ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע הערב (רביעי) לדיון מיוחד במליאת הכנסת, בנושא אפליית הממשלה ביחס לקהילת הלהט"ב וחוק הפונדקאות. הוא הגיע לדיון לבקשת מפלגת יש עתיד, שניצלה את השבועות האחרונים כדי לגייס את 40 החתימות הנדרשות כדי לחייב את הגעתו. חבר הכנסת יאיר לפיד (יש עתיד) ראשון הדוברים תקף את ראש הממשלה, והאשים אותו בכך שהוא ולשכתו "עשו הכל כדי למנוע את קיום הדיון. צלצלו אלי ואמרו אולי נדחה אולי נבטל את הדיון". הוא הוסיף: "השיא היה כשצלצלו לדחות, כי יש הממשלה מקיימת ישיבת אבל על מותו של השר דוד אזולאי. באמת יהודי יקר".
 
לפיד המשיך ועקץ: "אתה נכנע לחרדים, כניעתך אומנותך". הוא אמר כי "שברת את לבם של מאות אלפים שרוצים להיות אתה אבא אני אבא ואתה לא הסכמת להצביע כדי שאנשים צעירים יהיו אבא". חבר הכנסת סיים את דבריו באומרו: "כשאנחנו ניבחר, נעביר את ברית הזוגיות ואת חוק הפונדקאות. תתבייש לך".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הוא "מברך את ראשי הערים, שזכו לאמון הציבור. בתל אביב נבחר חולדאי, מעניין שבתל אביב זה מאוד טרנדי לבחור במועמד מנוסה, פעם אחר פעם, ועוד פעם, ועוד פעם. כל הכבוד רון. גם מרים פיירבג, לסרי, צבי גוב ארי. אני מאוד מעריך את זה. לעומת זאת, בחיפה נבחרה מועמדת חדשה, עינת קליש-רותם. שמעתי שהיא אדריכלית, וזה קרוב לליבי. נעבוד ביחד כל הערים, בלי קשר לזהות המפלגות".

עוד אמר כי "כיו"ר הליכוד, אני מרוצה מהתוצאות, לא בכל מקום. הליכוד הגדיל את הכוח. בירושלים היתה אכזבה, שאלקין לא נבחר, גם זה קורה בפוליטיקה, אבל אנחנו ממשיכים קדימה, בכל הכוח, בעשייה נמרצת, ובמעשים. אנחנו משאירים אחרינו הרבה דברים - פיתוח הארץ, התעצות, והיחסים שלנו. היתה כאן שרת החוץ של קנדה, וצריך להקשיב איך היא דיברה על ישראל, הייתי בעומאן, צריך להקשיב למה שהם אומרים".
 
"אתם יודעים את דעתי על נושא הפונדקאות עבור אבות יחידנים, הבהרתי בעבר", המשיך ואמר, "לפני הכל, זה עניין אישי ואנושי. באפריל 2015, בזמן רעידת האדמה בנפאל, פעלנו רבות מול גורמי הסיוע השונים, כדי להביא את התינוקות שנולדו. הצלחנו בסופו של דבר להביא אותם ארצה שלמים ובריאים".

לסיכום הוסיף נתניהו כי "ביקשתי מחבר הכנסת אמיר אוחנה לגבש הצעת חוק, שתעבור ע"י כל גורמי הקואליציה, שתעבור בחודש הבא בוועדת השרים לחקיקה. שמעתי את הסיפורים והדברים שלכם, שמעתי גברים רבים גם כן, והזדהינו עם הרצון שלהם להביא ילדים לעולם. זה הרצון שלהם, וזה הרצון שלי. אני אומר את האמת הפשוטה - אני תומך בכך, אבל עד לרגע זה, אין לנו את הרוב הדרוש בקואליציה כדי להעביר את זה. כשיהיה, נעביר את זה".

נתניהו בדיון. צילום: מרק ישראל סלם

  
יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, אמרה כי "במדינה שלנו יש אזרחים, בני אדם, שרוצים להיות הורים, להפוך למשפחה, לשמוע את המילה אבא,  לחבק את התינוק או התינוקת שלהם ולגדל אותם כאן בישראל. הם רוצים אבל מממשלת ישראל אומרת להם - שימשיכו לרצות. ניסית לברוח מהדיון הזה אבל לא נתנו לך כי הגיע הזמן שתסתכל להם בעיניים אדוני ראש הממשלה. לא בסרטון, לא דרך עדשת המצלמה ותגיד להם למה אתה מונע מהם את הזכות להיות הורים.
 
"והעיקר ביבי בעיקר - תפסיק לשקר", הוסיפה, "השיא היה שאמרת בסרטון הזה שבניגוד למה שדווח בתקשורת - אתה מאוד עקבי. האמת היא שאתה עקבי אבל רק בדבר אחד - ביכולת לשקר בלי למצמץ. לשקר כשאתה יודע מראש שלא תקיים. מה חשבת לעצמך כששמת איפור, התיישבת מול המצלמה ואמרת ש״זה פשוט לא הוגן וצריך לתקן״ ש״זה הדבר הנכון לעשות וכך נפעל גם לאבות וגם לאמהות. ובבחירה שלך בין מה שאתה הגדרת כדבר הנכון וכעניין לא הוגן שצריך לתקן לבין הפוליטיקה וההישרדות - תמיד תבחר בעצמך".

