"צריך שאנחנו נקבע את גובה הלהבות, ושלחמאס לא תהיה ברירה. כרגע הם משחקים מול ישראל ומול צה"ל, כשהרשות הפלסטינית נמצאת בפינה", כך אמרה היום (חמישי) יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני, בריאיון בכאן ב', שם מתחה ביקורת על התנהלות הממשלה, וגם חשפה מספר אירועים נקודתיים, בהן לדעתה, נכשל ראש הממשלה נתניהו בהווה וגם בעבר. לבני דיברה גם על מצב גוש השמאל, וקראה לאיחוד כוחות במקום שייכנסו עוד מפלגות וגופים חדשים.



נדמה שהקואליציה והאופוזיציה החליפו מקומות בקריאות למלחמה ואיפוק.
"אני לא מסכימה שאנחנו קוראים כמו שנתניהו קרא נגדי ב-2009, זה ממש לא מה שאני אומרת. אני מבקרת את הממשלה על כך שאין לה רגל מדינית מסיימת, היא הפכה את חמאס לכתובת היחידה, כשיש כתובות אחרות ודרכים אחרות לעבוד בהן. מי שאומר שהאופוזיציה תוקפת מימין, נופל לספין של נתניהו שאומר 'או שנביא לכם שקט ויהיה קצת לא נעים, או דרך הסכם עם חמאס', או מה שבנט ואחרים מבטיחים בקול - אלה לא האופציות היחידות.



אבל בואי נודה, לא היה פתרון משמעותי עד עכשיו.
"היה פתרון, נתניהו החליט לא לאמץ אותו. תוך כדי צוק איתן, וזה עמד לכדי הצבעה. הכנתי החלטה שהיו שותפים לה ירדן, מצרים, האמריקאים ועוד מדינות. מועצת הביטחון עמדה להצביע על החלטה שהיעד המשותף שלה הוא פירוז של רצועת עזה, שיקום הומניטרי וכלכלי, המטרה היתה שחמאס לא ירוויח מזה ומעבר לכך, החזרה של הרשות הפלסטינית לעזה בהדרגתיות. זה לא קרה. הייתי עם נתניהו בחדר, האמריקאים חיכו לתשובה, ונתניהו אמר 'למה צריך את זה'? אז הנה למה צריך את זה.



"האופציות במזרח התיכון הן גרועות בכל מקרה"


"האיום המרכזי על נתניהו היה המשפט האחרון בהחלטה הזאת שאמרה שהרשות וישראל יחזרו למשא ומתן ללא תנאים מוקדמים, ומבחינתו פוליטית, זה מאיים עליו יותר מאשר דברים אחרים. מצער אותי נורא שאנשים חושבים שהבחירה היא בין לתת לחמאס מה שהוא רוצה, או מבצע צבאי. אין לנו את הרגל המדינית המסיימת. גם הציבור מבין שהתפיסה של 'תנו לצה"ל לנצח' היא לא באמת יכולה לקרות. הציבור לא קונה את זה שגבר יעמוד ובקול בטוח יגיד 'אני אשחרר את הרסן של צה"ל'. זה שטויות. צריך לשנות חלופה לטווח הארוך. גם הרתעה וגם ניסיון לפתור".



אנחנו בשנת בחירות. האם זה משפיע על החלטות נתניהו?
"אני לא טוענת שהחיים פשוטים, האופציות במזרח התיכון הן גרועות בכל מקרה. ההנהגה צריכה לעשות את זה ולדעת לבחור. השקפת עולמנו היא שילוב של צבאי ומדיני, הסכמים נגד חמאס, הפעלת מנופים על חמאס. לא הבטחתי שלום מעבר לפינה, או החלפה של חמאס כאן ומחר. הממשלה לא רוצה. לא פועלת. מעבירה מסרים, אבל בעניין הפוליטי. אני רק מקווה שהשיקול שלו ענייני ולא פוליטי. ראיתי אותו בצוק איתן שוקל שיקולים פוליטיים על הפסקת אש, ואז בנט התראיין והוא חזר בו. יכולנו לסגור את המבצע, הימין צעק והוא חזר בו".



את מנסה לגייס גנרלים למחנה הציוני. מצבכם לא טוב.
"אני רוצה להתייחס למה שיש. המחנה הציוני, לקחנו על עצמנו את ראשות האופוזיציה, יו"ר העבודה גבאי הוא המועמד לראשות הממשלה. אני מאמינה בלעשות חיבור כוחות כדי לעודד את הבוחרים המיואשים שלנו. כל מה שמוסיף בעינינו, זה דבר מבורך. כל מפלגה נוספת שתיכנס לשמאל, תעזור לנתניהו. אני פועלת להביא אנשים שרוצים להשפיע, ושותפים לדרך שלנו".