתרו את בעיית הגיוס קשה לנהל קואליציה כשכל מפלגה רואה את הבוחר הפוטנציאלי. אחרי שיעבור חוק הגיוס, חוק הקדמת הבחירות יהיה בסוף המושב ולהערכתי יהיו בין פברואר למאי".

ביטן אף התייחס לחקירה המתנהלת נגדו: "יש חקירה. אני מגיע כל מספר שבועות להשיב לשאלות השוטרים וכל עוד לא יהיו הדלפות משמעותיות אשתף פעולה עם החקירה. יש לי תשובות לכל השאלות". כשנשאל אם יש תיעוד שלו מקבל מעטפות השיב: "לא אוכל להתייחס לתוכן החקירה. אני כן יכול לומר שבסופו של דבר התיק הזה ייסגר".

 90 גדי איזנקוט. צילום: יונתן זינדל, פלאש
90 גדי איזנקוט. צילום: יונתן זינדל, פלאש
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אביגדור ליברמן יצאו אתמול להגנתו של איזנקוט בעקבות דברי הביקורת שמתח עליו ביטן. “הוא אחראי לכך שאנחנו מאבדים את ההרתעה בעזה, כי הוא לא ממליץ על פעולות מיוחדות”, טען נגדו ביטן.

כזכור, ח”כ ביטן אמר בתוכנית “מה בוער” בגלי צה”ל כי כל עוד הצבא אינו ממליץ על פעולות מיוחדות - ידיו של הקבינט המדיני ביטחוני כבולות. “הצבא מסוגל לתת מענה מבצעי, אבל הוא לא רוצה לתת. אם אי אפשר לעשות הסדרה, צריך לעשות פעולות אחרות. הצבא זה הגורם המקצועי. ראש הממשלה מנסה ליצור הסדרה אבל הוא לא מצליח, ולכן צריך לפעול בדרכים אחרות”, חיווה ביטן את דעתו.

דבריו חוללו סערה במערכת הפוליטית. ראש הממשלה בתגובה אתמול בישיבת סיעת "הליכוד": “אני רוצה לומר לכם ואני רוצה שתדעו: הרמטכ”ל עושה עבודה מצוינת. אנחנו פועלים יחד, בחזית אחת, ואנחנו דואגים לביטחון ישראל כמו שצריך. חשוב לי לומר את זה כאן בצורה הכי ברורה, כי זו האמת לאמיתה”.

ליברמן התייחס לדברי ביטן ואמר בישיבת סיעת ישראל ביתנו: “לגבי דוד ביטן, אני מצטער. זה דבר בלתי נסבל, בלתי מתקבל על הדעת שפוליטיקאי משתלח בקצין במדים, בטח ובטח ברמטכ”ל”.

“זו פגיעה אמיתית בביטחון המדינה ואלו נורמות שהגיע הזמן שנשכח מהן”, הוסיף ליברמן. “אתה יכול להסכים, אתה יכול לא להסכים, אבל השתלחות בוטה ברמטכ”ל על ידי פוליטיקאי בכיר מתוך הקואליציה – זה דבר בלתי מתקבל על הדעת ובלתי נסבל”.

טרם תגובתו של נתניהו קרא לו יו”ר יש עתיד, יאיר לפיד, “לנזוף בדוד ביטן על האמירה המגונה הזאת. מי שגרם לאיבוד ההרתעה של צה”ל זה הקבינט הכי פטפטן והכי חסר אחריות בתולדות המדינה, שבמקום לעשות את העבודה שלו הוביל אותנו לכך שהאיראנים נמצאים בסוריה וסינוואר עושה מה שמתחשק לו בעזה. הם גמרו עכשיו עם המשטרה, עם בית המשפט העליון ועם היועץ המשפטי לממשלה ועברו לצה”ל, למפקדיו ולרמטכ”ל”.