אלפים התאספו  הערב (שבת) בכיכר רבין בתל אביב בעצרת לציון 23 שנים לרצח ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל, שהתקיימה תחת הכותרת "לא לפילוג ולא להסתה". בעצרת שארגנה תנועת דרכנו נאמו אישים בכירים מהשמאל והימין והופיעו אמנים בהם אביב גפן. כוחות גדולים של משטרה התפרסו מסביב לכיכר ואבטחו את העצרת. בין האישים שהגיעו היו אבי גבאי, ניסן סלומיאנסקי מהבית היהודי, ראש עיריית תל אביב רון חולדאי והח"כ לשעבר ממרצ רן כהן. 


השר צחי הנגבי מהליכוד עלה לנאום בעצרת והתקבל בקריאות בוז של אלפים. אחד מהמוחים צעק במגאפון: "מסית לא ינאם" בעת דבריו. "הרגשתי שהייתי מזנק על הרוצח", אמר הנגבי. "ההסתה והאלימות חייבים להידחות על הסף. המכנה המשותף לכולנו - נגד דיקטטורה. רק דרך אחת בפנינו - איפוק וריסון. יהיה זכרו של רבין ברוך". השר אמר לעיתונאים לאחר מכן: "החשוב שהקול של מחנה הימין נשמע כאן. לא מוכנים להפקיר את העצב על רצח ראש הממשלה למחנה אחד. אני לא מתנצל על המאבק שניהלתי. הניסיון לייחס לחצי עם את הרצח לא הצליח. ניהלנו מאבק פוליטי".

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, אמרה: "אי אפשר להתעלם מהעובדה שמה שהיו ב-1995 שוליים קיצוניים, הם היום תכנית העבודה המרכזית, מאורגנת וממומנת, של הממשלה. כשנתניהו רכב על נמר ההסתה ב-95', הוא חשב אולי שיוכל לשלוט בו. אולי לא היה לו אכפת. אבל היום, היום, הוא הפך את ההסתה לכלי מרכזי להשאיר את מחנה השלום כנוע, נשלט, מרוסק. הוא משתמש בה כדי לוודא שמורשת הרצח תישאר על כנה – כלומר שמורשת השלום תישאר עמוק בקבר. שמאלנים בוגדים וערבים באוטובוסים – זו לא רק הדרך להיבחר לעוד קדנציה. זו השיטה לקבור את השלום ואת השוויון. על זה צריך לדבר היום". 
 
"שמתם לב שהשנה רצח רבין הפך לאובססיה של הימין? – ח"כ ביטן הסביר שהוא לא פוליטי; בנט, גליק וסמוטריץ' האשימו את השמאל", הוסיפה. "השנה רבין עצמו גויס להצדיק את הרצח. כי הוא לא הפסיק את השלום, לא "פעל באחדות". השנה צצו טורי דעה: "האם רבין בגד?", מיתממת הכותרת, מציעה שאולי בעצם כן, ולכן אולי זה בעצם בסדר מה שקרה. אחרת איך היינו עוצרים את השלום?".
 
 
ח"כ ציפי לבני, יו"ר האופוזיציה, אמרה: ״בכיכר הזו נשפך דמו של ראש ממשלת ישראל יצחק רבין שביקש למנוע שפיכות דמים. הוא נרצח בגלל השלום וזהו רצח פוליטי. נקודה. אני כאן לא רק כדי לזכור את המנהיג ששילם בחייו על השלום אלא גם כדי להבהיר שאף אחד לא יהפוך את הדרך שלנו לבגידה״.
 
״ועכשיו רבותי, ההיסטוריה חוזרת. מספיק לקרוא את הפוסטים של ראש ממשלת ישראל, לראות את הסרטונים, להקשיב לנאומים, לקרוא את הטוקבקים האלימים שהרוח הרעה הזאת מובילה איתם. זאת שמאשימה בבגידה וסכנה למדינה את כל מי  שחושב אחרת. אנחנו אומרים ש‫מי שפועל למען השלום אינו בוגד. זה היה נכון אז וזה נכון היום״.‬
 
יו"ר יש עתיד יאיר לפיד התקבל באירוע במשרוקיות וצופרים על ידי מאות מהמשתתפים. על רקע ההפרעות אמר: "רצח רבין לא היה רק רצח. האקדח הזה שוב כאן. דווקא בגלל שאני לא בשמאל - אני מזהיר שהממשלה הזו מובילה בנתיב מסוכן. לא כל הימין רצח את רבין ולא כל השמאל אשם בפיגועים. אסור להפיץ שקרים, לעוות דברים, להכפיש את המשטרה ובית המשפט העליון  גם אסור לעשות שימוש בשואה".

לפיד הוסיף: "רוב אזרחי ישראל לא רוצים לחיות תחת הסתה. רוב אזרחי ישראל רוצים לחיות ביחד. לראשונה אחרי זמן אני מלא תקווה יותר ויותר רוצים לשנות. אני פוגש אותם בכל הארץ. השינוי הוא מורשת רבין".
 
 יאיר לפיד בעצרת לזיכרון רצח רבין. צילום: אבשלום ששוני
יאיר לפיד בעצרת לזיכרון רצח רבין. צילום: אבשלום ששוני
 
יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי אמר למשתתפי בעצרת כי "לא זכיתם להכיר ראש ממשלה שהיה אכפת לו, שהעמיד את הביטחון לפני הכל ולא חשש ליתום על שלום. ההנהגה שלנו היום מפלגת. אתם דור הצעירים, לא רואים סיכוי לדירה. מותר לכם לכעוס. להורים כואב לתת דמי כיס לילד בן 35".

יו"ר המחנ"צ הוסיף: "רבין בחר בשלום ונלחם בחמאס, נתניהו ויתר על השלום ונכנע לחמאס. אצל רבין לא היה צורך ב-200 משכורות לדירה, רבין לא היה נותן יד למתווה הגז המושחת הזה. אתם הצעירים לא לבד. מסביבכם רבים מכל העדות ומכל הארץ. אנחנו במאבק על החברה שלנו, מאבק על הדמוקרטיה".

אבי גבאי בעצרת בכיכר רבין. צילום: אבשלום ששוני
אבי גבאי בעצרת בכיכר רבין. צילום: אבשלום ששוני

 
"מכאן, מהכיכר הזו, הטבולה בדמו של ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין, שלאחר מסע הסתה - נרצח ברצח פוליטי, מכאן נאמר בקול גדול, שיהדהד בין קצותיה של ארצנו האהובה: מאסנו בפוליטיקה של שנאת אחים", אמר גבאי. "מאסנו במסע ההפחדה המתמשך. מאסנו בהסתה נגד המשטרה ונגד הרמטכ״ל, נגד נשיא המדינה, נגד התקשורת, נגד בית המשפט העליון, מאסנו בחיפוש האשמים וסימון הבוגדים. השלטון שמעודד שנאת אחים אינו גזירת שמיים. אנחנו יכולים לנצח – ואנחנו חייבים לנצח".
 
יו"ר דרכנו קובי ריכטר אמר כי "אנו מנסים לרתום את כל החלקים בעם. בחודשים האחרונים פעלנו לפעול לעצרת שכל אחד יוכל למצוא בנו את מקומו. משוליה השונים של החברה מגיחים גם היום נחשולי שנאה והסתה. חייבים לשנות את השיח, חייבים לשנות כיוון. רצח רבין הוא אסוננו. לא אסונו של מחנה אחד. תשמעו זה את זה. הסירו לערב אחד את המחיצות המפרידות".