שרת המשפטים איילת שקד אמרה הבוקר (חמישי) כי היא לא תאפשר בתקופתה "ייעוץ משפטי פוליטי", בהתייחסות לדרישתה כי המשנה ליועמ"ש דינה זילבר לא תייצג עוד את עמדת משרד המשפטים בדיונים בכנסת או בממשלה. בראיון לגלי צה"ל אמרה השרה כי עובדי ציבור לא יכולים להשמיע את דעותיהם הפוליטיות.



"זה בסדר שיש כינוסי עובדים ושהדעות השונות נשמעות. כשמשמיעים דעות בתוך משרד, זה בסדר ולא צריך להגזים", אמרה. כשנשאלה אם איבדה אמון בדינה זילבר, השיבה שקד: "​לא אתן שבתקופתי יהיה ייעוץ משפטי פוליטי. לא בממשלה ולא בכנסת. ​יש הבדל בין עמדה פוליטית לבין עמדה משפטית. אפשר בכנסת בהחלט לדבר על הקשיים המשפטיים שהיועץ המשפטי לממשלה רואה בחוק".



"כחבר כנסת או כאזרח מן השורה, אתה יכול להגיע לכנסת ולומר מה שאתה רואה. כנציג הממשלה, כעובד ציבור - אתה לא יכול להקריא מניפסט פוליטי", הוסיפה שרת המשפטים. אתמול ​התקיים מפגש טעון במשרד המשפטים, שהוגדר בפי העובדים "כינוס חירום ותמיכה" על רקע נטילת הסמכויות של זילבר על ידי השרה שקד. במפגש, בו נכחו כ-150 משפטנים של המשרד, אמר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי הוא אינו מוכן לקבל התערבות חיצונית בניהול המחלקה ושאנשים ההולכים לדיונים מתייצבים מטעמו ומייצגים את העמדה המשפטית שלו.



אביחי מנדלבליט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
אביחי מנדלבליט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



היועץ הבהיר שגם לא מקובל עליו שמישהו ירגיש מאוים במחלקה, ושבכל מקרה הוא יגן על עובדי המחלקה מפני כל פגיעה. היועץ הדגיש את העצמאות המקצועית שלו, וכנגזרת מכך העצמאות של משפטני המחלקה. מנדלבליט הבהיר כי לא ייתן שיכופפו את שיקול הדעת של הייעוץ המשפטי. לגבי העימות בין שקד לזילבר אמר מנדלבליט כי לא ייערך משפט שדה לזילבר, והדברים ייבחנו בנחת ובשיקול דעת בתחילת השבוע הבא. היועץ סירב להתייחס לגופו של עניין במפגש זה, אולם דעתו כי זילבר חרגה מסמכותה וחלק מדבריה בכנסת היו שלא על דעתו.  



העובדים הביעו כעס על השעיית זילבר וההסכמה בשתיקה של מנדלבליט למהלך, אולם היועץ הבהיר כי היא איננה מושעית, ולא מדובר בסנקציה או צעד ענישה. עם זאת אמר מנדלבליט כי עד לסיום הבירור בעניינה היא לא תלך ככלל לכנסת ולממשלה ושהוא מאשר אישית כל הופעה שלה. גורם שנכח בפגישה אמר עוד כי היועץ ביקש מעובדי המשרד לנהוג באחריות, כיוון שמדובר בתקופה רגישה.