שר הביטחון אביגדור ליברמן דיבר היום (שני) בישיבת סיעת ישראל ביתנו והתייחס לשורת נושאים שעל סדר היום. תחילה תקף השר את הבית היהודי בעקבות אי קידום חוק עונש מוות למחבלים. לאחר מכן התייחס למצב בדרום ושב על עמדתו כי יש להנחית מכה חזקה על חמאס ולבסוף התייחס גם לפרשת רצח תאיר ראדה ולמינוי סגן הרמטכ"ל הבא. 

"נורא הופתעתי לפני שבוע לשמוע כמה וכמה פעמים את שרת המשפטים אומרת שאין שום צורך בחוק עונש מוות למחבלים ושהחוק הנוכחי מאפשר לעשות כל מה שצריך והבעיה היא בכלל לא בחקיקה", אמר ליברמן. "זהו חלק מההסכם הקואליציוני, הכנסת הצביעה על החוק, וכל הקואליציה תמכה, כולל שרת המשפטים ולא שמעתי כל הערה שאין בו צורך. לאחר מכן החוק הגיעה לוועדת שרים לחקיקה ששרת המשפטים עומדת בראשה,והיא העבירה את זה בועדה ללא שום הערה".
שר הביטחון מאשים את הבית היהודי בניסיון לטרפד את החוק. "ב-3 בינואר 2018 החוק עבר בכנסת בקריאה טרומית ושרת המשפטים הצביעה עבורו. כלומר הצביעה כבר שלוש פעמים בעדו. אני רק יכול להגיד שמאז החוק נמצא בוועדת חוקה חוק ומשפט אצל ח"כ סלומיאנסקי שפשוט מקפיא את החוק ולא נותן לקדם אותו".

לטענת ליברמן, "קבלת החוק בכנסת תסמל שינוי במדיניות. "כידוע, התביעה הצבאית כפופה ליועמ"ש לממשלה. מכיוון שהוא מתנגד להטלת עונש מוות גם התביעה הצבאית פשוט לא מבקשת. קבלת החוק תסמן שינוי במדיניות שנקבעה על ידי הכנסת לכן הצורך בחוק הוא ברור הוא דחוף וסיעת הבית היהודי פשוט מכשילה את החוק פעם אחר פעם בגלל עניינים פוליטיים". 
"חיכינו בסבלנות", הוסיף השר. "זה היה חלק מההסכם הקואליציוני. כולם ידעו מראש והניסיון הזה כרגע להכשיל את ישראל ביתנו הוא ניסיון פוליטי נטו ונובע אך ורק משיקולים פוליטיים. נפנה לכל הארגונים ולקורבנות משפחות נפגעי פעולות טרור ואיבה ונבהיר את זה. נפנה במכתב גלוי לכל תושבי מדינת ישראל כדי שכולם ידעו שמי שמכשיל את החוק זה הבית היהודי בגלל שיקולים פוליטיים נטו".

בבית היהודי התייחסו לדברי ליברמן ואמרו: "ליברמן הוא שר הביטחון החלש בתולדות ישראל, ואפילו קצת מבולבל. כדי לכסות על חולשתו מול חמאס הוא תוקף ללא הרף את שרת המשפטים ואת יו״ר ועדת החוקה. אז נעזור לו: הבית היהודי תומך בעונש מוות, שכבר קיים מזמן בחוק. הגיע הזמן ששר הביטחון פשוט יפעיל את החוק ויפסיק להתבכיין".

"הופתעתי לשמוע את שרת המשפטים אומרת שאין צורך בחוק עונש מוות למחבלים". איילת שקד. צילום: מרק ישראל סלם


בתגובה להאשמות של ליברמן, אמר יו"ר ועדת החוקה ח״כ ניסן סלומיאנסקי: "אני נדהם מדברי שר הביטחון כי הוועדה בראשותי מעכבת את חוק עונש מוות למחבלים. כידוע לשר הביטחון, נתבקשתי לא לקיים דיון בנושא כל עוד הקבינט לא דן בעניין. מיותר לציין כי אם שר הביטחון חפץ בעונש מוות למחבלים, מאחר ואופציה כזו קיימת בחוק - צריך רק שהפרקליטות הצבאית תדרוש זאת, מה שהיא לא עושה כיום".

