חמאס דחה בקשה מצרית לעצור את ההפגנות השבועיות לאורך גדר הגבול ברצועת עזה, כך מסרו היום (שבת) מקורות פלסטינים לעיתון "אל-חיאת". לפי הדיווח, בכירי מודיעין מצרים, שנפגשו עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בעזה ביום חמישי שעבר, דרשו שהמפגינים יישארו במרחק של לפחות 500 מטרים מהגבול, אך ארגון הטרור דחה דרישה זאת.
לפי מקורות פלסטינים, מספר המפגינים אתמול היה נמוך מבשבועות קודמים. הם גם הצביעו על כך שהמתפרעים התפזרו מוקדם יותר מהרגיל, והעלו ספקולציה על כך שיש הסכם סודי בין חמאס ומצרים. "המצרים הבהירו לחמאס כי ישראל רצינית יותר מתמיד ותשתמש בכוח חסר תקדים אם האלימות לאורך הגדר תימשך", אמר פרשן פוליטי פלסטיני ברצועה. "ככל הנראה, חמאס נתן הוראות לתומכיו לשמור על פרופיל נמוך".

כזכור, מדובר צה"ל נמסר אתמול כי "בניגוד לשבועות קודמים רוב המתפרעים נותרו בעומק ולא ניסו להגיע לגדר. חמאס פעל לריסון בשטח. עדיין היו מספר אירועי מטענים, רימונים, ניסיונות חציה וניסיונות טרור שונים. כוחות צהל פעלו לסיכולם. זה לא מצב שנהייה מוכנים לקבל, מצופה שהטרור יפסק".

איסמעיל הנייה. צילום: רויטרס
איסמעיל הנייה. צילום: רויטרס

 

בכיר חמאס טאהר אל נונו אמר אתמול כי ההפגנות השבועיות יימשכו בצורה "עממית ושוחרת שלום". הוא הכחיש כי מצרים ביקשה מחמאס להפסיק את ההפגנות. בתוך כך, מקור המקורב לחמאס אמר כי הגנרל עבאס כאמל, שר המודיעין המצרי, יבקר ברצועה וברמאללה בשבוע הבא כחלק ממאמצי ההסדרה של קהיר. הבכיר המצרי היה אמור לבקר השבוע בשטחים, אך הביקור בוטל לאחר ירי הרקטות על ישראל ביום רביעי. 
הבכירים המצרים שנפגשו עם מנהיגי חמאס ברצועה ביום חמישי נסעו מאוחר יותר לרמאללה, שם קיימו שיחות עם בכירי פתח. לאחר השיחות, דובר פתח עאטף אבו סייף אמר כי חמאס מעוניין יותר בהפסקת אש עם ישראל מאשר בסיום הסכסוך עם פתח. הוא גם האשים את ארגון הטרור ב"סלילת הדרך לממשל האמריקאי ולישראל להעביר" את תוכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. 

מזכ"ל המועצה המהפכנית של פתח, מאג'ד פיטייאני, אמר כי חמאס הפך לחזית עבור "ברית דמונית בהנהגת הממשל האמריקאי וישראל, שמטרתה לפגוע בפרויקט הלאומי הפלסטיני ולשמר את הכיבוש".  



ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. צילום: AFP
ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. צילום: AFP