עוד אמרה כי "במקום להאשים ולהסית נגדנו -תאמר את האמת, שאנחנו צודקים ואז תנסה להיבחר. אבל אתה מפחד כי אלה שקרים של פחדנות ולא של מנהיגות ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו אותך יותר. אתה אחראי ישיר לפיתוח תרבות השקר בישראל ולא רק בפוליטיקה. שרון אמר שהוא לא יודע אם להאמין לידך הימנית או לשמאלית - התשובה היא שאסור להאמין לשתיהן. הגיע הזמן שננהל מערכת בחירות בין אנשים ישרים. אנחנו נתווכח והציבור יכריע, ההכרעה שלפחות תהיה נקייה".

חן אריאלי יו"ר האגודה למען הלהט"ב אמרה בהמשך לדברי ראש הממשלה בכנסת כי "ראש הממשלה שלא מצא לנכון לגנות את האלימות וההסתה כלפי הקהילה הלה"טבית, מצא לנכון להגיד באופן ברור שאין לו כוונה אמיתית לאפשר הורות להט"בית שוויונית בישראל ותלה את האשמה בשיקולים קואליציוניים. ראש הממשלה מתחבא מאחורי תירוצים במקום לגלות מנהיגות ולגייס רוב מוחץ בכנסת, גם בעזרת הקהילה הלהט"בית ובעזרת סיעות מכל הקשת הפוליטית. במילים ברורות הוא קרא לציבור הלהט"בי להימנע מלתמוך בסיעות הקואליציה הזו. במילים ברורות הוא הודה שהקואליציה שולטת בו ולא הוא שולט במדינה. לא נשתוק מול ממשלה שמתייצבת בגאון מאחורי אפליה".

"יגאל עמיר יכול להיות אבא"

מוקדם יותר היום, התיקון לחוק הפונדקאות כך שלא יפלה לרעה משפחות גאות ויחידניים, עלה להצבעה ונדחה ברוב של 49 מתנגדים מול 42 תומכים. כזכור, מליאת הכנסת אישרה בחודש יולי האחרון את חוק הפונדקאות שמרחיב את מעגל הזכאים לפונדקאות גם לנשים בלא בן זוג, אך לא לגברים יחידנים וזוגות גברים. באותה הצבעה דחתה המליאה את כל ההסתייגויות לחוק, כולל ההסתייגות של ח"כ אמיר אוחנה (ליכוד), שביקש להכליל בחוק גם זוגות להט"בים. מדובר בהצעת חוק שזכתה לשם "הסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד) (תיקון - הגדרת הורים מיועדים וביצוע הסכם מחוץ לישראל), התשע"ז".

חבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר במליאה: "הזכות למשפחה היא מן הזכויות היסודיות הניתנות לכל אדם ומימוש נעלה של הטבע האנושי ברצון האדם להגשמה והמשכיות. זכות טבעית זאת נמנעת כבר יותר מעשרים שנה מהקהילה שלי, מאז נחקק ב-1996 חוק הפונדקאות שמאפשר לזוגות מסוג מסויים בלבד להיות הורים, תוך קביעה של הסדרים שנועדה למנוע פגיעה בפונדקאיות". לדבריו, החוק אפשר להרבה זוגות סטריטים להגשים חלום להיות הורים, אבל באותה העת גזר על אחרים מאסר עולם של עלבון בדידות ועריריות".
 
הוא הוסיף: "היינו סוג ב' בבית הזה ונותרנו סוג ב'. גם הצהרתו הריקה של ראש הממשלה שעשה מאמצים עילאיים לבטל את הדיון היום, אנו מציעים לו לבוא ולהתחייב על מה שבסך הכל התחייב לעשות". שמולי הסביר כי "הגיע הזמן למעשים ולא רק למילים. אמפתיה ומילים לא מספיקות יותר, אנחנו דורשים שוויון שוויון ושיויון. או שהבית הזה, כפי שהבטיח ראש הממשלה, יתקן את המעוות או שבית המשפט העליון יעשה זאת ויפה שעתה אחת קודם". לדבריו, הדרישה לשוויון לא תענה כנראה על ידי הבית הזה והיא נדחית פעם אחר פעם על ידי הממשלה. "יגאל עמיר יכול להיות אבא, אבל הומואים לא מספיק טובים?".
 
שמולי סיכם: "הכנסת כל כך שמרנית ולאומנית שלפעמים הגזענות פושטת בה. עוד ועוד זכויות האדם הפכו מושא ללעג ומרמס על ידי הכנסת והממשלה. אני כאן כדי לשקף לכם את אותו העוול, שאתם גורמים למאות אלפי ישראלים לחוות. הם קמים מדי בוקר אוהבים את המדינה ורוצים הכי טוב בשבילה,  תורמים לה בצבא ובשוק העבודה, פטריוטים אמתיים של המדינה. הבקשה שלהם להיות הורים נדחית פעם אחר פעם בגלל מיעוט רדיקלי בבית הזה שחושב שיש לו את הזכות לקבוע מי ראוי ומי פחות ראוי. הפתרון הוא לאפשר לכולם לקחת חלק בהליך הפונדקאות במדינת ישראל".
כזכור, בעקבות הסערה שעוררה הצבעתו הבהיר ראש הממשלה בסרטון וידיאו: “אני תומך בפונדקאות גם לאמהות וגם לאבות. היום הצבענו לחוק בעד אמהות. אמרתי לאוחנה מראש שלא אתמוך בהסתייגות שלו כי זה יפיל את החוק, אבל הוספתי שכשיגיש חוק מתוקן אתמוך בו, ואז יהיה חוק גם לאבות וגם לאמהות".

ח"כ שמולי. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90