"מודה שרוב הקבינט לא בעמדתי"
בהתייחסות למצב בדרום, אמר שר הביטחון כי "עמדתי ידועה וברורה. לצערי חלק מחברי הקבינט שבויים בקונספציה שגויה ואנחנו כבר יודעים מן העבר לאן מובילים אותן שלוש קונספציות שגויות. לא צריך לחכות לפעם נוספת. אין שום דרך להסדרה עם חמאס. בלי לתת מכה הכי קשה שאנחנו יודעים אנחנו לא נחזיר לא שקט ולא רגיעה בדרום. ראיתי את התושבים שיצאו במחאה. אני חושב שהתושבים צודקים במאה אחוז. הסיפור נמשך כבר שבעה חודשים. ניסינו את כל האופציות וכל אפשרות ועובדה שבליל שישי אחרון תושבי הדרום ספגו 43 רקטות. 43 אזעקות צבע אדום וברור שכך אי אפשר להמשיך".
"לכן הדרישה שלי ברורה. אי אפשר להסכים לאותן משוואות שהחמאס מנסה לקבע, קרי לקבל הטבות כלכליות כמו דלק קטארי ולהמשיך באלימות בו זמנית. חייבים לפעול בצורה אחרת ואין שום צורך במבצע קרקעי. יש לנו מספיק  אמצעים על מנת להחזיר שקט ורגיעה ללא מבצע קרקעי. לפי דעתי, גם אם נהרוג 40 אלף מחבלי חמאס וג'יהאד אסלאמי, זה לא שווה לאבד חייל ישראל אחד".
"לפי החוק הישראלי מי שמקבל החלטה זה לא שר הביטחון אלא הקבינט", הבהיר השר. "כל פעולה שיש אפשרות שתגרור מערכה רחבה זו החלטה של הקבינט. אני מודה שהרוב בקבינט לא סבור כמוני. סברתי לפני כמה חודשים שהיינו אמורים לתת מכה. צה"ל הציג את כל התכניות האופרטיביות. הדברים הובאו בפירוט רב לקבינט גם בכתב וגם בעל פה. כל אחד שטוען שלא הציגו בקבינט לא מטרות ולא תכניות אופרטיביות, אני מתנדב לקנות לו משקפים וגם מכשיר שמיעה".

"דרושה תשובה חדה וברורה"
על סוגיית רצח תאיר ראדה והראיה החדשה שנמצאה, אמר ליברמן, כי "ראה את הכתבות ואת הוויכוח הציבורי. "להערכתי מערכת המשפט חייבת לערוך משפט חוזר". השר חשף כי "אנחנו נעלה את הנושא בכנסת. לכנסת יש כמה כלים, כולל ועדת חקירה פרלמנטרית. משהו שם לא מסתדר. יש יותר מדי שאלות וספקות. אני לא רואה שלי יש אפשרות לבחון אותם או לגבש דעה חד משמעית. אבל השאלות והספקות שראינו ושמענו מחייבות את המערכת המשפטית לתשובה חדה וברורה".
לגבי סגן הרמטכ"ל הבא, אמר השר כי כל הספקולציות ואותם ניסיונות לבנות איזה תרחיש חשאי זה פשוט בפגיעה בביטחון. "רה"מ ברך את אלוף כוכבי על בחירתו לרמטכ"ל הבא. זאת בחירה הכי טובה ולכן כולנו חייבים לברך ולעשות הכל על מנת שכניסתו לתפקיד תהיה חלקה ככל האפשר. לגבי סגן הרמטכ"ל, זה לא נוגע לממשלה או לראש הממשלה. סגן הרמטכ"ל לא צריך להיות מאושר על ידי הממשלה או ע"י הוועדה למינוי בכירים. הנוהל הוא שרמטכ"ל נכנס מביא את המועמדים שלו לשר הביטחון והוא יכול להגיד כן או לא. אני מציע שנשאר במסגרת הנוהל המקובל".